W
wallden_66: Efter som det är en relativt liten summa bör du välja löpande timdebiteringen och material mot verifierad självkostnad +10-12%. Du ska dock kolla 1. Vilket timdebitering får jag? 2. Vad ingår? Reseersättning mm 3. Du bör inte använda deras fasta pris som ett budget alternativ då flera aspekter spelar in när de gör ett fastpris som inte ska spela in vid budget. Utan du säger, jag
4 svar · 3,1k läst
M
-MH-: Aha det har vi också. fast vi har svart (=kompost) och vitt (=övrigt).
29 svar · 6,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Aha, det var själva inskrivningsavgiften som avsågs. Den håller jag med om.
4 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Det finns många firmor som kan filma avlopp. Ofta görs det av "spolbilar" dvs. de som rensar avloppsbrunnar och tillhörande ledningar. Men jag skulle tro att iallafall en större VVS firma har utrustning. En variant om det inte är för långt är att ex. Jula säljer en inspektionskamera för typ 400kr, Det är en kamera som sitter på en böjlig svanhals, med en display i andra änden. Just
1 svar · 3,1k läst
Locke
Locke: Jaha. Bra att det löste sig till slut då. :)
33 svar · 8,2k läst
P
plåtniklas: Å andra sidan är den inre tillfredsställelsen av att ha "vunnit" över parkingsbolagsavskum så stor att man inte bryr sig om den låga timpenningen. Man tar striden i alla fall. Av princip. Visst förlorar man 9,5 fall av 10. Men den gången som bolaget tvingas skriva av boten - den lever man på länge.
17 svar · 2,6k läst
P
plåtniklas: [citat] Nu försöker du ta maten ur mun för Advokaterna!
55 svar · 13,3k läst
oobum
oobum: Som Danne skriver, det har nog att göra med att felparkering och trängselskatt är en "avgift" medans fortkörningen är en bot (lagöverträdelse). Och det var alltid lika roligt när det kom påminnelser om felparkeringar på hyrbilar. Och de som hyrt bilen försökte frånsäga sig ansvaret.. "Det står ingenstans om xxxx", sen visade man baksidan på papperet där alla villkor stod.. :)
3 svar · 1,5k läst
M
-MH-: Du kan väl glädja dig med att de redan har haft kostnaderna (grävt ner rören) och ligger back på dig och kommer så göra i bra många år (om inte för evigt)? :)
11 svar · 2,2k läst
H
huggan: Jo det vet jag men handlar jag upp pengarna så tjänar jag på det. Men vad tyckte du om det andra?
2 svar · 1,3k läst
harry73
harry73: Rent juridisk har ni rätt att ta bort rötter och grenar som stränger in på er mark, även om det är grannens häck. Om det medför risk för skada på växten måste grannen få möjlighet att utföra själv. Så behöver inte bestrida att det är grannens häck, men du kan bara informera att du planerar att ta bort alla grenar och rötter som står på din sida av tomtgränsen och att du
10 svar · 3,5k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Aha, är det så det ligger till. Det hade jag fått om bakfoten :D
8 svar · 5,0k läst
shogo99
shogo99: Ja, det du skriver känns igen, ända sättet att slippa problem verkar vara att ha en seriös byggare som helt enkelt gör allt rätt, efter erfarenheter blir man klokare, suck! Bara för att man köper av ett stort byggföretag så är man inte på något sätt garanterad ett bra bygge.
2 svar · 5,0k läst
H
huggan: Det är ju det vi skrivit.
10 svar · 1,5k läst
J
JanneMP: Du skriver: Jag ´´´´´´´ Agerar mellanhand, sköter annonsering och jurist. Får en liten slant för detta i slutändan. Är inte just detta som sammanfattar en mäklare? Att du sedan gör det endast en gång eller ej kan ju knappast påverka den lagliga aspekten? Du kanske skall starta ett bolag och jobba som konsult åt säljaren, typ Homestageing istället? Då kan du ju fakturera dem
14 svar · 1,7k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Ok...jag tackar.
7 svar · 912 läst
I
Inagröbo: [citat] Tack Ripley för tipset d^_^b Jag hittade ett par exempel på reklamation på deras hemsida: http://www.villaagarna.se/Global/Dokument/Kunskapsbanken/Informationsskrifter/Anlita_entreprenor_hantverkare/Reklamation-2011.pdf (sid 12-13) Även fast materialet finns där gratis ska jag prova ett medlemskap på Villaägarna. Ibo
20 svar · 11,5k läst
volvo
volvo: [citat] Rent juridiskt gäller muntliga överenskommelser lika mycket som skriftliga. Problemet är bara att bevisa vem som har rätt om ord står mot ord. I konsumenttjänstlagen står det lite om vad som skall gälla vid försening: §24 Dröjsmål föreligger om näringsidkaren inte avslutat inom den tid som alvtalats, eller inom den tid som är skälig till vad som är normalt för en tjänst
7 svar · 1,9k läst
pelpet
pelpet: Finns det möjlighet att flytta nu, och hyra ut huset? Då kan ni gå vidare med ert liv på annan plats och sedan sälja eller låta trafikverket lösa in huset när det blir dags för det.
18 svar · 4,5k läst
Besserwissern
Besserwissern: Alla 4 punkter gäller, vilket gör att du får läsa vidare i kap 2 och 8.
2 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Normalt så brukar man ju anse att just möjligheten att HYRA ut lokaler är en bra inkomstkälla för en bostadsrättsförening. Jag ser som sagt inte problemet med underhållskostnader för lokalerna, normalt står hyresgästen för det mesta i den vägen. Skall ni ombilda så är det troligen en bättre affär att försöka ombilda lokalerna till bostäder, det ger ett högre pris. Jag skulle
11 svar · 6,8k läst
Swetrot
Swetrot: Spontant låter det som väldigt oskäligt med så mycket kostnad för 5-6 hushåll. Det kan ju inte handla om någon trafik att tala om där då heller, varför kraven på vägen är låga.
3 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Han kan dela ut sin fastighet som gåvor. Det har inget med arv att göra då. Den dag han sedan dör så räknas gåvorna som förskott på arv, såvida man inte föreskrivit i gåvobrevet att de inte skall räknas som förskott på arv. En sådan föreskrift är inte nödvändigtvis giltig, så man bör ta hjälp av en jurist. Det är framförallt om en gåva "inkräktar" på en arvinges
17 svar · 4,4k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Jo, jag själv föredrog sättet som var förr att konsumenten själv fixade avdraget men nu ändrade dom det till det här sättet för att förenkla för kunderna balnd annat.
44 svar · 24,8k läst
A
abbe_: Skönt, lycka till med bygget! Mvh/Abbe
20 svar · 6,5k läst
H
huggan: Provtryckte aldrig rörmockaren innan han lämnade? Har han orsakat skadorna får han ju åtgärda dom. Har ni betalat räkningen?
7 svar · 3,7k läst
R
rolandf68: [citat] Jag har samma känsla. Hade ARN varit ARV, dvs verk istället, så hade det inte varit lika tandlöst. Vi stretar på. Tack för svar.
23 svar · 3,9k läst
I
injonil: Japp! Det är väl just det som tilläggsförsäkringen för bostadsrätter täcker? Jag är restriktiv vad det gäller försäkringar men denna är bra eftersom man inte själv kan påverka vad någon annan i föreningen ställer till med...
14 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Klart att det kan läcka, lite beroende på hur stort expansionskärlet är så kan det räcka att det läcker någon liter för att trycket skall sjunka till nära noll, "noll" betyder i det här fallet det tryck som vattenpelaren i systemet ger. Men om man har luft i systemet och fyller på (=höjer trycket) utan att lufta ordentligt så sjunker också trycket, efterssom luft då läcker ut
7 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.