Inte haft så mycket kontakt med hanteverkare innan så man blir lite fundersam hur uppbyggnaden av fakturan fungerar.

Etablering 1 st
Arbete 16 tim
Körersättning 120 km

Vad ingår normalt i etableringen?
Kan det vara så att man debiterar tiden man sitter i bilen som arbete?
Var hemma när arbetet utfördes och det tog 4 timmar för 2 man dvs 8 h tillsammans?
120km tar enligt mig max 2 timmar att köra dvs 4 h för 2 man men blir inte 16 h tillsammans ändå.

Kan det vara så att när man sen kommer tillbaka till stället man utgår från, duschar, byter om mm och gör sig redo för hemfärd att detta räknas som arbetstid?

Är det annars normalt att om man kommer tillbaka från ett uppdrag och det är låt säga 2 h kvar på dagen så sätter man upp det på den killen man varit hos för att man ändå inte kan börja med något nytt?

Att ta full timpeng för den tid man sitter i bilen på väg till jobbet är en lyx som de flesta hantverkare unnar sig, eller snarare tycker att deras kunder ska unna dem. Det är så etablerat nu att det är nog svårt att komma runt. Det är möjligt att det inte är nöjda med detta utan också börjar ta betalt för dusch och ombyte, men jag har inte hört talas om det tidigare.

Etablering brukar ju innefatta det där plocket som är runt jobbets början och avslutande. Det kan väl anses vara rimligt att de tar betalt för det. Men det är inte rimligt att ta både en schablonavgift och exakt timkostnad för det.

Det är heller inget ovanligt att hantverkare sätter upp fler timmar än vad de egentligen har använt. Till och med en f.d. statsminister kan råka ut för det. Det finns också ett hundratal trådar om just det här på forumet. Det är ju en säker extrainkomst. Går det så går det, går det inte så blir det i sämsta fall som om man varit ärlig från början.

Hur som helst, hantverkaren är skyldig att lämna en specificerad faktura. Den ska vara så tydlig att du förstår vad som avses. Innan de gjort det behöver du inte betala. (Enl. Konsumenttjänstlagen). Så börja du med att begära att de lämnar en riktig faktura.

Redigerat:
Å fan....är det numer lyx att ta betald för arbetstid? Vad jag vet så är resor arbetstid om man utgår ifrån kontoret tex. Gå runt det??? Ja, ta upp det med respektive yrkesgrupps fack till att börja med för dom kräver att arbetstagaren ska ha betalt. Däremot om det är ett projekt där man har omklädningsrum, duschmöjligheter samt utrymme för att värma och äta mat så är det en annan sak.

Hur som till TS. Du har effektiv tid 8 h + resor 4 h och då fattas det då 4 timmar.....i detta ingår inköp av material och adm tid bland annat så det kan ätas upp ganska snabbt. Det som andersmc helt krasst påstår om "lyx" osv är en överdrift du kan ta med en nypa salt, däremot så får du ju troligen svart på vitt av företaget om du säger åt dom att speca upp tiden, speciellt de 4 "försvunna" timmarna men som sagt, köp av material och adm tid tror jag dom kommer att säga att det är till. Det kan ju också vara en miss så att ev tidsrapporter blivit "ihopplockade" med automatisk restid också...man vet ju inte.

Att debitera tid för inköp av material kan ju verkligen diskuteras, det finns väl dessutom marginal på produkterna, ofta prissatta utifrån en ganska orimlig ca prislista. Inte kan jag i mitt jobb ta betalt för att jag köper in ITprodukter som jag ska sälja, det är det marginalen ska täcka upp.

Glufsglufs skrev:
Å fan....är det numer lyx att ta betald för arbetstid? Vad jag vet så är resor arbetstid om man utgår ifrån kontoret tex. Gå runt det??? Ja, ta upp det med respektive yrkesgrupps fack till att börja med för dom kräver att arbetstagaren ska ha betalt.
Ja, som du märker så tycker hantverkarna, precis som jag skrev, att de höga reseersättningar är en självklar förmån för dem. Det intressanta är att det inte bara är kunderna som börjar tröttna, utan även deras egna bransch:
Byggmästare Jens Hoffman skrev:
Någon annan runt bordet fyllde i med att prata om reseersättningen som är praxis i byggbranschen. "De allra flesta arbetsföra i Sverige får själva stå för resekostnaderna. Det är unikt för vår bransch som det nu är.
Läs mer i den ganska intressanta bloggen.

På samma sätt besväras branschen av fusk med tidrapporteringen (vilket TS kan ha råkat ut för):
Byggmästare Jens Hoffman skrev:
Under årens lopp har det hänt att medarbetare lämnat oss. I några fall har det berott på att de ett flertal gånger skrivit i dagboken att de varit på arbetet men i själva verket varit på annan plats.
Citatet kommer från samma blogg.

För det första så görs köpen av hantverkaren under arbetstid till kundens projekt, självklart ska det då betalas. En hantverksfirma är både säljare av tjänster och säljare av varor så jämfört med företag som endast säljer tjänster (tex konsulter) så är hantverkarna billiga per timme (enligt skatteverket så är ett medelpris på el och va 574 kr inkl moms) och jämfört med firma som bara säljer varor så säljs inte samma mängder och den totala avansen är därmed lägre, därav "högre" %-påslag på de flesta varor i jämförelse.

Om du köper in för att endast sälja så borde du sälja mer varor och omsätta betydligt mer än en hantverkare på dessa varor, alltså täcker det den tid det tar för dig att köpa in. Om du även säljer tjänster också så ligger du antingen så pass högt per timme att du inte behöver täcka upp all arbetad tid. Jag har jobbat mycket med datafirma som sålde både varor och tjänster och det är en jäkla skilland på hur det fungerar i jämförelse med en renodlad elfirma. Jag skulle aldrig kunna komma upp i omsättning ekonomiskt på varor som de samt timpenningen var betydligt lägre för min del också ut mot kund.

andersmc skrev:
Ja, som du märker så tycker hantverkarna, precis som jag skrev, att de höga reseersättningar är en självklar förmån för dem. Det intressanta är att det inte bara är kunderna som börjar tröttna, utan även deras egna bransch:
Läs mer i den ganska intressanta bloggen.

På samma sätt besväras branschen av fusk med tidrapporteringen (vilket TS kan ha råkat ut för):
Citatet kommer från samma blogg.
Ok....är du bara oförstående eller trollar du? det är en helt annan ersättning han talar om, den som många byggare har för att ta sig hemifrån till jobbet, inte resor som utförs under arbetstid, otrolig skillnad vettu.
Att folk fuskar med tidsrapporteringar säger jag inget om för det har jag ingen aning om det utförs generellt då det är olika från firma till firma hur det redovisas så det vet varken du, jag, TS eller Jens Hoffman hur det är. Men hur som helst, det han påpekar då i bloggen är då det sker rent fusk, att tid skrivs på en viss kund men arbetstagaren kanske är och kollar på bilar hos en handlare, inte att arbetstagaren är hos grossisten och handlar för projektets räkning....men, man kan ju alltid tolka till det så att man kan framföra det som Timell och Ekdahl.....

Bruce71 skrev:
Att debitera tid för inköp av material kan ju verkligen diskuteras, det finns väl dessutom marginal på produkterna, ofta prissatta utifrån en ganska orimlig ca prislista. Inte kan jag i mitt jobb ta betalt för att jag köper in ITprodukter som jag ska sälja, det är det marginalen ska täcka upp.
De flesta affärer förutsätter dock att du åker dit, oftast plockar du varan själv och kör hem varan. Skall du ha byggmax att plocka och leverera hem varor så betalar du för denna tjänst och har fortfarande eget ansvar att köpa rätt material. Eller om du köper delar av en bilskrot så får du betala för deras arbetstid om de ska plocka av delarna åt dig.

Sen gällande arbetstid är det vanliga att restid faktureras för den tid som läggs på kundens arbete och då även den tid som är för att ta sig till kunden. Detta kan ju ske direkt via en fakturerad post eller indirekt via timpenningen men gratis är den självklart inte. I mina ögon inget unikt att betala för detta och det finns jurister, revisorer mfl som debiterar likadant eller så kan man räkna endast rena effektiva timmar men med en timpenning på 1500-2500 kr/h.

Här håller jag nog med glufs glufs o company. Jag jobbar visserligen i en bransch där vi typiskt inte kan ta betalt för restid (IT konsult). Jag debiterar dock fullt arvode om jag reser längre sträckor under normal arbetstid.

När jag åker på uppdrag i USA, eller Indien så vill jag givetvis inte tappa debitering för restiden. Då stannar jag hellre hemma och jobbar lokalt. Däremot så brukar jag personligen faktiskt försöka planera resorna så att de går utanför ordinarie arbetstid, så det blir lite rimligare kostnad. Men det skulle jag absolut inte göra om jag reste ofta, de långväga uppdragen brukar bara bli 2 - 3 per år.

Men om du har en bransch där man ofta besöker 2, 3 kanske 5 kunder under samma dag (ex. elektriker). Då vore det ju helt orimligt om restiden skulle vara "gratis". Alternativet skulle i så fall vara en väldigt saftig timpeng för korta uppdrag.

Det som jag tror sticker i ögonen på folk är att vi debiteras för restiden från hantverkarens bostad och till arbetsplatsen. Detta ser jag som att det ligger i en moralisk gråzon. Att hantverkaren åker till firman på morgonen, byter om, packar bilen o kör iväg.... Då känns det liksom mer naturligt att betala för framkörningen från firman till kunden.

andersmc skrev:
Etablering brukar ju innefatta det där plocket som är runt jobbets början och avslutande. Det kan väl anses vara rimligt att de tar betalt för det. Men det är inte rimligt att ta både en schablonavgift och exakt timkostnad för det.

Hur som helst, hantverkaren är skyldig att lämna en specificerad faktura. Den ska vara så tydlig att du förstår vad som avses. Innan de gjort det behöver du inte betala. (Enl. Konsumenttjänstlagen). Så börja du med att begära att de lämnar en riktig faktura.
Tja etablering säger ju inte så mycket egentligen är det tex praxis att det betyder allt som händer "utanför" det verkliga jobbet typ påklädnad av skyddutrustning eller vad det kan tänkas att hantverkarna behöver.

Vi kan lotsas att det är två snickare som varit här och på den specade fakturan så står det fiktivt snickeriarbete 16 timmar och jag kan köpa att de tar med restiden i detta. Men det kan väl inte vara så att de försvunna timmarna är för någon på kontoret som sitter och fakturerar.

Under "Faktureringsuppgifter/Arbetstider" står det 8+8 timmar på gubbarna som var här.

Det är de punkterna jag nämt som står på den specade fakturan.
Etablering 1 st
Arbete 16 tim
Körersättning 140 km

Redigerat:
Nimajneb skrev:
Det som jag tror sticker i ögonen på folk är att vi debiteras för restiden från hantverkarens bostad och till arbetsplatsen. Detta ser jag som att det ligger i en moralisk gråzon. Att hantverkaren åker till firman på morgonen, byter om, packar bilen o kör iväg.... Då känns det liksom mer naturligt att betala för framkörningen från firman till kunden.
Nja...sanning med modifikation. En hantverkare som har sin firma i hemmet utgår då kl 07 från jobbet/kontoret till sitt uppdrag som är någonstans, hantverkaren har alltså då börjat jobba. Om det är en anställd så börjar dagen på kontoret var det nu kan ligga och dagen startar därifrån kl 07. Det där med att man betalar för resetid utanför arbetstid är något folk fått för sig, företaget är ju registrerad på någon adress så det spelar ju ingen roll om det är samma adress som där man bor eller annan plats, jobbet startar en viss tid vad man än är. Sen om arbetsplatsen har dusch/tvättmöjligheter, matutrymme där man kan värma mat samt möjlighet till omklädning med låsbart skåp så är det en helt annan sak, då är man stationerad på det stället och startar dagen där kl 07.

Det här med resor som andersmc tog upp är en helt annan grej, en gammal kvarleva inom bygg från den tid byggare tjänade kanon som anställd och det skreks efter folk. Det finns vissa gamla uvar kvar som har den förmånen och det är att från firman få betald resa mellan hemmet och arbetsplatsen/firman, det är just detta Jens Hoffman pratar om, och just det ja, just denne Jens är VD för ett företag som heter Dipart eller något sådant, ett företag som för några år sen slutade arbeta mot privatpersoner för att det alltid kom någon skutt (oftast oseriös enligt honom) och låg lägre i pris, så det han gnyr över är vad anställda vill kräva/lura ur firman, inte vad anställda/företagare gör mot privatkonsument....för just dessa skiter han nog fullständigt i.

rocketlauncher skrev:
Tja etablering säger ju inte så mycket egentligen är det tex praxis att det betyder allt som händer "utanför" det verkliga jobbet typ påklädnad av skyddutrustning eller vad det kan tänkas att hantverkarna behöver.

Vi kan lotsas att det är två snickare som varit här och på den specade fakturan så står det fiktivt snickeriarbete 16 timmar och jag kan köpa att de tar med restiden i detta. Men det kan väl inte vara så att de försvunna timmarna är för någon på kontoret som sitter och fakturerar.

Under "Faktureringsuppgifter/Arbetstider" står det 8+8 timmar på gubbarna som var här.

Det är de punkterna jag nämt som står på den specade fakturan.
Etablering 1 st
Arbete 16 tim
Körersättning 140 km
Njä..etablering menas med att man fixar i ordning förutsättningarna för att ett jobb ska kunna göras, ställa upp kapar, bygga ställning, fixa byggström osv osv...plus att det sen ska avetableras också, alltså inget med omklädning att göra för det sköter man utanför arbetstid.

I övrigt så är det inte bara att skriva en faktura när man sköter det adminastriva.....men sen så står ju etablering som 1st...inte i tid så.....2 man gånger 2 timmar för att plocka iordning bilen med verktyg/maskiner, fixa ut grejerna ur bilen, plocka tillbaka grejerna i bilen, ställa in på lagret igen eller liknande.

O
Tja... det är väl som vanligt, hantverkare ska inte få betalt för den tid de lägger ned... Det tar tid att åka till arbetsplatsen, det måste man kunna ta betlat för, eftersom du utför ett arbete under den tiden. framförallt så kan du inte göra något annat under den tiden. Så det är inte så konstigt.
I en butik, där öppnar man en viss tid och där utspelar sig allting på plats. Dessa behöver inte åka någonstans för att ta betalt av kunden.
Om du tar en liten butik så tvingas dessa ofta att själv åka till grossisten för att köpa varor att sälja.
Detta betalr du för som kund genom att produkten kostar lite mer.

Så inget är så konstigt om man tänker efter, dessutom så vill vi alla tjäna pengar, därför tar man betalt för det som kostar.

Glufsglufs skrev:
Ok....är du bara oförstående eller trollar du? det är en helt annan ersättning han talar om, den som många byggare har för att ta sig hemifrån till jobbet, inte resor som utförs under arbetstid, otrolig skillnad vettu.
Jaså, byggarna får betalt av av sin arbetsgivare för att ta sig till och från sitt hem och sin ordinarie arbetsplats? Det visste jag inte. Och det var det nog inte så många heller utanför branschen som kände till. Men det är kanske inte så konstigt. Som Jens Hoffman citerar "Det är unikt för vår bransch".

Stackars byggare. Kunderna är sura för att de tar fullt betalt för att sitta i bilen mellan kontoret och byggplatsen, deras arbetsgivare är sura på dem för att de ska ha betalt mellan hemmet och kontoret.

Men nu behöver inte alla hantverkare gå till aggressivt försvar, för jag har aldrig påstått att de inte ska ha betalt alls för resan. TS problem är att de inte redovisat vad de gjort på de timmar de vill han ska betala dem för. Resan ingår säkert, men har det verkligen tagit fyra timmar att köra 12 mil? Sen vet vi ju inte vad de gjort för jobb, men eftersom en stor del av arbetstiden varit just att sitta i en bil, kan man ju fundera över om de verkligen behövt vara två på jobbet. Som det är nu verkar det som om TS fått betala för att en snickare ska sitta shotgun i fyra timmar.

Så det gäller fortfarande att TS ska begära en specificerad faktura.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.