1 223 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Servitut - Såsom ägare
Hej.
Jag har en Last på min fastighet att grannen har rätt att gå på "stigen" som leder till <whatever> såsom ägare av sin fastighet.
Min fråga blir då, har han rätt att säga åt nästa granne/vän att oxå utnyttja denna stig med hänvisning till sitt servitut ?
Tackar för svar
/theKenOne
Jag har en Last på min fastighet att grannen har rätt att gå på "stigen" som leder till <whatever> såsom ägare av sin fastighet.
Min fråga blir då, har han rätt att säga åt nästa granne/vän att oxå utnyttja denna stig med hänvisning till sitt servitut ?
Tackar för svar
/theKenOne
Det tror jag inte - servitut hör till en fastighet och kan inte "överlåtas". Det är klart, om din granne har gäster på besök så får de väl alla promenera på stigen till <whatever>, hans gäster ska nog inte behöva ta en omväg bara för att de inte är ägare till hans fastighet.
Är det en vandringsled som går över din gådrsplan eller?
Det är en gråzon.
Måste ägaren vara med?
Barn till ägaren?
Sambo?
Övrig släkt?
Grannar och vänner?
Vanligtvis så följer de flesta den lättaste vägen och i det här fallet verkar det vara din stig.
Det är väl bara att fundera på vilken nivå du vill ha på den här konflikten och vilka du vill hålla borta?
-Låsta grindar. endast en nyckel till servitutsinnehavaren.
-göra en "bättre" stig nån annastans så det folk följer den.
-Vara bindgalen och rusa ut och skälla på alla som närmar sig.
-Folkilsken hund.
-Prata med grannen
osvosv
/ATW
Det är en gråzon.
Måste ägaren vara med?
Barn till ägaren?
Sambo?
Övrig släkt?
Grannar och vänner?
Vanligtvis så följer de flesta den lättaste vägen och i det här fallet verkar det vara din stig.
Det är väl bara att fundera på vilken nivå du vill ha på den här konflikten och vilka du vill hålla borta?
-Låsta grindar. endast en nyckel till servitutsinnehavaren.
-göra en "bättre" stig nån annastans så det folk följer den.
-Vara bindgalen och rusa ut och skälla på alla som närmar sig.
-Folkilsken hund.
-Prata med grannen
osvosv
/ATW
Tjänande fastighet överlåter inga andra rättigheter än vad som uttryckligen formuleras i urkunden. Ägaren kan i allt övrigt fortsätta bruka sin mark på alla sätt som inte står i konflikt med härskande fastighets rättighet.
Ägaren till tjänande fastighet kan tillochmed avtala om samma servitutsrätt till ytterligare en eller flera andra härskande fastigheter. Förutsättningen är bara att de rent tekniskt kan åtnjuta samma rättighet utan att vara ivägen för varandra. Om så är fallet eller ej avgör lantmäterimyndigheten vid den förrättning som föregår ett beslut.
Gångvägsservitut har mycket sällan en reell funktion i våra dagar, eftersom man vid all nybildning av fastigheter måste ordna utfart för både gång- och motortrafik. Om det gäller tillträde till fots i strövmarker och någon trevlig strand behöver man oftast inget servitut alls. Det skulle isåfall vara om tillträdet hamnar i konflikt med hemfriden för de som bor på tjänande fastighet.
Ägaren till tjänande fastighet kan tillochmed avtala om samma servitutsrätt till ytterligare en eller flera andra härskande fastigheter. Förutsättningen är bara att de rent tekniskt kan åtnjuta samma rättighet utan att vara ivägen för varandra. Om så är fallet eller ej avgör lantmäterimyndigheten vid den förrättning som föregår ett beslut.
Gångvägsservitut har mycket sällan en reell funktion i våra dagar, eftersom man vid all nybildning av fastigheter måste ordna utfart för både gång- och motortrafik. Om det gäller tillträde till fots i strövmarker och någon trevlig strand behöver man oftast inget servitut alls. Det skulle isåfall vara om tillträdet hamnar i konflikt med hemfriden för de som bor på tjänande fastighet.
Redigerat:
Klicka här för att svara