Juridik
volvo: [citat] Då har man iallafall namn och signatur på den där "någon" som intygat att de gjort något de uppenbarligen inte gjort och då är det förmodligen lättare att vinna en rättsprocess. Detta borde också vara såpass avskräckande at en hel del väljer att rannsaka sig själva innan de intygar något som är osant.
Sonen: Mamma har fått bekymmer med en granne son vill ha betalt för att "dränera om sitt hus". Vad gäller igentligen för "markavrinning"? Någon som kan vad som som gäller i följande exempel? 1950 bildas de tre tomterna 1, 2 och 3. De ligger i en skogs sluttning med 1an överst, 3an längst ner. Genom tomterna finns en naturlig mindre bäckfåra som tar hand om snösmältning o kraftiga regn,
whistleblower: Hmm, ja alltså avgifterna har åkt jojo upp och ner (och fördelats skevt mellan bostadsrätterna, se den förra tråden) för att anpassa sig till kostnaderna. Men vad jag vet så har man inte amorterat något extra, utan snarare höjt för att man länge haft så låg avgift att det inte ens täcker reparationsbehoven. Jag har haft den i ca 3 år i alla fall.
grodis: Dispens 2. Japp, fem år precis ssm jag skrev i fösta inlägget..... 3. 11:19, 11:21 & 11:22 har ingen tidsaspekt inskrivna i paragraferna, kan således tillämpas för svartbyggen utan någon "preskriptionstid". T.e.x så kan byggnadsnämnden använda ett rivningsföreläggande mot ett svartbygge även om det är mer än 10 år sedan det svartbyggde uppfördes. Du får nog läsa om
Moki: Vi har i återuppbyggnadsarbetet beställt: installation av ftx, byte av samtliga fönster i huset golvvärme i badrummet. Detta har vi fått specificerat direkt till oss, med offert på material o arbetskostnad. Det vi har bett dom göra utöver det är att ta bort en bit av en vägg, samt att den har putsats efter det. Denna kostnad är inte specificerad till oss. Allt annat ska gå på
svartöra: Här finns liknande kurvor för järnvägen, fast med sämre upplösning: http://www.trafikverket.se/PageFiles/1044/elektromagnetiska_falt_omkring_jarnvagen.pdf
Pepparkaka: Nu spekulerar jag lite, men om det är något intyg som saknas så borde det väl gå att få dit någon annan som kontroller just detta? Det behöver inte vara KA, utan något ni kan fixa själva. När vi byggde godkände inte sotaren installationen av kaminen eftersom då han var på plats saknades takstege (besiktningen gjordes innan huset var klart). Detta fixade jag i efterhand genom att ta
aedwall: Ja, undvik att göra gemensamma saker. I många fall så fungerar det bra, men blir det problem med nya grannar så kan det sluta riktigt illa. När jag byggde nytt så pratade grannen om att sätta en gemensam häck i tomtgränsen. Jag vägrade och sa att jag sätter häcken på min egna tomt 1 m in då jag vill kunna bestämma höjd, utseende osv på häcken själv. Grannen tyckte det var
Göran.W: Jag har silver fiskar, myror, mös, flugor, myggor, getingar, spindlar och tom fjärilar. Inget av detta ser jag som något större problem utan något helt normalt.
pette: tänkte uppdatera lite.... Har skjutit allt detta åt sidan ett tag men kom att tänka på det i dagarna då en annan grannfastighet på ungefär samma avstånd skall spränga. Här har man gått ut med info i brevlådan o dessutom har man gått och fotat fasaden och skött det hela på ett helt annat sätt. Iallafall det har ju gått ett tag sen sprängningarna nu (1 år) och jag har upptäckt
Hemmakatten: En sak ni kanske inte tänkt på är att om ni anlägger n ny utfartsväg ut på en kommunal eller, förmodligen hos er, en länsväg så måste ni ha tillstånd från Vägverket. Vägverket gör en utredning för att se att utfarten är säker och har tillräcklig sikt mm. Lantmäteriet upprättar ett officialservitut endast om det inte finns någon annan möjlig utfart. Eftersom ni redan har en
jarlh: Tack för svar. Ja, vi har en lista med kontaktinformation, men jag noterade nyss att en av fastigheterna som bytte ägare för ett halvår sedan inte uppdaterats med nya ägarna.
hempularen: Du bör kunna debitera för faktiska, verifierbara kostnader. Frågan är väl mest hur det skall fördelas. Jag vet inte vad som är en rimlig fördelning av kostnaden. Föreslår att du diskuterar med besiktningsmannen. Det där med veriferbara kostnader osv. gäller alltså om det inte står något annat i kontraktet.
A-Man_08: Konstruktionen är rätt simpel du vrider handtaget som har ett hjul, kugghjul går mot skenan beroende på hur vilket håll det går så rör det sig upp eller ned. och det behövs smörjas då det är metall mot metall. Du har nu sparat pengar åt dig och föreningen på lite basic underhåll :)
Anna_H: [citat] Det var lite så jag tänkte: istället för att TS betalar en massa till både mamma och moster, pengar som sannorlikt måste lånas och betalas ränta på och som de sedan ändå får ärva kan mor och moster ge lagom delar av sina andelar redan nu, som förskottsarv, om det inte är så att de är i stort behov av pengar, elelr fastigheten redan är fultl belånad. Helt onödigt att TS
frjo7205: Ja det bör du. Det är bättre för alla inblandade, din fastighets värde, och presumtiva framtida ägare om en fastighets inskrivna rättigheter och laster avspeglar verkligheten. Jag tror också det finns någon lag eller förordning som påbjuder detta. Ta kontakt med lantmäteriet så förklarar de nog hur man ska gå tillväga.
Fred vom Jupiter: På Skatteverkets hemsida finns ett beräkningsprogram där du kan räkna fram din maximala ROT. Jag jobbar deltid och betalar för lite skatt för att få tillräckligt med ROT, så jag tänker plocka fram ett gammalt uppskov från en tidigare försäljning. Då får jag visserligen betala in skatten också men jag slipper ju räntan på uppskovet i fortsättningen. Har du gamla aktier som ökat
hempularen: Ja firman har bevisbördan om de vill påstår att arbetet blev försenat pga. en tidigare entrepenör. Jag antog att det var oomtvistat. Typ att snickaren inte var färdig med de detaljer som skulle plåttäckas.
Lolle: [citat] Ja helt korrekt men det är också en dyrare och krångligare lösning för de fall där det helt enkelt inte går att stänga av på annat sätt (exempelvis byte av just en huvudventil) Självklart får hyresvärden själv eller med hjälp av någon annan ge er tillgång till avstängningsventil. Han vill väl troligen få kontantersättning för att själv fixa felet
Totte_S: Ok, tack Thomas för dina synpunkter. Jag kommer nog att göra ungefär som du beskriver, bestrida med hänvisning till att det är en reklamation. Jag snurrar lite med paragraferna eftersom jag är yrkesskadad och jobbar med myndighetsutövning, men kommer ligga lågt och se om de försöker driva frågan vidare. Jag tror inte de är oseriösa, misstänker att den enskilde servicekillen inte
Nyfniken: [citat] Riktigt så illa är det inte. Har du till exempel ett dolt fel och en utblottad säljare så är försäkringen bra att ha. Men nu är det så att säljare av fastigheter sällan är utblottade... ;)
RobZombie: [citat] Det måste vara du som skämtar. Baserar du din uppfattning om mollypluggar enbart på "en klåpare till hobbysnickares" användning av dom eller har du fler erfarenheter att dela med dig av?
wallden_66: [citat] Borde? Allt beror ju på vad man begär eller hur man handlar upp hantverkaren. Offerter är inte aktuella i alla arbeten. Tror heller inte SKV är så sugna att betala företagen 18,75kr/milen heller.. Det kan överstiga precis hur mycket som hellst över uppskattning.. Vad är oklart med etablering? Allt beror som sagts på vad som upphandlats. Nä, läs tråden från början så blir
jarlh: Det är alltså det en uteplats som hör till en lägenhet vi pratar om. Givetvis ska samma regler gälla för samtliga lägenheter (med egen uteplats). Så om ni tillåter medlemmens växthus kan det dyka upp fler liknande hos andra grannar (med egen uteplats). Själv skulle jag inte invända mot små bodar/växthus - så länge de inte är bygglovspliktiga!!! När det gäller ansvar så finns
Nanny Fine: Det dolda fel ni fick rätt för, kan det vara relaterat till detta? Finns det alltså någon liten möjlighet till att fuktskadan härrörde feldimensionerade avloppsrör? I så fall har jag svårt att se att ni skulle kunna sparka på säljaren två gånger för samma grej.... Är det helt uteslutet att felen kan ha med varandra att göra, så får ni ju ta upp det med säljaren som ett nytt
lordi: [citat] Correctamundo. Det är så att man äger en andel i föreningen, man äger dock inte sin lägenhet utan man har köpt det andelstal som lägenheten utgör i föreningen.
Modig: Ska du vara helt säker på korrekta och aktuella svar så bör du nog fråga skatteverket – särskilt eftersom ditt fall kompliceras av att föreningen har övergått från äkta till oäkta. Skv ger faktiskt riktigt bra information/rådgivning per telefon (eller e-post).
hempularen: Det som borde vara relevant är ju hantverkarformuläret som finns att ladda ned från konsumentverket, det är dock ett allmänt kontrakt som inte specifikt handlar om våtrum. På bkr.se finns det också kontraktsvillkor som är specifika för plattsättning. Passa på och ladda ned branschreglerna därifrån också. Det är väldigt nyttigt att ha någorlunda koll på vad det står i dem, dels
frjo7205: [citat] Som sagt bör detta tolkas av juriskt som är kompetent i finsk lagstiftning och med tillgång till hela arrendeavtalet + eventuella övriga relevanta avtal och planförutsättningar. Som svensk hyres- och arrendelag är konstruerad så, och om inget annat sägs i avtal, så arrenderar man en given bit mark. Om den markens fastighetsrättsliga indelning förändras, påverkar det inte