Jag köpte en bostadsrätt 2008 och sålde den 2011. Tyvärr i bostadsrättsföreningen-from-hell, men i alla fall...

Nu ringer en snubbe som har hand om ekonomin för bostadsrättsföreningen (alltså inte från föreningen, utan någon redovisningskonsult eller dylikt) och säger att jag ska informera honom om köpepris/datum, försäljningspris/datum för att föreningen inte har koll på det?!

Så då undrar jag, ska det verkligen vara så? Tanken att man skulle kunna uppge uppgifter för att få till en förlust istället för vinst känns ju snubblande nära?

Här är gamla tråden om den här br-föreningen:
http://www.byggahus.se/forum/juridik/178043-hoja-br-avgift-med-olika-procenttal.html

Tack på förhand.

jag menar alltså kontrolluppgiften för deklarationen!

Jag antar att du lämnade in handlingar i samband med överlåtelsen? Som de nu alltså slarvat bort?

jag köpte privat, så då antar jag att säljaren gjorde det då?
jag sålde genom mäklare, så då gjorde ju mäklaren det...

(jag trodde faktiskt att han ringde för att tala om att jag inte betalt överlåtelseavgiften på 1500 kr i samband med försäljningen, vilket jag inte har gjort. men det sa han inget om. anledningen till att jag inte gjorde det var att de pengarna skulle täcka att avregistera mig från styrelsen och registerar in någon annan, men de tog aldrig bort mig, trots flera påtryckningar. så jag gjorde det själv, thanx god för e-legitimationen. därav inga överlåtelseåpengar till dom :)

Låter som du har höga tankar om mäklaren...

hmm vad menar du? Jag har inte frågat honom om han lämnade det till föreningen, jag bara förutsätter att han har gjort det, för jag uppfattar honom som en bra och ordentlig mäklare. vi köpte hus genom samma mäklare i samma veva och det flöt på bra.

Den du köpte av lär ju ha deklarerat försäljningen vilket innebär att Skatteverket lätt kan hitta uppgifterna. Du bör nog ange korrekta summor ...

jaa det är klart jag ska ange rätt summor. jag menar bara att det är ett sjukt system om JAG som ska beskattas ska tala om vilka värden som ska anges i kontrolluppgiften. Det är ju som gjort för fusk menar jag.
Jag undrar om det är jag som ska förse den externa ekonomi-nissen med dom uppgifterna eller om det är föreningen som ska ha koll på det?

Jo men frågan här är väl om föreningen någonsin fått uppgifterna, OM det är så att föreningen inte har fått in en kopia på ert kontrakt så har egentligen ingen överlåtelse ägt rum. Att föreningen får detta är lika mycket i ditt intresse som köparens intresse. JAG skulle aldrig lita på att mäklaren sköter den saken, utan kontrollera att det verkligen blivit gjort.

jag kollar det på måndag och återkommer i ärendet. jag är rätt säker på att mäklaren har gjort det och att föreningen helt enkelt inte orka plocka fram papprerna. Ekonomisnubben sa ingenting om att papprerna inte fanns, utan mera "jag har inte fått siffrorna av föreningen" underförstått: det tar lite tid ibland....

men okey, om vi antar att mäklaren gjort allt han ska och lämnat en kopia till föreningen. Så undrar jag fortfarande: ska det vara så att ekonomisnubben ska begära in uppgifterna av mig för att föreningen inte orkar öppna pärmen och kolla?

Jag skulle inte lämna dom uppgifterna i första läget utan hänvisa till att de uppgifterna ska finnas vid föreningen.

Jag kan tänka mig att redovisningskonsulten har tagits in för att ordna upp saker och ting i föreningen (med hänvisning till din andra tråd om föreningens agerande) och nu, om någonsin, så är det väl läge för att de får lära sig konsekvenserna. Kräver givetvis att du har torrt på fötterna och att mäklaren faktiskt har lämnat till föreningen.

Framöver, om det är så att föreningen faktiskt har tappat bort uppgifterna så skulle jag be mäklaren skicka dessa igen, inte lämna själv.

Men det är ju jag det...

känns som jag är inne på den linjen oxå.. jag har bråkat så mycket om saker där jag har haft rätt och de har haft så sanslöst fel så länge, så jag kan bråka lite till.

vad händer om köpekontraktet från när jag köpte lägenheten finns, bara mitt försäljningskontrakt?

Det kan bli en salig röra. Men det verkar det ju vara i den föreningen.

Ja, det är så skönt att slippa dom! Jag insåg nog inte riktigt hur påfrestande det var innan jag kom därifrån. Det är så skönt att ha eget hus!!!

Känns lite konstigt att de går runt och säger till folk "att de har blivit sårad av mitt beteende" haha.

Okey, mäklaren har förstås lämnat papper till föreningen i samband med min försäljning. Han sa att det är förneingen som ska lämna in uppgifter till skatteverket, inte jag.
Nu har jag fått min deklaration, den andra lägenheten som jag sålt samma år, i en helt normal nybildad bostadsrättsförening, hade naturligtvis alla uppgifter inregisterade i min deklaration.
Vi har pratat med skatteverket idag, de sa oxå att det är föreningen som ska lämna uppgifterna, men att vi kunde skriva in en manuell K5-blankett eller vad den nu hette (försäljning av privatbostad typ). Det enda man kommer granska är ju avdragen och de kan det ju göra i vilket fall som helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.