Det var inte alls så jag ville få det att framstå. Däremot generaliserade jag litet mot bakgrund av hur det ofta funkar på kommunal nivå, vilket enligt mina referensramar förmodligen inbegriper annat än helt privat mark med bara ett fåtal brukare av vägen.
Är trots allt fortfarande litet skeptisk till hur man fastställer parkeringsförbud som enskild, eftersom allemansrätten trots allt medger annat, såvida fordonstrafik inte är förbjuden.
Är trots allt fortfarande litet skeptisk till hur man fastställer parkeringsförbud som enskild, eftersom allemansrätten trots allt medger annat, såvida fordonstrafik inte är förbjuden.
Nyfniken skrev:
Markägaren har inte bara möjlighet, utan är faktiskt skyldig att åtgärda "saken". Och grannen har med största sannolikhet inget som helst stöd av servitutet att blockera vägen med sin parkeringsteknik.
Sålänge markägaren inte uppbär några bidrag för vägen är det hans ensak att (inom lagens ramar) bestämma om parkeringsavgifter eller införa generellt körförbud på vägen (med tillträde enbart för härskande fastigheter enl. servitut).
Allemansrätten är en "sedvanerätt", som inte har det minsta med fordonstrafik att göra. Det närmaste man kommer miljölagstiftning är Terrängkörningslagen (1975:1313) http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19751313.htm
Sålänge markägaren inte uppbär några bidrag för vägen är det hans ensak att (inom lagens ramar) bestämma om parkeringsavgifter eller införa generellt körförbud på vägen (med tillträde enbart för härskande fastigheter enl. servitut).
Allemansrätten är en "sedvanerätt", som inte har det minsta med fordonstrafik att göra. Det närmaste man kommer miljölagstiftning är Terrängkörningslagen (1975:1313) http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19751313.htm
Skyldigheten att inte låta annat markutnyttjande hindra servitutets syfte. Det är uppenbart inte mindre trångt än att det vållar olägenhet och fara för egendom.
Men vem ansvarar för framkomligheten på en enskild väg för ex.vis räddningstjänst? En brandbil är ju lite bredare... När kommunen gett bygglov måste de ju ha i beaktande att räddningstjänsten ska kunna komma fram till fastigheten. Kan det vara så att väghållaren är skyldig att se till att det går? Då skulle man kanske kunna "tvinga" honom att införa P-förbud.
...en spekulerande storstadsbo...
...en spekulerande storstadsbo...
Medlem
· södermanland
· 15 inlägg
Står så här gällande servitutet hos lantmäteriet gällande fastigheten:
Nybildning av servitut. Med lotterna A,B och C (härskande) följer rätt att XX (vår fastighet) 2:1 (tjänande) använda vägområdet A för utfart till allmän väg.
vi är lotten C och 2:1 är "Bonden" och det är ett Officialservitut
Nybildning av servitut. Med lotterna A,B och C (härskande) följer rätt att XX (vår fastighet) 2:1 (tjänande) använda vägområdet A för utfart till allmän väg.
vi är lotten C och 2:1 är "Bonden" och det är ett Officialservitut
Med detta servitut följer ingen rätt att använda vägområde A som parkering. Jag antar att grannen som parkerar på vägen äger lott A eller B, och menar därför att han inte kan använda servitutet som stöd för den saken. Som vi redan gissat!
Klicka här för att svara