Hej!
Har tillsammans med grannen planerat att bygga ett plank, pratade med kommunen som vill ha in bygglovshandlingar eftersom det kommer att bli 180 cm högt.

Planket kommer att bli uppfört på vår tomt men skall underhållas gemensamt.
Frågan är hur man ska gå till väga för att detta åtagande ska vara bindande, räcker det att
grannen skriver på ett papper om detta eller måste det registreras någonstans?

Hälsningar
Kai

harry73
Vilka kostnader förväntar du dig i framtiden? Är det verkligen värd besväret att behöva tjata på din granne när du tycker det är dags för underhål?

Om ni delr byggkostnader och sen kommer överens om att du mälar de delar du ser och grannen målar de delar han ser. Välj tåliga material som tål att ha eftersatt underhåll.

Vi kommer mycket bra överens med nuvarande granne, och vi kommer att dela på materialkostnaderna samt tryckt virke kommer att användas.

Ändå tycker jag det hade varit tryggt med något på pränt, i händelse av att vi får nya grannar någon gång i framtiden!

Du kan väl nog skriva ett underhållsavtal med din granne, men det kommer ju inte att gälla när han sålt huset. Eller hade du tänkt att göra en gemensamhetsanläggning av det?

Även om du gör en gemensamhetsanläggning (vilket kan kosta mer i registrering än kostnaden för att bygga planket) så kommer det bara att stipulera att ni båda är ansvariga för underhåll. Men då uppstår knäckfrågan: Vem beslutar att det behöver målas just nu, vem bestämmer att det skall vara med den dyra speciallasyren XXX och inte träolja för 49 kr/ 10 l från Lidl osv.

Svaret är att underhåll då beslutas genom konsensus. Dvs den av er som inte känner för att bidra till underhållet kan bara säga nej, har inte lust. Om en av er då ändå gör något på egen hand och kostnad, så kan det tom. räknas som åverkan på den gemensamma anläggningen.

Såvitt jag vet så är det bara när man har en samfällighetsförening (ännu dyrare att registrera) som åtgärder beslutas genom majoritetsbeslut på stämman eller i styrelsen (och ni kan ändå inte få till ett majoritetsbeslut på 2 delägare).

Med tanke på alla trådar som finns här på forumet om problem att komma överrens med grannar om plank, staket och häckar skulle jag rekommendera att ni inte gör något gemensamt av det trots att ni är överrens. Bättre att planket får en tydlig ägare som får ta både ansvar och beslut kring det. Sedan så kan ni ju ändå skriva ett avtal mellan er och dela på kostnader, arbete och ta beslut tillsammans. Men att det då också är överrenskommet att när en av er flyttar så finns redan en ägare utpekad (den som då har planket på sin tomt).

Det är i alla fall något som jag redan bestämt trots att tomterna bredvid oss inte ens är bebyggda ännu. Att på de två sidor där vi absolut vill ha häck och där vi bryr oss vilken häck det är planterar vi den nu och vi gör det på vår tomt. Den tredje sidan tänker vi inte alls bry oss om och om någon granne i framtiden vill göra något gemensamt så kommer vi säga nej till det för grannsämjans skull. Då får den framtida grannen plantera/bygga vad den vill ha och vi kommer inte ha några åsikter om detta utan se det som grannens "ägodel" som den får göra som den vill med. Däremot så kommer vi såklart tillåta att de får tillträde för underhåll, inte motsätta oss om de vill ha bygglov för plank mm. Vii är ju inte ute efter att vara otrevliga utan vill bara så mycket som möjligt gardera oss och framtida fastighetsägare från tjafs.

Fast även om det finns gott om skräckhistorier så är nog ändå det normala att det funkar relativt smärtfritt.

Jag håller med "byggankan" ang. att det bästa är att undvika gemensamma lösningar i tomtgräns. Det funkar bra om man tycker och tänker lika som grannar, annars kan det bli ett ständigt "gnäll". Problemet är att du aldrig vet vilka grannar du har i framtiden...

Ja, undvik att göra gemensamma saker. I många fall så fungerar det bra, men blir det problem med nya grannar så kan det sluta riktigt illa.

När jag byggde nytt så pratade grannen om att sätta en gemensam häck i tomtgränsen. Jag vägrade och sa att jag sätter häcken på min egna tomt 1 m in då jag vill kunna bestämma höjd, utseende osv på häcken själv. Grannen tyckte det var onödigt, men tyckte det var ok då han ansåg att hans tomt blev större + han slapp klippa den.

6 år efter detta så flyttade vår trevliga granne och vi fick en ny väldigt otrevlig granne. Bland det första som hände var att han klippte ner delar av vår häck till ca 120 cm höjd innan vi fick stopp på honom.

Diskussioner pågick länge och väl gällande höjden, han kontaktade tom kommunen gällande höjden och vi klarade det värsta bråket pga att vi satte häcken på vår sida av tomten och jag kan gå fritt på baksidan och klippa min häck.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.