Det bumpas inlägg till höger och vänster idag .
 
hen_rik79 har varit på upptäcktsfärd i arkiven.

"Jag ska banne mig läsa ALLA trådar!" :D
 
OK, frågan är avklarad, men jag vill ändå inflika med min kunskap om trafikjuridik och säga att grannen är solklart skyldig. Man har alltid ansvaret när man kör på något stillastående, hur dumt det än stod placerat. Detta gäller till och med om något står olagligt, tex en brutalt felparkerad bil.

Det är förresten därför man alltid ska stanna och låta den andre köra vid ett trångt möte. Står du stilla kan du aldrig bli vållande.

Sedan kan man av andra skäl välja andra lösningar, men juridiskt sett är det ingen tvekan alls om att grannen är skurken.
 
D
Då är ju frågan om inte TS bror har brutit mot trafikförordningen kap 2 §10.
 
Redigerat av moderator:
Det är möjligt, men det är i så fall en separat förseelse, som inte fråntar grannen något ansvar. jag tror dock inte det, då en garageuppfart inte täcks av definitionen på "väg".
 
D
Jaha och var i trafikförordningen står det att man är ansvarig för att om man har kört över någon annans dammsugare på sin egen tomtmark? Trafikförordningen gäller väl inte i det ena fallet och inte det andra för övrigt...

Hur kan du för övrigt se det som en separat förseelse? Kap 2 § 10 är ju just till för att inte någon stackars trafikant skall riskera att köra på dammsugare rätt som det är mitt ute på vägen och kanske volta på Voltan sas. Om det ligger en dammsugare på motorvägen och du kör på den och voltar och dör, inte tror jag att den som har lämnat dammsugaren där ens törs tala om att det var han som la den där och ännu mindre begära skadestånd för att dammsugaren har gått sönder.

Så något "solklart" fall tycker jag ingalunda att det är.
 
Redigerat av moderator:
Nu vet vi ju inte om hur det ser ut vid TS parkering och hur sikten för grannen är när han backar.

Men om nån la ut någonting tex dammsugare på min uppfart varvid jag backade över den så skulle jag nog inte känna mig skyldig till att betala dammsugaren och om det blev skador på bilen skulle jag nog istället för skuldkänslor känna ilska. Vem betalar skadorna på bilen?

En dammsugare borde man kanske se, men det finns ju andra saker man sprida på grannens uppfart.

/ATW
 
ArneTW skrev:
En dammsugare borde man kanske se, men det finns ju andra saker man sprida på grannens uppfart.
Barn?

Körde jag sönder något så skulle jag betala för mig. Oavsett vad det står i lagboken.
 
Lite tveeggat faktiskt, eller vad man ska säga.. visst har man ansvar för hur fordonet framförs.. Men å andra sidan så behöver jag en ny skruvdragare.. jag tror jag kilar ut och lägger den strategiskt på grannens uppfart och väntar ...
 
D
Nyfniken, kan vi inte få reda på din adress, så vi vet var vi skall lägga våra gamla prylar? :D
 
...tycker faktiskt att brorsan kom lite billigt undan, det borde väl varit han som "låntagare" som borde ha varit skyldig att ersätta dammsugaren. Om han i sin tur sedan kräver ersättning av grannen är väl hans sak. Jmf med om han hade glömt dammsugaren på uppfarten och den hade blivit stulen.

Nu verkar brorsan sluppit både bannor från msFalke och förhandlingar med grannen...
 
Thomas59
Jag röstar på att brorsan ska få bära hundhuvudet. Lånar man prylar har man ansvaret.

Visst kanske grannen ur juridisk synvinkel är ansvarig men nån måtta får det väl ändå vara. Dräller man prylar omkring sig får man skylla sig själv.

Ytterligare ett skäl till att brorsan har ansvaret är väl att han inte DIREKT tog på sig just ansvaret.

Juridiken är ointressant. Lämna tillbaks pengarna till grannen och plundra din oansvarige bror istället.



GOD HELG!
 
Jag tycker i varje fall att brorsan ska ta det omedelbara gentemot trådskaparen. Sen får brorsan göra upp med grannen. Trådskaparen ska inte behöva anstränga sig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.