A
Amatörbyggaren: Hoppsan. Här måste jag be om ursäkt för min okunskap. Jag har nog missat att läsa igenom reglerna. Faktiskt trodde jag att under rubriken "Juridik" så kunde man ställa en allmän juridisk fråga. Om rubriken nu endast avser "Byggjuridik" så ber jag att moderatorn tar bort tråden. Fast jag tackar för intresset i alla fall.
22 svar · 3,8k läst
Kopparkullen
Kopparkullen: Hej. Vet inte om detta hjälper dig, men har varit i ungefär samma sits. Köpte hus den sista september 2010, bara några minuter kvar innan banken stängde så var kontraktet klart och vi fick huslån på 100% av köpesumman. Säljaren kunde dock inte vara ute förrän 1/12, samma datum som vi själva skulle lämna över det nuvarande huset till våra köpare. Vi skrev kontrakt på 2 månader
12 svar · 2,9k läst
D
Danne_83: Lite återkoppling. Besökte kommunen och de hade avstyckningskartan i sin databas med uppgifterna om servitutet. Dock var det inte registrerat och stamfastigheten hade delats upp därefter så det var inte helt lätt att registrera det. Ville jag få det registrerat så var jag tvungen att betala dem för att utreda det och hon föreslog istället att jag pratade med markägaren som har marken
15 svar · 8,0k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Hej! Vill påminna om att det inte är särskilt ovanligt att bygga förråd i klenare regelstomme än ett bostadshus. Även sådana saker som luftspalt kanske är mindre viktigt i ett utrymme man inte skall leva i. För mig låter det som ett vanligt förråd, byggt på spillvirke. Att sedan utsidan faller väl ihop med övrig byggnation visar väl bara att det är smakfullt anpassat. Går det
11 svar · 2,0k läst
Anna_H
Anna_H: I och med fri förfoganderätt får kvinnan göra vad hon vill. Syskonbarnen är efterarvingar och de två gruperna syskonbarn får enligt vad jag tror hälften var efter att makens enskilda egendom först tilldelats hans syskonbarn.
13 svar · 1,5k läst
A
AndersS: Jag skulle åtminstone ta reda vad som gäller för det existerande servitut utifrån att du själv har flera frågor. Vi här kommer bara att gissa och kanske skapa ännu flera utestående frågor där vissa i praktiken inte ens är relevanta för dig. Att veta fakta är alltid bra, att gissa gör att man skapar sig en bild av något som kanske inte existerar.
16 svar · 5,4k läst
·
S
silverlood: Någon som kan tipsa om någon duktig Jurist?
67 svar · 7,0k läst
M
-MH-: Detta är juridiktråden. Det borde kanske finnas en moraltråd någonstans ni kan diskutera om Saturnus borde eller inte borde ha betalt. ;) Varför finns lagen om 3 år där från början? Någon måste ju ha tyckt att det fanns ett bra skäl till det.
25 svar · 4,1k läst
M
Mecalac: Det kan vara så att dräneringen ligger för grunt, dränröret skall ligga under sulans botten. Men då kan man få det problemet som Larsson r nämner i oavanstående inlägg. Sättningar i huset, Sänker man vattennivån tex med en grundvattenbrunn så kan det mycket väl bli sättningar i marken som huset står på,
14 svar · 5,7k läst
O
Odjuret: Varför läser inte TS sitt avtal innan han frågar oss? Troligtvis är detta helt korrekt från eloperatören. Med tanke på att TS nya elavtal började gälla den 1 dec och det gamla gick ut den 1 nov. Om inte Eloperatören fått någon uppsägning så rullar det på. ibland med 1 mån i bland med 3
3 svar · 1,3k läst
Göran.W
Göran.W: Trevligt man får höra hur det gick. Känns som du flyttade i grevens tid.
162 svar · 17,1k läst
·
L
larka742: Det är väl inte direkt nåt konstigt "krav" eller speciellt orimligt? Ett gemensamt hus ska säljas och pengarna ska användas för att avsluta ett gemensamt lån. Vem som står papperet är en ren formalitet när ni varit sambos. Är det rimligt att du ska kunna avgöra vilken köpare som "ni" ska ha av huset? Om ni ska låta huset ska ligga kvar för försäljning ett tag till? Om du kanske
7 svar · 3,1k läst
E
Emanuel Adolfsson: Blir väl lite enklare att datera detta när det handlar om en väg. Fanns vägen innan 1970 så får man förutsätta att ett muntligt avtal fanns, annars borde det framkommit klagomål.
30 svar · 6,1k läst
D
DanielAAA: Nu har vi fått det verifierat även från en annan källa som säger exakt som du gör. Självrisken är på ett halvt basbelopp så det måste vara stora fel för att det skall vara värt att åtgärda. Tack för att du tog dig tid.
4 svar · 7,1k läst
R
Ricken: http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/Sv/nyheter/2011/Pages/beslut-om-undantag-fran-strandskydd.aspx?keyword=strandskydd Det gäller Jämtland men ta en titt. Det kan vara en vägledning i allafall om det skulle råka passa in på ert tilltänkte bygge.
11 svar · 4,1k läst
E
Emanuel Adolfsson: Hej, Vi har ansökt om att det skall bildas en vägförrättning på befintlig väg som rör ett 10-tal fastighetsägare. I samband med den, vad vi trodde, i allas bästa intresse lösningen har ett par fastighetsägare försökt få till bättre dragningar, för dem på resterande fastigheters bekostnad. Det har gått sin runda i domstolar och är nu tillbaka hos lantmätaren igen för "mer
0 svar · 1,4k läst
C
cecar33: [citat] Gissa tre gånger!
6 svar · 1,5k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Vad är det för takvinkel vi pratar om överhuvudtaget?
16 svar · 2,0k läst
H
SBH: gott förslag. mycke_nu men kan inte det bli olaglighandling?
10 svar · 11,2k läst
Lolle
Lolle: [citat] Ja självklart, skrev slarvigt via mobilen....
6 svar · 1,3k läst
P
Richard Andreasson: En jag känner som bor i BRF-parhus har det så att man måste ansöka till föreningen för att alls få bygga. Sådant brukar stå i stadgarna (gör det på 4 olika föreningar jag tittat på). Och om så är fallet måste grannen din få styrelsen att godkänna saken först innan han kan göra minsta ingrepp. Där min bekante bor (den av alla 4 föreningar jag känner bäst) så får man inte
14 svar · 3,0k läst
R
Robert-san01: I ren protest kan du väl kontera det på något fint sätt som sticker ut lite lagom så både revisor och medlemmar få ögonen på utgiften. Har föreningen inga lokaler eller staket som de underhåller så kan lämplig kontering vara "reparation och underhåll av lokal" ;) Jag skulle ha bokat det reparationer och underhåll.
101 svar · 15,1k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Så här står det i lagen: 1 § En näringsidkare som har betalningssvårigheter kan, enligt bestämmelserna i denna lag, efter beslut av domstol få till stånd ett särskilt förfarande för att rekonstruera sin verksamhet (företagsrekonstruktion). 2 § Under en företagsrekonstruktion skall en av rätten utsedd rekonstruktör undersöka om den verksamhet som gäldenären bedriver kan
7 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Det finns flera risker med att flytta in i förväg, dels de som påpekats redan i tråden, men det finns också en risk att man i det läget rent psykologiskt väljer att släppa igenom en del fel på besiktningen, man vill ju inte behöva flytta ut igen, risk att man accepterar en del fel som aldrig skulle accepterats i normalfallet. Det gäller egentligen även om man inte flyttar in i
8 svar · 6,4k läst
H
huggan: Ts du ska ha företag om du vill renovera mycket och kanske ska köpa verktyg och dylikt för vinsten. Vill du ta ut pengarna till dig själv ha det privat. Äger själv två fastigheter på min firma som jag hyr ut och ett hus jag hyr ut privat så jag är erfaren av bägge.
10 svar · 1,4k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Hmmm...vad är det för HE du har som inte har mer koll än så? Säker på att du vill använda denne? Jag skulle nog tänka efter både en och två gånger om jag skulle vilja ha något gjort av en byggare och sen vara tvungen att hjälpa till/förklara om hur upphandling av UE funkar. Är det någon liten skutt du är jättebekant med? Om det är på det viset så är inte det heller så
9 svar · 5,9k läst
R
robbanonline: Ett ytterligare tips till TS är att logga in på lantmäteriets tjänst Min Fastighet (logga in med vanlig e-legitimation, samma som bank/skatteverket mfl) - där finns alla eventuella servitut som belastar fastigheten. Tillägg: Håller med om att det här låter märkligt!
10 svar · 1,9k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Fast...det ska vara inom rimliga kostnader om någon annan ska göra det och det blir det ju inte om ett nyrenoverat badrum som är riktigt utfört ska rivas för att göras om så ett intyg kan skrivas. Ett intyg som egentligen bara besvisar att företaget är ansluten till en organisation, en organisation som vad jag vet inte styrs på något sätt av lagar och regel om man tex jämför med el.
138 svar · 31,9k läst
M
McGonagall: Hej igen, lite återkoppling; efter lite morrande från vår sida tog projektet fart igen. Och jag har lugnat mig och känner att så länge jag ser att de jobbar på (dvs som du hempularen skriver) så är det inte nödvändigt med de där extra tusenlapparna (om jag ens kan få dem). Det viktigaste är att det blir bra och att vi har en "motpart" som faktiskt gjort jobbet, och att det faktiskt
5 svar · 1,6k läst
R
Ring: Vattenlagen är utgången. Så vitt jag vet finns relevanta bestämmelser i miljöbalken, men här finns inget stör för detta. Kan dikningen vara en sam ägdanläggning? Du får väl ta till det gamla tricket att be om hänvisning till relevant lagstiftning och ev. rättsfall, det brukar kunna avsluta denna typ av diskussion.
2 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.