Hej
Är det någon som känner till någon lagtext som reglerar hur nära ett befintligt bosadshus (villa) Trafikverket kan bygga sina elledningar? De elledningar jag menar är till tåg. Är det så att det finns ett visst säkerhetsavstånd från ledning till hus? Eller för den delen där man vistas ofta, exempelvis sin trädgård? Om någon känner till lagtext, paragraf i den samma eller liknande vore jag väldigt tacksam för svar från någon kunnig.
Mvh
D

Du menar att dom skall elektrifiera en existerande bana?

Skulle inte tro att det finns några begränsningar, men å andra sidan är det inte farligt så länge du inte klättrar upp i stolpen.

Det finns begränsningar, så mkt vet jag men jag vet inte vilka.

Lade upp en länk i din andra tråd.

Staffans2000
1 meter.

Vad är det för ström i elledningar till tåg? Känns som att partiklarna i luften från tågtrafiken borde vara ett långt värre hälsoproblem?

Det är 16 000V, inte att förakta. Och strömmen kan tydligen bli 7 - 800A, fast det är bara korta stunder när tågen accelererar, och oftast mycket lägre även i det driftsfallet.

Jag har inte aktuella data för järnvägsbyggen, men just nu håller man på att dra en 400 kV ledning i Landvetter utanför Göteborg. Maximalt tillåten fältstyrka i närliggande bostäder är 0, 4 µT (mikroTesla). I bifogat diagram kan man utläsa att den fältstyrkan når man 10 m från stolpen. 0, 4 µT är det gränsvärde man valt att hålla sig till i detta bygge. Det anses som säkert.

Spänningen i en elektrifierad järnväg är 16 kV, alltså avsevärt mindre än den kraftledning jag använt att jämföra med. Så var lugn! Så länge du inte klättrar i järnvägsstolparna, kommer det elektriska inte att vara farligt!

Data och bild är hämtade från Svenska kraftnäts information om denna 400 kV ledning:
http://www.svk.se/PageFiles/44928/MKB_juni_2004.pdf
Exempelvis sid 11. Kapitel 2.5.5 Säkerhet och hälsa.

• Magnetfält.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fast 0,4 µT är ett magnetfällt som beror av strömmen, inte spänningen. Strömmen i en 400kV ledning tror jag är i samma storleksordning som den kan bli i korta ögonblick i ledningen för järnvägen. Järnvägstrådarna går dessutom troligen lägre (närmare).

Men om jag minns rätt så är det faktiska gränsvärde man helst inte skall utsättas för 100 µT. De flesta elinstallationer i hemmet avger vid normal drift 1 - 5 µT, en hårtork eller dammsugare ger 20 - 30 µT. Magnetfältet avtar kraftigt med avstånd från källan, man är nära de iofs. svaga källorna i hemmet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.