Hej,
Vi skrev ett entrenpenadskontrakt med en kille för markarbete. I det kontraktet står det att tomten ska fyllas med godkänt grusmaterial. Men det visar sig att har har använder moräns fram till de sista 10cm. Vi har pratat med honom och han säger att det är helt ok att använda moräns som fyllnadsmassa. Men jag tycker inte att det är OK och anser detta som ett avtalsbrott. I detta fall fick vi grus till samma pris som moräns. Vidare tyckte jag att han borde informera mig om detta, men han tyckte inte att det behövdes eftersom han utförde ett fullgott markarbete och hur han gjorde det var upp till honom att bestämma. vad ska man göra i detta fall?

MVH
bYkICr

Vad står det exakt i avtalet?

Så här står det i ABS09 kontraktet.
”Matjordsavtäckning 600kvm. Tomten fylls med godkänt grusmaterial, 10cm över gatan. Materialet packas till full packningsgrad. Stubbar bortköras. Överblivande material lägges på baksida”

vad säger ni om detta? finns et nån chans att jag kan begä honom att göra om och göra rätt?

Jag tolkar det som, att det bara är de sista 10 cm, som ska vara godkänt grusmaterial.

Immobil skrev:
Jag tolkar det som, att det bara är de sista 10 cm, som ska vara godkänt grusmaterial.
10 cm anger ju nivån över gatan, inte antal cm material?

Det är i vart fall inte tillräckligt tydligt.

Men jag fick uppfattningen att entreprenören anser att moräns (?) är just "godkänt grusmaterial". Jag kan ingenting om sten, är jag helt ute och cyklar?

Ja, 10cm anger ju att tomten ska fyllas 10cm över gatan.

Ptatade med honom och han sa att han använder 70% grus och 30% moräns för att det ska gå lättare att packas. Moräns används som bindningsmedel. Att lägga dit 100% grus är inte bra pga svårigheter med att packa grus, sa han.

Så här står det i ABS09 kontraktet.
”Matjordsavtäckning 600kvm. Tomten fylls med godkänt grusmaterial. 10cm över gatan. Materialet packas till full packningsgrad. Stubbar bortköras. Överblivande material lägges på baksida”

Red. pga. det ska vara ett punkt inte kommatecken.

:eek: Det var skillnad det, som flickan sa som bytte fästman. :)

Då är frågan, vad är godkänt grusmaterial och vem avgör vad som är godkänt? :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.