5 255 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
grannen körde över vår dammsugare
Sida 1 av 2
Hej!
Det här är egentligen en fånigt liten grej, men jag har varit med om dålig grannsämja förr och vill absolut inte råka ut för det igen.
Saken är den att min bror skulle städa ur sin bil på vår parkering, och fick då låna vår dammsugare. Jag var lite motvillig till detta eftersom den är relativt ny, men grovdammsugaren fungerade inte. Han ställde dammsugaren och en massa andra prylar i en hög ett par meter från bilen, så att de råkade komma lite över på grannens parkering, och fick ett telefonsamtal och satte sig i bilen. Jag är påväg ut från huset när jag hör ett "klonk", och tänker att nu rök dammsugaren. Mycket riktigt har grannen backat på dammsugaren. Den fungerar fortfarande, men är ordentligt skrapad och ena hjulet snurrar inte och drösslar en massa grus. Dessutom är röret helt tillplattat och borsten/möbelmunstycket fördärvat.
Dammsugaren är mindre än ett år gammal och kostade ca 1700:-. Vår självrisk är på 1500:-. Min sambo har varit och pratat lite med grannen och föreslagit lite olika lösningar, bland annat frågat om de har en bättre självrisk. Hon tyckte så klart att dammsugaren stod för långt in på deras parkering, men var inte helt motsträvig.
Frågan är vad ni hade gjort? Själv är jag beredd att glömma hela grejen och köpa en ny dammsugare själv bara för att slippa bråk, men 1500:- är mycket pengar för oss just nu när vi håller på och renoverar badrum, sovrum och trädgård samtidigt, och renoveringslånet har tagit slut.
Samma granne backade för övrigt över en nyligen nergrävd plint på VÅR gamla parkering då vi skulle sätta upp staket och göra denna till uteplats. Då nöjde jag mig med 100:- för plinten och tog slitet med att gräva upp och ersätta den själv.
/fegfisen
Det här är egentligen en fånigt liten grej, men jag har varit med om dålig grannsämja förr och vill absolut inte råka ut för det igen.
Saken är den att min bror skulle städa ur sin bil på vår parkering, och fick då låna vår dammsugare. Jag var lite motvillig till detta eftersom den är relativt ny, men grovdammsugaren fungerade inte. Han ställde dammsugaren och en massa andra prylar i en hög ett par meter från bilen, så att de råkade komma lite över på grannens parkering, och fick ett telefonsamtal och satte sig i bilen. Jag är påväg ut från huset när jag hör ett "klonk", och tänker att nu rök dammsugaren. Mycket riktigt har grannen backat på dammsugaren. Den fungerar fortfarande, men är ordentligt skrapad och ena hjulet snurrar inte och drösslar en massa grus. Dessutom är röret helt tillplattat och borsten/möbelmunstycket fördärvat.
Dammsugaren är mindre än ett år gammal och kostade ca 1700:-. Vår självrisk är på 1500:-. Min sambo har varit och pratat lite med grannen och föreslagit lite olika lösningar, bland annat frågat om de har en bättre självrisk. Hon tyckte så klart att dammsugaren stod för långt in på deras parkering, men var inte helt motsträvig.
Frågan är vad ni hade gjort? Själv är jag beredd att glömma hela grejen och köpa en ny dammsugare själv bara för att slippa bråk, men 1500:- är mycket pengar för oss just nu när vi håller på och renoverar badrum, sovrum och trädgård samtidigt, och renoveringslånet har tagit slut.
Samma granne backade för övrigt över en nyligen nergrävd plint på VÅR gamla parkering då vi skulle sätta upp staket och göra denna till uteplats. Då nöjde jag mig med 100:- för plinten och tog slitet med att gräva upp och ersätta den själv.
/fegfisen
Det här är trafikjuridik.
Grannen ska självklart ersätta dammsugaren, man är helt och fullt ansvarig för framfarten när man sätter sig bakom ratten. Vill hon inte göra upp "i godo" får ni fylla i en skadeanmälan och skicka till hennes trafikförsäkringsbolag. Hon har helt klart brustit i uppmärksamhet när hon backade, det kund varit en treårs unge istf en dammsugare...
Grannen ska självklart ersätta dammsugaren, man är helt och fullt ansvarig för framfarten när man sätter sig bakom ratten. Vill hon inte göra upp "i godo" får ni fylla i en skadeanmälan och skicka till hennes trafikförsäkringsbolag. Hon har helt klart brustit i uppmärksamhet när hon backade, det kund varit en treårs unge istf en dammsugare...
Då skulle nog polisen ha tillkallats. Nu kan det bli svårt med bevisfrågan. Vad händer om grannen säger sig inte veta nåt om nån dammsugare överhuvudtaget?Fotografen skrev:Det här är trafikjuridik.
Grannen ska självklart ersätta dammsugaren, man är helt och fullt ansvarig för framfarten när man sätter sig bakom ratten. Vill hon inte göra upp "i godo" får ni fylla i en skadeanmälan och skicka till hennes trafikförsäkringsbolag. Hon har helt klart brustit i uppmärksamhet när hon backade, det kund varit en treårs unge istf en dammsugare...
Låt inte snålheten bedra visheten. Förr eller senare kommer du antagligen att behöva någon tjänst av grannen, t.ex. medgivande om ni vill bygga om och avvika från detaljplanen, eller bara att man vill ha med honom på att betala hälften när ni bygger ett gemensamt staket eller liknande. Pekar du på lagboken och kräver millimeterrättvisa kan du vara säker på att få igen med samma mynt i framtiden.
Jag tycker det låter som om brorsan tiggde sig till att få låna din nya dammsugare och sedan klantade sig genom att lämna den ute på grannens uppfart. Vill han låna prylar av dig i framtiden borde han snabbt ersätta den istället för att begära att du ska ta en konflikt med din granne.
Jag tycker det låter som om brorsan tiggde sig till att få låna din nya dammsugare och sedan klantade sig genom att lämna den ute på grannens uppfart. Vill han låna prylar av dig i framtiden borde han snabbt ersätta den istället för att begära att du ska ta en konflikt med din granne.
Håller med, men jag hade blåst på`n ordenligt, i ett försök att få grannen förstå att denne har en för liten tomt, då han utan lov, använder annans mark.Jesca_j skrev:
Instämmer med fotografen.
Hade det varit en treåring hade ni nog inte diskuterat vems ansvar detta är.
Hade det varit en treåring hade ni nog inte diskuterat vems ansvar detta är.
oj vad folk är oeniga
Det löste sig till slut. Grannen kom in i kväll och lämnade pengar och verkade inte alls sur. Nog mest jag som har förstorat upp allt i huvudet.
Vad gäller tjänster/gentjänster så är grannen hyresgäst i huset bredvid, så det är inte så mycket att oroa sig för där. Och gränsen mellan våra parkeringar är omarkerad, eftersom de använder vår uppfart pga att någon idiot på kommunen har godkänt världens mest korkade gemensamhetsanläggning. Så allting flyter ihop så att säga. Rörigt som tusan, men saken är löst i varje fall. Känner trots allt att man har skyldighet att se sig för när man backar 15 meter på annans grusväg och sedan svänger in bredvid bil med folk runt... Tack för tankarna i alla fall
Vad gäller tjänster/gentjänster så är grannen hyresgäst i huset bredvid, så det är inte så mycket att oroa sig för där. Och gränsen mellan våra parkeringar är omarkerad, eftersom de använder vår uppfart pga att någon idiot på kommunen har godkänt världens mest korkade gemensamhetsanläggning. Så allting flyter ihop så att säga. Rörigt som tusan, men saken är löst i varje fall. Känner trots allt att man har skyldighet att se sig för när man backar 15 meter på annans grusväg och sedan svänger in bredvid bil med folk runt... Tack för tankarna i alla fall
Och då tar du och köper en blomma till honom/henne för hälften av pengarna och går över med så är ni vänner för evigt!msFalke skrev:
Enligt mig hade väl det mest rättvisa varit om brodern och grannen lade hälften var?
Brodern hade lånat dammsugaren och hade således ansvar för den, samt att grannen brast i uppmärksamhet även om brodern hade placerat dammsugaren lite klantigt.
Hade det inte varit rättvist?
/Henrik
Brodern hade lånat dammsugaren och hade således ansvar för den, samt att grannen brast i uppmärksamhet även om brodern hade placerat dammsugaren lite klantigt.
Hade det inte varit rättvist?
/Henrik
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
