2 869 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Slutbevis utan kompletta handlingar
Har köpt ett hus på entreprenad men haft minst sagt problem med hantverkaren.
Vi flyttade in för 2 år sedan men har fortfarande kvar flera problem från besiktningen som inte är åtgärdade. Bland annat ett garage som är mögligt och fuktigt.
Men men fråga är gällande slutbeviset. Under 2 års tid har vi fått höra att det är på gång, men vi börjar misstänka att det saknas papper från hantverkaren och att vi nog kanske själva får dra denna process.
Om han inte löser slutbeviset, hur illa sitter vi då?
Vilka papper är det kommunen vill ha in och vart kan vi fasta
Tacksam för lite hjälp och indikation på hur ont i magen man skall ha
Vi flyttade in för 2 år sedan men har fortfarande kvar flera problem från besiktningen som inte är åtgärdade. Bland annat ett garage som är mögligt och fuktigt.
Men men fråga är gällande slutbeviset. Under 2 års tid har vi fått höra att det är på gång, men vi börjar misstänka att det saknas papper från hantverkaren och att vi nog kanske själva får dra denna process.
Om han inte löser slutbeviset, hur illa sitter vi då?
Vilka papper är det kommunen vill ha in och vart kan vi fasta
Tacksam för lite hjälp och indikation på hur ont i magen man skall ha
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är ju normalt er kvalitetsansvarige som hanterar pappren runt slutbeviset. Vem är KA, är det byggaren (i så fall olyckligt).
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det som skall in framgår av kontrollplanen. Om ni inte själva har fått en kopia på den, så ring och begär ut den från stadsbyggnadskontoret. Planen upprättades i samband med byggsamrådet innan bygget fick starta.
Nu spekulerar jag lite, men om det är något intyg som saknas så borde det väl gå att få dit någon annan som kontroller just detta? Det behöver inte vara KA, utan något ni kan fixa själva. När vi byggde godkände inte sotaren installationen av kaminen eftersom då han var på plats saknades takstege (besiktningen gjordes innan huset var klart). Detta fixade jag i efterhand genom att ta ett foto på taket där stegen var klart synlig och skickade in till kommunen.
När det gäller grund (och stomme) kan det kanske vara svårt att kontrollera allt i efterhand. Jag vet inte exakt vad som skall kontrolleras för grunden, men om det t.ex. plattans läge borde det vara OK att ta dit en mätfirma som kontrollerar just detta.
Om ni inte får ett slutintyg tror jag det helt enkelt innebär att huset inte är klart. Detta kan kanske ha betydelse för ev. banklån, försäkringar, fastighetstaxering etc. Sedan vet jag inte vad som efter att bygglovet går ut (brukar vara efter 5 år från det att det beviljades).
När det gäller grund (och stomme) kan det kanske vara svårt att kontrollera allt i efterhand. Jag vet inte exakt vad som skall kontrolleras för grunden, men om det t.ex. plattans läge borde det vara OK att ta dit en mätfirma som kontrollerar just detta.
Om ni inte får ett slutintyg tror jag det helt enkelt innebär att huset inte är klart. Detta kan kanske ha betydelse för ev. banklån, försäkringar, fastighetstaxering etc. Sedan vet jag inte vad som efter att bygglovet går ut (brukar vara efter 5 år från det att det beviljades).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden