Hur gör man vid betalning av större arbeten på en fastighet? Hålla inne en viss del av fakturabeloppet, exempelvis 10 %, för att gardera sig mot felaktigt utfört arbete som visar sig senare? Och hur länge kan man i så fall hålla inne den delen av betalningen? I vårt fall har vi på förfallodagen själva ännu inte upptäckat några fel. Men det är ju tyvärr ofta så att när väl alla pengarna är betalade så är det mycket svårt att få någon rättelse.
 
Om du inte har upptäckt något fel när förfallodagen inträffar så kan du inte hålla inne några pengar. Du kan ju inte hålla innne 10% bara för att det kanske inträffar något i framtiden...
 
Man kan skriva in i kontraktet att de sista 10% betalas "efter godkänd besiktning" eller nåt sånt. Har du inte med det från början och inte har något att klaga på så är det bara att betala hela summan.
 
niblom skrev:
Om du inte har upptäckt något fel när förfallodagen inträffar så kan du inte hålla inne några pengar. Du kan ju inte hålla innne 10% bara för att det kanske inträffar något i framtiden...
Konsumenttjänstlagen:
19§ Konsumente får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att gehonom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten.

27§ Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av dröjsmål från näringsidkarens sida.



I de fall man bygger en villa får man enligt konsumenttjänstlagen (52§) hålla inne 10% tills entreprenaden är färdigställd och godkänd. Jag tycker inte att man bör avtala om sämre villkor än 10% på ombyggnader. Annars är ju 19§ och 27§ väldigt luddiga och kan i princip medge att man hålle rinne mer än 10% om man bara kan argumentera för det.
 
Frågan var ju om man får hålla pengar efter arbetenas fördigställande om inte fel föreligger. Det får man naturligvis inte.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.