Hejsan allihop.
I och med att vi köpte våran fastighet blev vi informerade om att vi hade rätt att parkera på grannfastigheten men i och med ett ägarbyte av grannfastigheten var vi tvungna att skaffa fram papper på servitutet och döm av min förvåning när jag läser " uppställnings plats för fordon annat materiel med mera." . Nu har jag pratat med en jurist som sagt att ett servitut som ger mig rätt att placera annat materiel med mera på grannfastigheten inte skall gå att få, så hur har det här gått till?:confused:

Om det nu står som du skriver i servitutet ska du betänka skillnaden mellan materiel och material.
Materiel är detsamma som utrustning, maskiner, verktyg etc, medan material är tex grus, betongplattor, eller virke.

Men det gäller väl bara inom ett begränsat område?

Jag känner till ett fall här i Stockholm där man ville stycka en tomt, det fattades ca 20kvm för att uppnå min. storleken 600kvm per tomt.

Ägaren gjorde då en affär med grannen, han köpte grannens garageuppfart som låg vid tomtgränsen, och kom då över den kritiska gränsen för styckning. Grannen fick servitut på att använda sin garageinfart. Och staket och häck som fanns mellan tomteran fick stå kvar.

Det låter väl ganska rimligt att grannen i detta fall fått servitut på en "total" användning av sin infart. Dvs även har rätt att parkera sin bil där, inte bara köra in i garaget.

Liknande affärer tror jag är ganska vanliga och det kan ju vara ngt. sådant som ligger till grund för trådskaparens servitut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.