5 663 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Växter på spaljé
Sida 1 av 3
Vår granne meddelade mig i dag -ganska hotfullt- att allt som växer genom vår spalje in på "hans sida" kommer att klippas bort. Spaljén står på vår sida om gränsen. Men det är klart, något kaprifolskott eller luktärtsranka kan sträcka sig in över tomtgränsen. Utanför spaljén står på granntomten en tujahäsk ca 0.5 meter från gränsen. Har läst att man får ta bort växter och rötter om "de medför olägenhet" Vad gäller?
Man blir sjuk
Man blir sjuk
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Njaa.. Såvitt jag vet så är formuleringen att grannen får klippa bort grenar och liknande som utgör en olägenhet, men måset först ge ägaren en chansa att klippa själv.
Enstaka kaprifolskott och liknande låter lite långsökt att det skulle vara en olägnehet, även om formuleringen ger rätt stort tolkningsutrymme.
Enstaka kaprifolskott och liknande låter lite långsökt att det skulle vara en olägnehet, även om formuleringen ger rätt stort tolkningsutrymme.
Problemet är rättssäkerheten.. Samhället sviker vid övergrepp mellan grannar. Då blir det "grannbråk" och avskrivs pronto. I det här fallet slängde samme granne in två skräphögar på vår tomt när han rensade rabatterna. När jag bad honom ta bort dem svarade han helt frankt: -jag har inte lagt dem där.
Skulle han repat min bil ute på stan hade han åkt dit direkt.
När de rättsvårdande myndigheterna struntar i bråk mellan grannar tas lagen i egna händer "ge igen" Sedan eskalerar det. Ett informellt besök av en polis i ett tidigt skede hade oftast räckt. Men det är klart, viktigare att hänga ute på vägkanterna än att stödja folk och försöka förebygga bråk.
Nu när han kommer att klippa sönder mina spaljéväxter blir det ju samma sak. "Har inte jag gjort"
Skulle han repat min bil ute på stan hade han åkt dit direkt.
När de rättsvårdande myndigheterna struntar i bråk mellan grannar tas lagen i egna händer "ge igen" Sedan eskalerar det. Ett informellt besök av en polis i ett tidigt skede hade oftast räckt. Men det är klart, viktigare att hänga ute på vägkanterna än att stödja folk och försöka förebygga bråk.
Nu när han kommer att klippa sönder mina spaljéväxter blir det ju samma sak. "Har inte jag gjort"
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är ju iofs samma dillema som för de flesta kriminella handlingar, det är svårt att bevisa.
Att du sedan troligen skulle ha svårt att få hjälp av polis etc. även om du kunde bevisa att grannen var skyldig är ju en annan sak.
Att du sedan troligen skulle ha svårt att få hjälp av polis etc. även om du kunde bevisa att grannen var skyldig är ju en annan sak.
Klart att jag har pratat. Svarar frankt "det har jag inte gjort" trots att vi stod och såg det. Vänta tills du själv råkar illa ut!espace skrev:
Vad blir nästa sak vi inte ska använda samhällets hjälp till? Rån om man överlever?
Om grannen är så tuff att han förnekar en så uppenbar sak så är budskapet uppenbart: "Bråka inte med mig!"espace skrev:
Och då uppstår ju alla möjliga funderingar. Vad gör han om jag framhärdar? Blir det slagsmål? Är han rik och kan engagera advokater som gör mig till rättshaverist? Vilken slags makt har han? Ska jag syna hans bluff? Är det värt det?
Men om man låter en sån bagatell passera så kanske det blir värre grejer sen.
Vad jag reagerar mot är att övergrepp från granne genast bagatelliseras som"grannbråk" I övriga situationer leder ofta motsvarande agerande till utredning av myndighet. Nu uppmanas indirekt grannar att göra upp själva med följande eskalerande bråk och t.o.m våld. Som kunde stoppats i sin linda.espace skrev:
I mitt fall som jag inte anmält, eftersom jag vet att polisen tycker som espace, är bakgrunden den att det var mina två gamla (40 år) jasminbuskar vars rötter han irreterade sig på som han grävde upp med rötter och all och slängde in på vår rabatt.
Men det är klart, det är ju bara grannbråk, inget att ödsla resurser på. Han räckte ut tungan och gjorde grimaser åt mitt barnbarn härom veckan. Nu vågar hon inte komma hit och har svårt att sommna. Men det är ju bara grannbråk...
'
Tänk om han grävt upp två buskar i polisens rabatt och slängt resterna framför deras dörr!!
Men testa att släng in nåt skräp på grannens tomt då? Om han säger något så bara blåneka...
Börjar han gorma och hota med polisanmälan och annat, så är det bara att ge igen med samma mynt.
Såvida man nu inte bara kan låta det hela passera, och se till att hålla spaljé-växterna lite i trim...
Börjar han gorma och hota med polisanmälan och annat, så är det bara att ge igen med samma mynt.
Såvida man nu inte bara kan låta det hela passera, och se till att hålla spaljé-växterna lite i trim...
Tack för kommentarerna.
Vad jag egentligen vill ha fram att samma regler, och skydd från samhället, om äganderätt, intrigitet, intrång, åverkan etc ska gälla även mellan grannar och inte bara bagatelliseras till "grannbråk".
Vi försökte polisanmäla när de rev ner vårt staket med hjälp av trädgårdstraktorn. De tyckte inte att vi klippte vårt gräs ordentligt så de ville komma åt att klippa en bit in på vår tomt. Resultat? Förundersökning nedlagd, brott kan ej styrkas. Trots foton i helfigur med grannen på traktorn under utövandet. Sen dess har jag slutat tro att polisen är till för oss.
Skulle kanske åka in till åklagarens hus och meja ner staketet!!
Vad jag egentligen vill ha fram att samma regler, och skydd från samhället, om äganderätt, intrigitet, intrång, åverkan etc ska gälla även mellan grannar och inte bara bagatelliseras till "grannbråk".
Vi försökte polisanmäla när de rev ner vårt staket med hjälp av trädgårdstraktorn. De tyckte inte att vi klippte vårt gräs ordentligt så de ville komma åt att klippa en bit in på vår tomt. Resultat? Förundersökning nedlagd, brott kan ej styrkas. Trots foton i helfigur med grannen på traktorn under utövandet. Sen dess har jag slutat tro att polisen är till för oss.
Skulle kanske åka in till åklagarens hus och meja ner staketet!!
Oj, nu snackar vi seriösa grejer!monro skrev:
Fortsätt polisanmäla som pjfj säger. Nu har polisen en grej på din granne redan. Polisanmäl hotet också. Fortsätt fotografera och filma. Droppen urholkar stenen.
När du polisanmäler, var noga med att det inte är skräphögarna du vill anmäla, utan hans hotfulla beteende.
Redigerat:
Nu har det gått ett tag och vi har börjat sätta upp ett nytt staket. I natt var grannen ute och rev upp jordankarna vi slagit ner för de nya stolparna. De var väl inne på vår tomt med markering med snöre. Eftersom det gjorts i natt blir väl svaret: "har inte jag gjort".
Jag polisanmälde i dag.
För ca två veckor sedan när jag körde iväg ett gammalt släp för reparation åkte grannarna ikapp mig och filmade, även in i vår bil. Polisanmälde mig för färden. Togs ej upp. Efter några dagar filmade de oss genom glasväggen in i uteplatsen när vi satt och åt.
Vår grabb polisanmälde och det tog åklagaren upp som ofredande! Så helt rättslöst är det då ändå inte.
Jag polisanmälde i dag.
För ca två veckor sedan när jag körde iväg ett gammalt släp för reparation åkte grannarna ikapp mig och filmade, även in i vår bil. Polisanmälde mig för färden. Togs ej upp. Efter några dagar filmade de oss genom glasväggen in i uteplatsen när vi satt och åt.
Vår grabb polisanmälde och det tog åklagaren upp som ofredande! Så helt rättslöst är det då ändå inte.
