korsriddaren
korsriddaren: En enkel fråga, är det inte enklare att prata med grannen/arna innan du tänker ut vilka scenarier som skulle kunna spelas upp och vilka de rättsliga följderna i så fall skulle kunna bli?! I mina ögon låter det som den absolut enklaste lösningen. Lycka till! [citat]
10 svar · 2,8k läst
L
LOS: [citat] Så här var det. En person använde passagen (över diket) för att leda sina hästar på, personen ägde dock inte marken och ville inte betala trumman. Markägaren hade heller inget intresse av att betala trumman. Utan trumma skulle dock hästarna ganska snart trampa sönder diket.
17 svar · 7,8k läst
S
Szture: Det verkar som om du inte fått svar på din fråga. Det är inte tillåttet att kapa grenar på träd som står på annans mark, även om grenarna räcker in över din tomt. Kolla med fastighetsregisrtet vem såm äger tomten och hör om de vill ta bort träden. En skogsägare har skyldigheter att ta bort träd som är till nackdel för andra. Om de itne vill göra det själva, kan du alltid
12 svar · 2,3k läst
M
-MH-: Huset kommer stå på ofri grund. Du kan arrendera ut marken till företaget. Hur du skall beskattas för arrendeintäkten är mer än vad jag vet. Hade det varit privatbostad är det kapital. Kanske 1 kr i markhyra är lämpligast. Edit: Ögnade igenom handledningen (SKV 301 utg 27, sida 508), hyran blir inkomst av kapital, men du får inga 4000:- i avdrag eftersom det är din arbetsgivare som
4 svar · 8,4k läst
F
Fummel: Hej! För det första är det fel i annonsen. Fastigheten ligger inte i Linköpings kommun, utan i Boxholms kommun!!! Sen till sakfrågan. Precis som angivit ovan är det antalet områden fastigheten är uppdelan på som åsyftas. Områden benämns ofta vardagligt för "skiften". Vad som menas här är alltså att all mark som hör till fastigheten hänger ihop. Det finns bara ett område, det
3 svar · 10,3k läst
B
Bambi: Förklara för dem hur du känner, det kanske räcker om de sänker det 20-30cm?
3 svar · 1,8k läst
RoTe
RoTe: Precis, en tilläggsskylt är exakt vad du behöver.
3 svar · 1,4k läst
M
MMMM: Tack
2 svar · 1,1k läst
M
2 svar · 1,1k läst
D
Danne12345: [citat] Tack för tipset. Syftet med denna tråden var just den juridiska biten om ansvarsfördelning innan slutbes. Det verkar jag ha fått svar på nu. Har startat en annan tråd om hackspettarnas åverkan på hus under "Fasad". Fortsatt diskussion ok hur man skrämmer bort eller blir av med hackspettarna bör kanske tas där. Tack!
6 svar · 4,1k läst
·
tio_Pepe
tio_Pepe: Och vad är din juridiska fråga?
4 svar · 1,4k läst
·
Swetrot
Swetrot: Jag tror vi har tömt ut det här ämnet för stunden. Det är en del av trådskaparens liv vi diskuterar, och ibland kan man tycka att det är nog. Jag är säker på att han återkommer om det finns något att rapportera. //Moderatorn
131 svar · 32,4k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Ja, detta som hempularen skriver är ett mkt viktigt inlägg. Skriver man på ett kontrakt som sedan skall skickas till säljaren för påskrift så vet man aldrig om säljaren skrivit på eller inte, såvida man inte fått det tillbkaskickat. Säjaren kan, som hempularen skriver, behålla de av dig underskrivna kontrakten så länge han själv tycker. Slutsats! Skriv aldrig på ett kontrakt
16 svar · 1,9k läst
snaggletooth
snaggletooth: Firman lär väl ha garanti på sina jobb, så kontakta dom först, det skulle jag gjort.
1 svar · 1,2k läst
di98mase
di98mase: Tack för svaren. Detta var ungefär vad jag hade förväntat mig. Min slutsats är att fel som hittas under SB och fel som upptäcks senare hanteras/värderas helt klart olika. Se för guds skull till att få med felen i SB annars kan det bli en lång historia innan dessa blir åtgärdade då dessa inte får ett "färdig senast" datum vilket felen i SB får. Tack igen! /di98mase
2 svar · 1,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Och om han rev/tog bort gränsmarkeringen med flit. Men det är väl svårbevisat. :o I vilket fall så är den rätta vägen att lantmäteriet får komma och göra en gränsutvisning och kostnaden för detta faller på grävaren och/eller grannen. Försöker dom fixa det själv så är det upp till 4 års fängelse som gäller. :) Anledningen till att jag ville visa lagtexten + påföljd var att
10 svar · 5,4k läst
G
gråsten: eftersom jag nu fann detta så kan jag ju ändå tipsa om rättsfallet HR 1983:30 I domen tillades också att frågan huruvida en make i väsentlig grad genom arbete eller tillskott ökat värdet på den andras egendom egentligen inte skall få betydelse för om skevdelning skall ske eller ej. Däremot kan det utgöra grund för ett fordringsanspråk Har inte fått tillgång till domen än. Jag
8 svar · 5,2k läst
D
David_Berglund: Nu har vi ett avtal, innehållandes den friskrivning med den formuleringen som mäklaren tillhandahöll. Återstår att se om det blir något problem... Tack för alla svar.
16 svar · 3,3k läst
A
ArneTW: Jag tror du kan fälla dina träd på den egna tomten utan större oro. Men innan du kapar ned alla träd bör du kolla om du kan spara nåt, speciellt vid strandtomter tycker jag det ser väl kalt ut ibland. Träd ger skugga, vind- och insynsskydd. /ATW Ps Träd växer sakta Ds
5 svar · 2,8k läst
naresjo
naresjo: Kan inte förstå varför TS skulle gå med på att laga fönstren. Med största sanorlighet kommer TS att få betala fullpris för fönstren. Kräv nya fönster och ett nytt montageteam som förstår att vara aktsam om förnstren. Jag hade själv samma problem med att montageteamet bla monterade låsen till fönstren felvända. Vilket innebar att det måste rättvändas och jag fick ett extra
4 svar · 1,7k läst
galaxenspresident
galaxenspresident: Kolla efter med tillverkaren av transportgrunden är mitt tipps. Jag byggde med Sjödalshus som körde med Tikkurilla's Pinja Oil som transportgrund. Enligt Faluvapen så var det big no-no rörande allt vad transportgrund hette tillsammans med slamfärg och de flesta på Sjödalshus sa samma sak, men sedan visade det sig att Tikkurilla hade gjort egna tester med Pinja oil och hävdade att
4 svar · 2,0k läst
J
JanneL: Kvittona kan du behöva när du skall deklarera försäljningen av bostadsrätten. Beroende på vad du gjort kan avdrag medges och då är det bra att kunna styrka med kvitton. Läs mer här: http://www.skatteverket.se/skatter/deklaration/2009/privat/bostad/avdragsgillaforbattringsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
12 svar · 7,2k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ja, precis som sagts i inlägg nr 4.
7 svar · 4,5k läst
I
Ingper: Som sagt - bestrid skriftligt till IJ ! Många företag säljer sina fordringar till inkassobolag eller låter dem helt sköta just betalningspåminnelser o.s.v. Problemet är att det ofta fortfarande är företaget som står som kontakt om man har frågor på fakturan/påminnelsen, vilket kan invagga en i tron att det är fordringsägaren man har kontaktat. Så, har du fått en
8 svar · 2,5k läst
B
billy_baver: AB Bostäder är ett såkallat "allmännyttigt" kommunägt bolag. Dess styrelse utses av Borås kommunfullmäktige, som har det yttersta ansvaret för verksamheten. "Allmännyttan" har ett socialt ansvar, som många kommuner på senare år försökt slingra sig ur. Alltså har vi en växande grupp människor, som saknar jobb därför att de saknar bostad. Och som inte får någon bostad därför
2 svar · 1,3k läst
M
-MH-: Jadu monster, det är inte alltid lätt med husägare som försöker utvidga sina domäner in i skogen. Men det är inte ovanligt. Vem har gjort fel här? Det borde vara han/hon som satte ut huset på tomten, kanske felinfomrerad av grannen. Kolla upp hustes koordinater med kommunen, och tomtens koordinater med lantmäteriet. Nämn att du tror att huset är byggt på fel ställe, kanske in på
6 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Njaa, buskarna kan ha 3 olika statuslägen, antingen tillhör de grannen, eller så tillhör de trådskaparen, eller så är de gemensamt ägda. Om de tillhör trådskaparen så gör han vad han vill med dem, om de tillhör grannen så får trådskaparen normalt sett klippa bort allt som sticker in på hans tomt (nu verkar det ju inte vara det som önskas). Är de gemensamt ägda så tror jag att
3 svar · 2,0k läst
E
evasch: [citat] Okej, då finns det helt klart en felaktighet i beskrivningen, vilket kan göra så att ni har rätt att riva upp kontraktet för. Inte för att ni ska göra det, men ta kontakt med mäklaren och nämn lite fint att ni har koll på läget och inte tänker acceptera det. Om säljaren är så dum så h*n riskerar ett upprivet kontrakt för en struntsumma (i alla fall i förhållande mot
7 svar · 872 läst
volvo
volvo: Entreprenören skall åtgärda besiktningsanmärkningar inom 2 arbetsmånader från slutbesiktnignen. Undantaget är om det är lägre leveranstid på det materialet som skall bytas, vilket det inte kan vara tal om i ert fall. Självklart skall man inte betala 100% om man inte fått en 100% felfri produkt. Garbo har som minimiintervall 5000 kr som kan innehållas oavsett hur bagatellartat felet
1 svar · 810 läst
L
lejonessa: hempularen/bra-byggare: Det lät intressant, jag misstänker nämligen att de inte är intresserade av att betala något och de tycker inte om att behöva göra något. De är egentligen inte husmänniskor om man tittar till att de inte vill bruka sina egna händer och har inte plånbok till att leja tjänster... Själva gör vi i stort sett allt själva,både maken och jag, vi kompletterar
18 svar · 43,4k läst
Nanorch
Nanorch: Hur gick det med detta till slut?
11 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.