Juridik
mexitegel: En plötslig vindpust kanske får det att ramla in på hans tomt istället?
Freddan101: [citat] Skulle isf. vara att båda parter skriver på så att man ser mellan vilka det slutits ett avtal.
hempularen: Det finns ju tre parametrar som gäller räcken. Det är dels höjden, dels att det inte får gå att klättra på det (för ett litet barn), dels storlek på springor och hål. Öppningen mellan spjälor får inte vara mer än 10cm, detta för att ett barn inte skall kunna fastna mellan spjälorna med huvudet, men också för att ett barn inte skall kunna ta sig mellan spjälorna och falla. Jag
Göran.W: Tycker det är dumt att skippa ett tom rör för det rör sig om en kostnad på under 10 kr metern. Det blir dessto dyrare om man måste stå för kostnaden att dra den under eller igenom. Det räcker med att använda vanlig pem slang som rymmer tele ledningen hur stor den nu är.
Hemmakatten: Eftersom du måste visa upp bevis på att du har en byggfelsförsäkring vid samrådet så kommer du inte att få börja bygga. Bygger du ändå så blir ditt bygge ett svartbygge där du i värsta fall får riva huset men du kommer definitivt att få dryga böter (flera hundra tusen).
volvo: [citat] Min invändning är att det är ett engångsbygge av privatpersoner vars byggbakgrund är oklar som byggs av en anledning: att säljas för att tjäna pengar. Andra byggen, som bedrivs av byggföretag, bygger ofta många hus där det går att få referenser och ev utbildningsintyg från de ansvariga i byggbolaget. Alla som byggt hus vet att det begås många nybörjar misstag, men som man
Fotografen: Jo jag har aldrig begripit det där rikigt, rena svartkonsten.
BigGitt: Det kan hända att jag tolkat det fel. Synd, att det står så lite om detta.
Nimajneb: Man kan ju bo i ett hus utan kök men det är svårt att bo i ett hus utan toalett. Rimlig minsta ersättning skulle kunna vara att ersätta för merkostnaderna för maten. Här kan man ju använda sig av traktamenteslogiken och per person begära fullt dagtraktamente dom dagar man inte jobbar eller går i skolan och halvt dagtraktamente annars. (220 resp 110 kr)
KnockOnWood: Jag inbillar mig att taxeringsvärdet sätts efter någon schablon, som är specifik för området, och efter storlek, om vatten, avlopp etc finns. Som exempel så är en obebyggd tomt utan vatten och avlopp, dvs ren "råmark" om 6500 kvm långt ute på bonnvischan taxerad till 168.000 vilket ger en skatt om 1.680 kr/år
hempularen: Om det var så länge sedan så tror jag med betoning på TROR att regeln var att en maka/make ärvde ingenting, fick bara sin egen egendom genom bodelning. Barnen ärvde allt. Men man modifierade ofta detta genom att upprätta ett inbördes testamente så att man testamenterade till varandra. Barnen hade dock alltid rätt till sin laglott, halva arvet. Om det då var mindreåriga barn så blev
pbengtsson: Fördelningen är inte helt strikt efter andelarna, vår lanmätare tog ut ca 1000 per fastighet som grund, sedan fördelades resten efter andelarna, lanmätaren gjorde också så att tre fastigheter (mark utan hus med lågt andelstal) som ägdes av samma person fick en lägre förättningskostnad än om de hade ägts av tre olika, detta för att det blev orimligt dyrt annars. Men om enskilda
hempularen: Om besiktningen gav godkänd entrepenad med anmärkningar så skall du betala slutfaktura med avdrag för de anmärkningar som finns. Om besiktningen underkände entrepenaden så skall du inte betala. Fast det kan nog bero på vad som står i ditt avtal.
andersmc: Ja, storleksordningen var rätt, det var ungefär så jag funderade. Det är rätt typiskt hur kommuner fungerar. I ena änden sitter det folk som har till jobb att stödja föreningslivet på alla sätt, i andra änden sitter de som utan att tveka krossar en förening bara för att dra in några extra kronor.
hempularen: Som jag tolkar dt du skriver så låter det som tanten kan acceptera en högre hyra, men att hon vill hålla på sin rätt vad gäller avtalets uppsägningstid. Det är i så fall ganska normalt affärsmässigt, jag tror att du skulle råka ut för samma sak med de flesta lokalhyresgäster.
Gustavsson: Då det handlar om samma sak så drar jag upp denna gamla tråd och hoppas att det är ok då det börjar bli en skärpt ton från kommunen nu. Kommunen har nu kört igång en expropriering mot ägarens fritidsvilla och säger visst att de skall ha ytan för hamn och industriändamål och att de skall ha en industri där som inte är till nytta för någon och skall dessutom inte heller stå där
Lolle: Fast nu går du in i det i mina ögon lite felvänt Andreas. Villkoren både de du la upp i andra tråden och för praktiskt taget alla besiktningsbolag likadana standardvillkor. Skall du ha villkoren så vänd dig till det specifika försäkringsbolaget besiktningsmannen har företagsförsäkringen hos. Villkoren följer i grunden konsumenttjänstlagen och skadeståndslagen då det ändå är
Luminus: Om det framkommer att uppgifterna från de sökande som låg till grund för beviljandet av dispens från strandskyddet var helt felaktiga (medvetet eller omedvetet), kan kommunen i efterhand dra tillbaka dispensen, även när den vunnit laga kraft?
Andreas Lundgren: Hej! Vi är på väg att köpa hus och jag kolla lite olika besiktningsmän. Har bl.a. fått tips om Lennart Lindgren på OBM-gruppen som en bra besiktningsman. Jag blev dock lite osäker när jag läste deras ansvarsförsäkring. Dock har jag inte så mycket att jämföra med, någon som vet om detta är bra eller dåligt för branschen? I stort sätt har jag läst ut följande: Ersättningen
volvo: Ett tvåbostadshus är en byggnad som kan inrymma 2 bostäder i samma byggnad som befinner sig på samma fastighet. Parhus befinner sig oftast på varsin fastighet.
Grizabella: Från att vi skrev kontrakt eller avslutat arbete? Oavsett har vi då några månader på oss, eftersom jobbet gjordes hösten -02. Då måste vi bestämma oss för om vi orkar bråka med dem...
Nerre: För er som inte förstått det: SVT, SR och UR redovisar årligen för regeringen hur de uppfyllt Public Service-kriterierna. Rapporten finns att läsa för vem som helst. http://svt.se/content/1/c8/01/02/61/32/SVT_PSR2011_webb.pdf http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/3113/12007.pdf http//www.ur.se/content/download/48471/901353/file/PS2011.pdf
hempularen: Första frågan är ju om ALLA i parhusen och kedjehusen vill vara med? För annars är ju risken att några av dem sitter kvar i en förening som är för liten för att i praktiken fungera. De som bor kvar i föreningen kan ju tjäna på affären om utköpspriset sätts tillräckligt högt. Efterssom föreningen troligen blir sämre, dyrare att förvalta. Så är det ju väldigt rimligt att den
hempularen: Ja arbetet var påbörjat. Rent formellt hade vi rätt, men ibland måste man vara pragmatisk också, Hade de valt konkurs för att komma ur avtalet så hade ju även vi förlorat på det.
hammer: Antar att om du hade betalt... så skulle den pengar aldrig gått in i företaget endå...! Bra att du stog på dig och bestred fakturan! Grattis på den gratis badrum!
mr_bygg: [citat] Jag tycker det finns flera aspekter på entreprenörens agerande som inte är OK. För det första så kanske entreprenören fick jobbet tack vare den uppskattade kostnaden och verkade billigare jämfört med andra entreprenörer. Om det beror på att de medvetet dolt den verkliga kostnaden eller bara totalt misslyckats att räkna på jobbet är kanske inte intressant, men andra
-MH-: Jag tycker inte du skall jävlas av princip. Ni kanske vinner på det bägge?