Medlem
· Södermanland
· 40 inlägg
Ok, tack för synpunkter. Men har det någon betydelse att det var entreprenören innan som var försenad. Det var ju omständigheter som inte vi kunde påverka...I kontraktet står också att hans arbete tidigast ska börja ett visst datum, inte att det faktiskt ska påbörjas. Vi är inte ute efter att tjafsa, bara att få lite mer kött på benen om vad som är rimligt.
Visst har det betydelse att dom inte kunde starta enligt plan.
Det viktiga är väl att du får ersättning för dom merkostnader som du ev drabbats av pga förseningen.
Att driva en process bara av ren girighet ger dig en svartstämpel som du kan få lida för långsiktigt.
Det viktiga är väl att du får ersättning för dom merkostnader som du ev drabbats av pga förseningen.
Att driva en process bara av ren girighet ger dig en svartstämpel som du kan få lida för långsiktigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Nu vet jag iofs inte vad du har för typ av avtal. men om vi antar att entrepenören före, inte var där på plåtslagarens initiativ? Då är du som beställare ansvarig för att arbetet kan påbörjas enl. avtal.
I princip så har plåtfirman rätt att ta ut stilleståndsersättning när de inte kan komma åt arbetsplatsen på avtalad tid. I praktiken tror jag att det är ganska ovanligt att stilleståndsersättning tas ut.
I princip så har plåtfirman rätt att ta ut stilleståndsersättning när de inte kan komma åt arbetsplatsen på avtalad tid. I praktiken tror jag att det är ganska ovanligt att stilleståndsersättning tas ut.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Skall kanske tillägga att jag tycker firmans prutning av vitet verkar lite väl kraftig. Men jag tror det är viktigt att du som beställare har klart för dig hur ditt eget ansvar ser ut. Eftersom firman inte direkt påpekade att startförseningen så har de troligen inte formellt rätt att jämka vitet. Men de har troligen rätt att debitera för stillestånd. Så man bör inte vara alltför kaxig som beställare i det läget. Och som sagt en startförsening på 2 veckor gör en avsevärt större försening skälig.
Medlem
· Södermanland
· 40 inlägg
Är ni intresserade så kika in på http://stenhusbygget.blogg.se I arkivet 2011 Augusti står lite om den första kontakten med plåtis...I Oktober började han göra första insatsen. 
Om företagen (han innan och er plåtis) inte har något avtal sinsemellan så är det generellt ert fel, ja.Stenhusbyggarna skrev:
(Med brasklappen att det alltid är vanskligt att kommentera sånt här när inte alla kort finns på bordet.)
Medlem
· Södermanland
· 40 inlägg
enligt min sambo kunde han påbörja sitt jobb i utsatt tid, det är mycket möjligt att det stämmer. plåtis själv har inte tryckt på att vi orsakat hans försening utan pratat ytterst svävande om anledningen till förseningen. hur påverkar det. sovande barn på armen, därav pekfingervalsen på tangentbordet...
Medlem
· Södermanland
· 40 inlägg
firmorna har haft ett möte ang upplägget på sina arbeten och planerat ihop utifrån det. svårt att få med alla detaljer och turer i detta forum. ser tråden och kommentarerna som inputt till våra egna förvirrade tankar..
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Ja firman har bevisbördan om de vill påstår att arbetet blev försenat pga. en tidigare entrepenör. Jag antog att det var oomtvistat. Typ att snickaren inte var färdig med de detaljer som skulle plåttäckas.
Klicka här för att svara