Är det någon som vet med säkerhet hur det fungerar med ROT-avdrag när man är långtidssjukskriven?

Riskerar man att bli återbetalningsskyldig om man blir långtidssjukskriven under pågående arbete hemma? Sjukpenning beskattas väl också så om man kommer upp i tillräckligt med betald skatt efter andra avdrag för räntor och så, så borde man väl kunna dra ROT som vanligt?

/Ola

Det är väl precis som du skriver, har du bara skatt så det finns något att dra av roten mot, så är det ok.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Om det inte vore så skulle väl inte vi pensopnärer kunna göra avdraget :)
Om jag läser Skatteverkets hemsida rätt är det endast skatten som avgör

Om du är sjukskriven så finns väl risken att du inte kan utnyttja ROT fullt ut. Dvs betalat du tex 20000 i skatt så kan du inte dra av mer än 20000.

Det behöver inte vara skatt från inkomstslaget tjänst för att man skall få ROT/RUT. Även inkomst av kapital och till och med fastighetsskatt (!) räknas in i underlaget.

Stort tack för svar.

Dock ej sjukförsäkringsavgift och något till som jag har glömt. Så ligger man på gränsen får man vara lite noga.

D
Allmän pensionsavgift, begravningsavgift och kyrkoavgift.

På Skatteverkets hemsida finns ett beräkningsprogram där du kan räkna fram din maximala ROT.
Jag jobbar deltid och betalar för lite skatt för att få tillräckligt med ROT, så jag tänker plocka fram ett gammalt uppskov från en tidigare försäljning. Då får jag visserligen betala in skatten också men jag slipper ju räntan på uppskovet i fortsättningen. Har du gamla aktier som ökat i värde så funkar det lika bra att skatta av de vinsterna för att få större ROT-avdrag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.