Hej,

Hoppas på lite expertutlåtande från eder här!

Vi håller på att renovera två badrum och har fått en offert av kakelkillen som är otroligt detaljerad och bra utförd!

Min fråga är nu, vad gäller om hans, på offerten 98 timmar "bara" blir 80 eller för den delen 115?

Vad gäller om han bara använder 10 säckar flytspackel istället för som i offerten 16. Kostar ändå en del per styck och många småposter blir ju pengar till slut.

Om hans offererade 17 körningar á 110 kronor plus moms "bara" blir 12.

Min fråga är alltså vad gäller om verkligheten avviker mycket från offerten?

Tacksam för svar,

David

Om han har gett dig ett pris XX kr så är det det som gäller, såvida han inte skrivit in några kommentarer om löpande räkning eller ev. justeringar pga. ditt eller datt. Blir jobbet betydligt dyrare för honom än han räknat med så skall han meddela dig detta innan han fortsätter.

bonnier skrev:
Blir jobbet betydligt dyrare för honom än han räknat med så skall han meddela dig detta innan han fortsätter.
Vad händer då?

Vad händer om det däremot skulle bli mycket billigare?

Returia skrev:
Vad händer då?

Vad händer om det däremot skulle bli mycket billigare?
Då säger han förmodligen inget till dig och du får betala det du väntade dig.

Ärligt talat, risken är betydligt större att det blir dyrare än billigare. :o

Ja, men vad händer om det blir dyrare än förväntat. Han säger till, och sen ... ???

Om det är ett fastpris så gäller det även om det blir dyrare. MEN oftast finns det friskrivningar, så att om det dyker upp oväntade saker så kan hantverkaren ta ut mer.

hempularen skrev:
Om det är ett fastpris så gäller det även om det blir dyrare. MEN oftast finns det friskrivningar, så att om det dyker upp oväntade saker så kan hantverkaren ta ut mer.
Vad är då en offert värd? Blir det billigare så är hantverkaren tyst och "tjänar" på det. Blir det dyrare vill han ha mer annars stannar allt! SUCK!!!

Life's a bitch, and then you die.

Returia skrev:
Vad är då en offert värd? Blir det billigare så är hantverkaren tyst och "tjänar" på det. Blir det dyrare vill han ha mer annars stannar allt! SUCK!!!
Nää... Slutpriset får inte avvika uppåt hur mycket som helst från en offert.
Kommer inte ihåg exakt hur mycket, men har för mig att det rör sig om max 10% ca.
Plus att kunden måste meddelas om det blir avvikelser.
Finns att läsa om i Konsumentköplagen - sök på webben.

//Daniel

Hej igen......

Jag tycker ändå det är lite märkligt........jag menar hur ska jag som konsument kunna bedömma om en offert är riktig eller ej? Jag tror nog att man skulle kunna dra detta en bit om det avviker för mycket.

Det som stör mig mest är att jag inte skulle ha några problem med att betala för det som blir utfört, om det så är 20 timmar mer eller 60 timmar mer.

I min värld ska man naturligtvis ha betalt för det man utför. Men varför ha betalt för timmar som kanske inte "används" på det jobb det ska vara till.

Ponera att de här offererade 98 timmarna "bara" blir 80 när jobbet är färdigt, jag har stenkoll på mina hantverkare, kan jag å be honom göra något annat i huset de resterande 18 som han ju faktiskt fått betalt för?

Tycker det verkar minst sagt märkligt att man ska betala för timmar som inte utförs.

Och det här med material som kan vara ganska dyrt, om det nu hade stått 30 säckar flytspackel á 250 plus moms, hur ska jag som lekman/konsument veta om det är riktigt?

Genom att ta jämförande offerter från andra hantverkare.

Tanken med fastpris är att hantverkaren skall ta risken ifall tiden elle materialet inte räcker till.

Att komma och hävda att dte blev mer skall bara gå att göra om grundläggande förutsättningar för jobbet ändras.

Ex, i en badrumsrenovering så visar det sig efter upphuggninga av golvet att bjälklaget är för klent (dvs icke reglementsenligt), eller något annat liknande dolt fel, kanske en rötskada så att en bjälke måste bytas ut. Då kan hantverkaren ev. hävda att det måste till arbete och material utöver det faställda fasta priset.

Om du anlitar en hantverkare med goda referenser, dvs en som du kan lita på att han inte fifflar med tidrapporterna, då skall det rent statistiskt bli billigare med löpande räkning, hantverkaren behöver ju då inte lägga på en riskpremie.

Om du känner att du blir lurad, låt han gå på "timme" då. Men det kan bli dyrare än offerten, det är en liten chansning. Personligen tycker jag att fast pris/offerter är bra. Då har man ett val att godta det eller anlita en annan.

I somras lade jag ett tak på en villa i grannskapet. Fastighetsägaren hade bett att få ett fast pris och detta fick han ca 2 veckor före byggstart.

Det fasta prsiet låg på 148.000 (inkl matr.) om jag inte missminner mig. Dock så var det ett tillägg om X kr/tim för "oförutsedda arbeten" såsom byte av råspånt etc.

På morgonen när vi väl stod i akt att påbörja arbetet kommer fastighetsägaren förbi och säger att han vill att vi ska gå på löpande i stället. Vi kommer överens om detta och arbetet avklaras på 12 arbetsdagar. Totalsumman hamnade på lite drygt 160.000.

Efter lite dividerande fram och tillbaka så betalade fastighetsägaren glatt.

Väl hemkommen satt jag mig ner och räknade och det visade sig att han hade vunnit på att ha oss på löpande. De 12.000 kronorna som merkostnaden blev hade inte räckt till de timmar som vi lade på att byta ut hans dåliga råspånt på ca 25% av taket.

Detta är ett exempel på att när ett fast pris lämnas så tar företagaren till lite för att ha en "strul-marginal". Dock så är det ju även så att om vi hade gått på det fasta priset så hade kanske tempot varit aningen högre och vi hade tjänat in en dag eller två...

Hurvida du får betala allt eller bara det som går åt måste framgå av offerten. Annars får du fråga leverantören.

Det finns många sätt att spara pengar på om man orkar. Köp flytspacklet själv och lämna tillbaka det som är över t.ex.

Vad är det för typ av offert du fått egentligen? Är det ett fast pris eller ett löpande. Jag tycker det låter som om du fått ett fast pris men att hantverkaren av misstag skickat med sitt beräkningsunderlag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.