Hej Andersmc

Om jag tittar på offerten så står det fastpris. Det du säger att han kanske av misstag skickat med beräkningsunderlaget tror jag kan ligga ganska nära sanningen.

Återigen, vet inte om jag har någon juridisk nytta av det om jag nu skulle märka att jobbet går mycket fortare än vad han beräknat.

Jag har fortfarande svårt att acceptera att man eventuellt ska betala för timmar som eventuellt kanske inte blir utnyttjade, men betalda för.

Får väl låsa in honom i garaget resterande timmar, eller tvinga honom kakla någon annanstans? ; )

Jag tycker att det är en lite udda inställning. Vi har väl fri prissättning här i landet. Om du tycker att han tar för mycket betalt så kan du väl ta in fler offerter, och välja en annan firma som hempularen säger. Det är upp till dig att acceptera eller ej, men har man väl accepterat ett fastpris så har man ju ingått ett avtal om både innehållet av tjänsterna/materialet samt priset.

Det känns som att du egentligen vill ha löpande pris.

David i Skåne skrev:
Det som stör mig mest är att jag inte skulle ha några problem med att betala för det som blir utfört, om det så är 20 timmar mer eller 60 timmar mer.
Eftersom du ställer dig villig till att kompensera hantverkaren om han behöver lägga ner mer timmar, så är det rimligt att du också vinner på om han är klar snabbare = löpande räkning.

Däremot är det väl inte fel att ha fått en offert, nu vet du ju ungefär vad det kommer att kosta även om du tar jobbet på löpande räkning. Ring till hantverkaren och fråga om ni inte kan köra så istället.

Redigerat:
David i Skåne skrev:
Min fråga är alltså vad gäller om verkligheten avviker mycket från offerten?
Det du fått är i praktiken att betrakta som ett fastprisanbud på ett färdigt jobb.
Då skall allt som behöver ingå ingå. Altså spelar det för dig ingen roll att han räknat med x timmar och x säckar, du har ett fast pris som han skall utföra jobbet för.
Enda anledningen för honom att få ta mer betalt är om han vid rivningar stötrr på saker som han inte kunnat förutse och räkna med vid anbudets lämnande, tex fuktskador, feldragen el etc.

Om man däremot får ett cirkapris av en entreprenör så får inte slutkostnaden överskrida detta med mer än 15% (enligt konsumenttjänstlagen)

volvo skrev:
Om man däremot får ett cirkapris av en entreprenör så får inte slutkostnaden överskrida detta med mer än 15% (enligt konsumenttjänstlagen)
Hur skiljer man på ett "fastpris" och ett "cirkapris" i en offert? Står det uttryckligen så?

Står det inte cirkapris så är det fastpris. Normalt sett så framgår också förbehållen i ett cirkapris.

Nyfniken skrev:
Hur skiljer man på ett "fastpris" och ett "cirkapris" i en offert? Står det uttryckligen så?
Ett cirkapris skall anges som just det.
Man kan även benämna det budgetpris, prisuppskattning, ungefärligt pris etc.
Om det inte står någon sådan luddig skrivning utan bara ett pris rakt upp och ner så är det att betrakta som fastpris.

David i Skåne skrev:
Hej Andersmc

Om jag tittar på offerten så står det fastpris. Det du säger att han kanske av misstag skickat med beräkningsunderlaget tror jag kan ligga ganska nära sanningen.

Återigen, vet inte om jag har någon juridisk nytta av det om jag nu skulle märka att jobbet går mycket fortare än vad han beräknat.

Jag har fortfarande svårt att acceptera att man eventuellt ska betala för timmar som eventuellt kanske inte blir utnyttjade, men betalda för.

Får väl låsa in honom i garaget resterande timmar, eller tvinga honom kakla någon annanstans? ; )
Är det fast pris så skall du betala det som står - oavsett om det tar längre eller kortare tid - det är ju det som menas med fast pris.

Är det rörligt så gäller som ngn ovan säger att hantverkaren inte får överstiga priset med mer än 10% (eller var det 15%? ) utan att säga till innan och då ge kunden valet att avbryta eller fortsätta.

I fast pris så är det hantverkaren som tar risken att det kan springa iväg - men det betyder också att dom kan ta i lite för att inte riskera det - det är en "premie" du får betala för att veta exakt vad det skall kosta. Om du inte tycker offerten är billig nog så förhandlar du eller anställer ngn annan.

Med rörligt pris så tar du risken att det blir dyrare - men du kanske också lyckas få det billigare än beräknat om det går snabbare.

/K

Janet_Johan skrev:
Om du känner att du blir lurad, låt han gå på "timme" då. Men det kan bli dyrare än offerten, det är en liten chansning. Personligen tycker jag att fast pris/offerter är bra. Då har man ett val att godta det eller anlita en annan.
Det finns också en lösning som man ibland, men inte så ofta ser, som kallas incitament. Då har man en beräknad tidsåtgång, och om de blir klara i förtid så får de (tex) halv ersättning för resterande timmar. Det motiverar dem att bli klara i tid, samtidigt som det håller kostnaden nere.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.