3 063 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Gemensam brygga/pir på servitut
Hej,
Jag är total lekman på området så jag får försöka förklara så gott det går.
Bakgrund:
Jag äger en sommarstuga i ett sommarstugeområde invid en sjö. Tillsammans med fem andra tomter som inte ligger vid sjöstranden utan en bit upp i skogen så har vi ett servitut för "brygga/badplats" inskrivet i våra lagfarter (från SCA). Dessa servitut är belägna i en vik vid sjön.
Nu vill områdets sportstugeförening (som vi alla är medlemmar i) bygga en gemensam pir/brygga med båtplatser för hela sommarstugeområdet (tillgänglig för alla i föreningen) på det servitutområde vi sex har.
Vi har alla sex fått varsitt brev från styrelsen där vi ombedes godkänna att en gemensam pir byggs på vårat servitutsområde.
Frågan min är om man kan - lagligen - som servitutsägare tillåta att en gemensam förening bygger på vårat servitut och att man ger andra än servitutsägarna tillgång till servitutsområdet.
Om inga lagliga hinder finns - vilka förpliktelser har jag som servitutsägare om tex länsstyrelsen får kalla fötter och drar tillbaka miljötillståndet efter några år och kräver att piren skall tas bort. Är det då jag som har servitutet som åker på att återställa eller är det föreningen?
Omvänt - vad gäller om jag som enskild servitutsägare dra mig ur detta och begär att piren skall bort. Blir det då jag som får bekosta att föreningen måste riva piren eller kan jag ens kräva detta.
Mvh
Göran
Jag är total lekman på området så jag får försöka förklara så gott det går.
Bakgrund:
Jag äger en sommarstuga i ett sommarstugeområde invid en sjö. Tillsammans med fem andra tomter som inte ligger vid sjöstranden utan en bit upp i skogen så har vi ett servitut för "brygga/badplats" inskrivet i våra lagfarter (från SCA). Dessa servitut är belägna i en vik vid sjön.
Nu vill områdets sportstugeförening (som vi alla är medlemmar i) bygga en gemensam pir/brygga med båtplatser för hela sommarstugeområdet (tillgänglig för alla i föreningen) på det servitutområde vi sex har.
Vi har alla sex fått varsitt brev från styrelsen där vi ombedes godkänna att en gemensam pir byggs på vårat servitutsområde.
Frågan min är om man kan - lagligen - som servitutsägare tillåta att en gemensam förening bygger på vårat servitut och att man ger andra än servitutsägarna tillgång till servitutsområdet.
Om inga lagliga hinder finns - vilka förpliktelser har jag som servitutsägare om tex länsstyrelsen får kalla fötter och drar tillbaka miljötillståndet efter några år och kräver att piren skall tas bort. Är det då jag som har servitutet som åker på att återställa eller är det föreningen?
Omvänt - vad gäller om jag som enskild servitutsägare dra mig ur detta och begär att piren skall bort. Blir det då jag som får bekosta att föreningen måste riva piren eller kan jag ens kräva detta.
Mvh
Göran
Ni har era servitut mot markägaren SCA, det är ett avtal mellan två parter, jag skulle inte tro att ni har nån rätt att ge tillstånd för en utvigdning av det befintliga servitutet.
Jag skulle be styrelsen för sportstugeföreningen att kontakta markägaren för att upprätta ett nytt servitut.
OM jag var markägare och gett ett brygg/båtservitut för 6 båtar till 6 fastigheter och jag en dag kom ned till sjön och fann en pir/brygga för 20 båtar och en förening som hävdade att de fått "tillstånd" av de 6 ursprungliga servitutsinnehavarna skulle jag nog bli lite upprörd.
För mig låter det som de vill ta en genväg som inte låter särskilt laglig.
/ATW
Jag skulle be styrelsen för sportstugeföreningen att kontakta markägaren för att upprätta ett nytt servitut.
OM jag var markägare och gett ett brygg/båtservitut för 6 båtar till 6 fastigheter och jag en dag kom ned till sjön och fann en pir/brygga för 20 båtar och en förening som hävdade att de fått "tillstånd" av de 6 ursprungliga servitutsinnehavarna skulle jag nog bli lite upprörd.
För mig låter det som de vill ta en genväg som inte låter särskilt laglig.
/ATW
Klicka här för att svara