13 888 läst ·
25 svar
14k läst
25 svar
Hjälp, avancerat fall av hus på ofri grund, INTRESSANT!
jämnför lite med om man hyr ut ett hus, bara för att man är ägare så betyder det inte att man kan gå dit när man vill, nu blir detta motsatt situation såklart men principen är densamma. Håller dock med om att han med LAGENS hjälp kan få flytta "sin" stuga mot en skälig intrångsersättning och kostnad för återställning (fällda träd, flyttade stenar, gjutspår?)
Knepig situation men hade ett liknade fall med ett uthus till en stuga som isade sig stå på grannens (komunens) tomt men dom var ju inte så stridslystna så mitt uthus fick stå kvar tills vidare med ett tillägg att jag inte har ngn besittningsrätt eller liknande OM kumunen i framtiden får för sig att göra ngt med den markbiten (vilket knappast är troligt)
Knepig situation men hade ett liknade fall med ett uthus till en stuga som isade sig stå på grannens (komunens) tomt men dom var ju inte så stridslystna så mitt uthus fick stå kvar tills vidare med ett tillägg att jag inte har ngn besittningsrätt eller liknande OM kumunen i framtiden får för sig att göra ngt med den markbiten (vilket knappast är troligt)
För det första, om han går (med fötterna) spelar det ingen roll vad du sagt, så länge det inte blir tal om hemfridsbrott.Tossegubbe skrev:
För det andra, om det är grannens enda (eller bästa) väg ut ur sin fastighet, så kan han gå till Lantmäteriet och få rätt att ta väg över din fastighet, utan att du kan göra mycket åt det. Lantmäteriet kan förstås föreslå en helt annan lösning än att gå över din mark, men som de säger blir det..
TS har ingen egen fastighet, så det sista kan inte DIREKT tillämpas på honom.
Håller inte med dig MH, ingen utom vissa myndigheter har RÄTT att bereda sig tilträde till min inhängnade/avgränsade tomt mot min vilja, då blir det automatiskt olaga intrång och eller hemfridsbrott. Men som du säger så kan lantmäteriet i vissa fall ge sitt tillstånd för detta om det som du säger gäller en fastighet men inte för att åka och hämta en stuga eller ätta upp ett vindkraftverk tex och även om dom godkänner detta så får man iaf betala en avgift för det.-MH- skrev:För det första, om han går (med fötterna) spelar det ingen roll vad du sagt, så länge det inte blir tal om hemfridsbrott.
För det andra, om det är grannens enda (eller bästa) väg ut ur sin fastighet, så kan han gå till Lantmäteriet och få rätt att ta väg över din fastighet, utan att du kan göra mycket åt det. Lantmäteriet kan förstås föreslå en helt annan lösning än att gå över din mark, men som de säger blir det..
TS har ingen egen fastighet, så det sista kan inte DIREKT tillämpas på honom.
Vägen får inte heller vara en "betydande oangelägenhet" för min fastighet, tex en bonde som vill köra gödsel över min uteplats..
Bara om det är i närheten av en bostad, och då blir det som jag sa hemfridsbrott eller tagande av olovlig väg. Staket har inget (*)med saken att göra.Tossegubbe skrev:
"Du har rätt att passera över stängsel för att nå mark där allemansrätten gäller."
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...nsratten/Allemansratten-Stangsel-och-skyltar/
Vi pratar inte om modern villatomter a 400 m2 där varje cm räknas utan en kobbe. Att passera tomt behöver man säkerligen inte.
Vad menar du? Om jag vill sätta upp ett vindkraftverk på min fastighet som ligger inklämd mellan andra, så måste jag få lov att ta mig dit med materialet. Likadant om jag skall köra ut skog. Mot ersättning, givetvis, men ut/in kommer jag på något sätt.
(*) Lite, efter som den kan flytta ut gränsen för vad tomten anses vara.
Redigerat:
Så du hävdar att det är fullt lagligt att klättra över alla staket till industrifastigheter eller militära skyddsområden med då om dom inte är nära en bostad?
Allemansrätten gäller inte på privat tomt och strand om det är sannolikt att den är privat som tex en klippt gräsmatta eller avgränsad (om än stor) tomt som tex till en herrgård
Allemansrätten gäller inte på privat tomt och strand om det är sannolikt att den är privat som tex en klippt gräsmatta eller avgränsad (om än stor) tomt som tex till en herrgård
Redigerat:
Nej, varför hittar du på sådant?Tossegubbe skrev:
"... där allemansrätten gäller".
Och den gä'ller inte på de nämnda områdena.
Vilket är något helt annat än att du skulle kunna hindra folk från att komma in på din fastighet genom att sätta upp ett staket och tala om gränserna för grannarna.
Visst men om ett sådant område ligger mellan mig och det område där allemansrätten gäller syftade jag på, dessutom är inte allemansrätten ngn eg lag så jordabalken och äganderätten går över de i vilket fall, dvs ingen har rätt att gå in på min mark eller skog om jag råkar vara där och upplyser dom om att detta är min mark och jag inte vill ha denna/dessa personer på min mark. skulle dom vara där och campa har jag rätt att avhysa dom.
Det enda tillfället jag inte kan neka dom tillträde är som sagt om det finns ngn form av servitut eller motsvarande men då skall det vara inskrivet att det finns en sådan för man kan inte bara komma och säga "ursäkta nu vill jag anlägga väg till mitt hus över din tomt för det är enklast"
Jag vet med säkerhet att det är så eftersom jag själv äger en större industrifastighet som omgärdar en mindre fabrik och vi har haft denna diskution uppe, nu är det inget problem eftersom vi kommer överens men rent juridiskt har jag rätt att tex hägna in min fastighet vilket innebär att dom inte kan ta sig till sin fabrik.
Vill dom göra det så kan dom få rätt att göra det men måste då bekosta alla oangelägenheter för mig och på egen bekostnad montera en grind i mitt stängsel osv.
Det enda tillfället jag inte kan neka dom tillträde är som sagt om det finns ngn form av servitut eller motsvarande men då skall det vara inskrivet att det finns en sådan för man kan inte bara komma och säga "ursäkta nu vill jag anlägga väg till mitt hus över din tomt för det är enklast"
Jag vet med säkerhet att det är så eftersom jag själv äger en större industrifastighet som omgärdar en mindre fabrik och vi har haft denna diskution uppe, nu är det inget problem eftersom vi kommer överens men rent juridiskt har jag rätt att tex hägna in min fastighet vilket innebär att dom inte kan ta sig till sin fabrik.
Vill dom göra det så kan dom få rätt att göra det men måste då bekosta alla oangelägenheter för mig och på egen bekostnad montera en grind i mitt stängsel osv.
Nja nej jag tror faktiskt inte det...Tossegubbe skrev:..., dessutom är inte allemansrätten ngn eg lag så jordabalken och äganderätten går över de i vilket fall, dvs ingen har rätt att gå in på min mark eller skog om jag råkar vara där och upplyser dom om att detta är min mark och jag inte vill ha denna/dessa personer på min mark. skulle dom vara där och campa har jag rätt att avhysa dom.
...v.
OM vi nu pratar om skogen (den riktiga, den med alla träden) och inte en dunge inne på ett inhägnat industriområde eller de tre träden på den stora villatomten.
Så vill jag nog hävda att du inte har nån rätt att avhysa nån alls, visst är det nån som upprättat en tältläger och vill stanna flera dagar kan du be att de ska flytta efter en viss tid (1 dygn?).
/ATW
Ps hela mitt inlägg blev lite OT märkte jag, kan man inte lösa det med samtal med grannen så tror jag nog TS får rätten att hämta sin stuga mha Lagen, han har nog enklast att visa att han äger stugan Ds
Redigerat:
Om du med mark eller skog menar det som inte är närheten av hus eller är industritomt eller är militärt skyddsområde eller något annat specialfall, så har du HELT FEL. Du kan inte hindra folk från att vara på sådan mark. Det är i själva verket FÖRBJUDET att du som markägare sätter upp STÄNGSEL ELLER SKYLT för att hindra människor från att beträda din skog eller annan mark, och du kan bli ålagd att ta bort stängslet.Tossegubbe skrev:
"Du har rätt att passera över stängsel för att nå mark där allemansrätten gäller. Är ett stängsel uppsatt enbart för att hindra allmänheten kan markägaren, av kommun eller länsstyrelse, åläggas att riva stängslet."
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...nsratten/Allemansratten-Stangsel-och-skyltar/
Avhysa campare? Inte en chans. Du kan möjligen klaga hos polisen om de stannar länge och åsamkar dig skada.
Det är rätt att de inte kan komma och anlägga en väg över din mark, men som jag sa kan Lanmätaren peka med hela handen, om han tycker det är befogat. I själva verket är det med stor sannolikhet så att fastigheten i mitten redan har en utfart anordnad, det är en viktig del i fastighetsbildningen. Och är den inte anordnad, så blir den det av lantmätaren, var så säker.
Grundiden är att en fastighetsägareinte skall kunna hindras att nyttja sin fastighet av grannarna.
Ja jag var nog lite otydlig, menade inte att folk inte får gå i skogen utan att man inte får parkera sin bil på min mark och bada eller sin husvagn, gör ngn det utan mitt tillstånd så har jag rätt att avhysa dom, sedan finnsdet tillägg om känslig mark osv med som tex nyplanterad skog mm.
Men nu åsyftade jag i första hand bostadsomrden som jag fick intrycket att detta gäller? omöjligt att säga utan att se området i fråga såklart men det var iaf sådana omständigheter jag åsyftar.
Nu står det ju defacto en byggnad på kobben och då måste den anses som tomtmark med naturlig avgränsning med vatten och då gäller inte allemansrätten? (min definition av kobbe är då liten ö om max 30x30m tex) Dvs normalstor tomt
Men nu åsyftade jag i första hand bostadsomrden som jag fick intrycket att detta gäller? omöjligt att säga utan att se området i fråga såklart men det var iaf sådana omständigheter jag åsyftar.
Nu står det ju defacto en byggnad på kobben och då måste den anses som tomtmark med naturlig avgränsning med vatten och då gäller inte allemansrätten? (min definition av kobbe är då liten ö om max 30x30m tex) Dvs normalstor tomt
Tvisten om markägandet har redan utmynnat i en dom som - i sig - kan ge ledning för fortsatt tolkning. Själva begreppet "ofri grund" förutsätter att marken och dess bebyggelse har olika ägare. Det kan därför bli avgörande om rätten i sina domskäl betraktat den nya byggnaden som lös egendom eller som fastighetstillbehör.
Marken har genom tvisten inte "överförts" eller "överlåtits" till ny ägare. Den tillhörde hela tiden en annan person än den som uppförde byggnaden. Därför är det min tolkning att egendomen måste vara att anse som byggnad på ofri grund.
Följderna av detta blir, isåfall, att markägaren kan välja mellan att -
a. köpa eller hyra stugan efter frivillig överenskommelse med stugägaren, eller
b. sälja eller utarrendera marken till stugägaren, eller
c. avhysa stugan på stugägarens bekostnad.
Jag utgår från att TS redan har biträtts av advokat i tvisten hittills. Samma ombud har säkert konkreta svar på både trådens grundfråga och hur man klokast driver sina intressen i process.
Marken har genom tvisten inte "överförts" eller "överlåtits" till ny ägare. Den tillhörde hela tiden en annan person än den som uppförde byggnaden. Därför är det min tolkning att egendomen måste vara att anse som byggnad på ofri grund.
Följderna av detta blir, isåfall, att markägaren kan välja mellan att -
a. köpa eller hyra stugan efter frivillig överenskommelse med stugägaren, eller
b. sälja eller utarrendera marken till stugägaren, eller
c. avhysa stugan på stugägarens bekostnad.
Jag utgår från att TS redan har biträtts av advokat i tvisten hittills. Samma ombud har säkert konkreta svar på både trådens grundfråga och hur man klokast driver sina intressen i process.
Klicka här för att svara