1 315 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Friskrivningsklausulen
vi köpte vårt hus för ca. 1 år sedan med en stor renoveringsbehov.....
huset hade sättningar så vi visste att vi måste riva halva suterenvåningen för att sedan bygga nya väggar o grund.
men när vi öppnade upp plafongen där nere då visade sig att hela övervåningen stod på den enda bärande väggen .
så hela huset hängde liksom i luften o vi blev absolut inte informerad om detta.
min fråga e om det finns något att göra juridiskt efter så lång tid o med en friskrivningsklausul.
tack i förhand
huset hade sättningar så vi visste att vi måste riva halva suterenvåningen för att sedan bygga nya väggar o grund.
men när vi öppnade upp plafongen där nere då visade sig att hela övervåningen stod på den enda bärande väggen .
så hela huset hängde liksom i luften o vi blev absolut inte informerad om detta.
min fråga e om det finns något att göra juridiskt efter så lång tid o med en friskrivningsklausul.
tack i förhand
Har ni anlitat en besiktningsman för att besiktiga huset innan köpet? Är ni missnöjda med att besiktningsmannen inte upptäckt skadan eller att han inte informerade om sättningens omfattning?editta2990 skrev:
gaia
Fullständig friskrivning innebär väl att köparen övertar allt ansvar, även för saker som kan tänkas dyka upp senare? Köpte ni med fullständig friskrivning, så kan ni nog inte kräva förre ägaren på något, oavsett vad ni hittar ett år senare.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vet inte om jag fattar läget. Är huset konstruerat så att det hänger i luften, eller är det pga. sättningar som det nu hänger?
Oavsett friskrivning så tror jag inte du skulle kunnat räkna med ersättning för detta. Om huset har sättningsskador så måste du som köpare anta att sättningen kan vara mycket allvarligare än vad som syns.
Oavsett friskrivning så tror jag inte du skulle kunnat räkna med ersättning för detta. Om huset har sättningsskador så måste du som köpare anta att sättningen kan vara mycket allvarligare än vad som syns.
Klicka här för att svara
