Hej!
Ny här på forumet!

Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig med detta?

Jag har fått till uppgift den delikata egenkontrollen.

Jag har en mall, rubrikerna lyder:
- Kontrollpunkt
- Kontrollbeskrivning / kontrollfrekvens / Tolerans
- EJ aktuellt
- Referens
- Mätresultat
- Avvikelse & Åtgärd
- Godkänt datum
- Signatur

Det jag inte förstår, är vad som ska stå vart.

Ok, kontrollpunk, datumet samt signaturen fattar jag, men resten?

- Ej aktuellt, med vadå?
- Referens, reffera till vadå?
- Mätresultat?
- Avvikelse & åtgärd? Om det inte finns några avvikelser

Jag har mallen som jag kan maila om det underlättar....

Hjälp....

VAD är det som skall egenkontrolleras?

Vi sysslar med bygg, totalentreprenad med några underentreprenörer som ofta sköter sina egna egenkontroller.
Har kikat på dom, men får det inte riktigt att gå ihop med den typ av kontroll jag ska göra.

Jag har även gått den märkliga kursen BAS P & U.

Just nu håller vi på med vindsrenovering, alltså börjat riva.
Ska även det egenkontrolleras? I sånna fall, hur?

Kan man utforma en egen egenkontroll mall?

Ursäkta min okunskap, det här är helt nya arbetsuppgifter för mig.

//

Malopopo skrev:
Ok, kontrollpunk, datumet samt signaturen fattar jag, men resten?

- Ej aktuellt, med vadå?
- Referens, reffera till vadå?
- Mätresultat?
- Avvikelse & åtgärd? Om det inte finns några avvikelser
Antar att det är ett standardprotokoll som används, men så här tolkar jag det:

Ej aktuellt: Kryssas i om denna kontrollpunkt inte är aktuell för detta bygge.

Referens: Hänvisar till något annat papper. Kan t.ex. vara intyg från sotare eller liknande.

Mätresultat: Resultat från något test, t.ex. tryckstättning av ledningar för golvvärme eller resultat från radonkontroll.

Avvikelse och åtgärd: Används bara om någon av kontrollpunkterna inte är OK. Då anges just hur mycket den avviker och vad som skall göras för att åtgärda detta.

Tack för svar.
Den mallen jag har står det inget förutom
rubrikerna. Ska ALLT egenkontrolleras?
Eller finns det krav på vad som ska kontrolleras?
Jag vet ju att jag ska kolla att badrum mm ska kontrolleras, men allt annat.

Nej, allt skall inte egenkontrolleras. I badrum bör det t.ex. finnas en kontrollpunkt för tätskikt, men knappast någon för att säkerställa att kalkelfogar har exakt samma tjocklek. Det är alltså funktioner som har att göra med lagkrav eller på annat sätt är viktiga som skall kontrolleras.

Vad är det du skall göra? Bygga om badrum? Renovera hus? Bygga helt nytt? Har du varit på samråd? Där brukar det väl tas fram en lista med kontrollpunkter. Denna skall uppfyllas, men om så önskas kan även andra kontroller göras under byggtiden.

Jag kommer inte ihåg alla detaljer eftersom det är ganska länge sedan vi själva byggde, och det var vår KA som höll ihop ovanstående.

Om jag förstår frågan rätt jobbar du som/för en entreprenör?
Detta är ett konsumentforum så att få svar på hur du som entreprenör skall utföra din egenkontroll kan va lite mycket begärt.

Lycka till med verksamheten.

Istället för att vara bitter, om du nu inte kan svara, så posta inget istället.

Detta är ju som du själv skriver, ett konsumentforum.

Jag är här privat. Det jag lär mig här kommer jag även kunna använda i mitt arbete.

Jag har fått jobb på ett företag som sysslar med vindsrenoveringar.

Vilket då betyder allt.
Från rivning till färdig produkt.
Därav min fråga som jag ställde tidigare, om det var allt som skulle egenkontrolleras.

Ska höra efter det där med samrådet, tack för tipset.

Tack för svar.

Om du nu jobbar på ett företag, förklarar inte dom vad det är som skall egenkontrolleras? Och om inte dom gör det, får du inga instruktioner från beställaren? Det är knappast upp till utförararen att mer eller mindre godtyckligt bestämma vad som skall egenkontrolleras.

Mitt inlägg var inte menat att va "bittert", jag menade att du kanske inte får dem bästa svaren på detta forumet.
För att ge lite svar på din fråga så gott jag kan vad som skall va med i egenkontrollen:
* Myndighetskrav, kan va diverse protokoll/mätningar som skall upprättas.
* Avtalade krav, beror på vem du gör jobbet för privatperson/juridiskperson och arbetsuppgifter.
* Egna kontrollpunkter, kan va saker som mottagningskontroll m.m.
Den sista punkten kan man lägga in hur mycket eller lite som man vill.

Det jag kanske är lite "bitter" på är hur många företag sköter sin egenkontroll, inte ovanligt att man ser snickare fylla i papperna timmar innan slutbesiktning.
Egenkontroll är för mig tänk som en kvalitetssäkring både för utföraren och kunden, men många utförare ser det mest som "pappersklabb".

Svensk Byggtjänst har en del litteratur om egenkontroll och lathundar/mallar, kollar om företaget du jobbar för inte kan köpa in en del av dessa.

Tack, det var precis det här jag menade.
Nu har du precis gett mig ett tips/råd, vilket jag tackar så mycket för,
som jag helt klart har nytta av.
Har precis kikat lite snabbt på svensk byggtjänst sida o ska nog beställa lite grejer där ifrån.
Tack för hjälpen. ;-)
Trevlig helg!

Mikael_L
FrittDrag_II skrev:
Det jag kanske är lite "bitter" på är hur många företag sköter sin egenkontroll, inte ovanligt att man ser snickare fylla i papperna timmar innan slutbesiktning.
Egenkontroll är för mig tänk som en kvalitetssäkring både för utföraren och kunden, men många utförare ser det mest som "pappersklabb".
Jo det slarvas nog en hel del ute i utförarskedet.

Jag var lokalt nätverksansvarig för några hus i ett relativt nybyggt område.
Det var alltså bara lättare jobb, som att koppla patch-kablar till lägenheter som skulle anslutas och lite annan enkel starthjälp osv.

Men i en lägenhet blev det tji, jag lyckades öht inte att få en etablerad nätverksanslutning, så lite tyngre expertis kom till hjälp.
Och medan vi höll på och bytte portar, datorer, switchar och patchkablar så sa jag "men tänk om det är fel på kabeln som är dragen mellan lägenheten och patch-panelen".
Trams tyckte han, man kan inte undersöka precis allt ner till molekylnivå. Detta är ju draget av en elektrikerfirma och allt är ju kontrollmätt, och så visade han protokollet över denna patchpanel, där det stod en trevlig liten siffra över vilken dämpning dom hade mätt upp på ledningen i fråga.

Men sent omsider kopplade vi förbi fastighetens kabel med en som ringlade sig upp i trapphuset, och då funkade allt som det skulle.

Och då undersökte vi det noga och hittade att elektrikerna helt enkelt hade kopplat de olika ledarna fel i en kontakt.

OCH DÅ blev det ju rätt uppenbart att dom inte hade kunnat fått något mätvärde om dom verkligen mätt. Så nu vet vi att hela det där egenkontrollprotokollet var fabricerat från början till slut. :mad:

Att det slarvas och lallas går ju inte att stick under stolen med.
Jag tycker att jag har en, generellt sett till min generation och ursprung en väldigt hög arbetsmoral.

Får du betalt för att göra ett arbete, gör det ordentligt, annars byt jobb till något som passar bättre.
Om "du" slarvar får ju någon annan lida.
Alltså, gör rätt och ordentligt från början, så slipper man många bekymmer.

Därför är jag här.

Ber om ursäkt för MITT bittra svar.
Eftersom jag är rätt ny på detta med kontroller så blir man osäker.
Tack än en gång för tipset om svensk byggtjänst.

//

Mikael_L skrev:
OCH DÅ blev det ju rätt uppenbart att dom inte hade kunnat fått något mätvärde om dom verkligen mätt. Så nu vet vi att hela det där egenkontrollprotokollet var fabricerat från början till slut. :mad:
Då har man iallafall namn och signatur på den där "någon" som intygat att de gjort något de uppenbarligen inte gjort och då är det förmodligen lättare att vinna en rättsprocess.
Detta borde också vara såpass avskräckande at en hel del väljer att rannsaka sig själva innan de intygar något som är osant.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.