Hejsan!

Jag och min sambo tog bort den gamla vägen till vår fastighet som var inskriven på fastigheten. Vi ingick då ett muntligt avtal med vår rågranne att få börja bryta nya vägen, och att vi sen ska skriva ett servitut att vi får nyttja den nya vägen.

Men hur fasen ska vi ta och skriva detta? Har försökt få tag på mallar, men hittar inga vettiga. Vad bör finnas i detta servitut? Det är nämligen så att vår rågranne vill sälja just denna skogsbit till oss i framtiden, så frågan är vad som är smartast? Köpa loss detta, eller icke?

enklaste är ju att köpa då slipper du servitutsbiten :)

sir_daniel skrev:
enklaste är ju att köpa då slipper du servitutsbiten :)
Det är inte säkert om man är framsynt. I framtiden kanske TS vill sälja tomt och skogsbit var för sig, och det blir enklare om det finns servitut.

Helt klar skall ni upprätta ett servitut som ni sedan skriver in i fastighetsregistret. Detta skall helst göras innan ni påbörjar anläggandet av den nya vägen.
Innehållet i ett servitut kan vara väldigt olika. Det viktigaste är att det ger er(läs er fastighet) rätt att anlägga, underhålla och förnya vägen. Det skall också vara "knutet" till er och grannens fastighet och undertecknas av alla lagfarna ägare. En bra och tydlig karta som även kan ange bredden på vägområdet är viktig. Om det sedan blir så att ni i framtiden köper marken kan servitutet dödas om det är onyttigt.

Det finns två sorters servitut: Avtals och official. Avtalsservitutet upprättar två fastighetsägare själva, och låter sedan skriva in det i fastighetsregistret. Officialserivitutet däremot kräver myndighetsbeslut från lantmäterimyndighet.

Sistnämnda kostar en slant, men det är väl värda pengar. Dels därför att det blir rätt på en gång, och dels därför att avtalsservitut i vissa lägen "spricker".

Ett inskrivet avtalsservitut är helt tillräckligt i detta fallet, hade inte anlitat lantmäteriet. Inskrivningen kostar 375 kr och ett officialservitut ett flertal tusenlappar. Ser ingen större risk med att avtalservitutet skulle upphöra. I varjefall om lantmäteriet gör enligt riktlinjerna och hör rättighetshavaren om/när en åtgärd(avstyckning, fastighetsreglering m.m.) görs.

Anläggningar som kostar flera miljoner att uppföra säkras ofta med ett inskrivet servitut. Bör alltså fungera även i detta fallet.

50talshuset skrev:
Ett inskrivet avtalsservitut är helt tillräckligt i detta fallet, hade inte anlitat lantmäteriet. Inskrivningen kostar 375 kr och ett officialservitut ett flertal tusenlappar.
Om parterna händelsevis inte nöjer sig med ett egenhändigt hopsnickrat hobbydokument kanske de vänder sig till en jurist. Eller till en mäklare. Nej, vill man ha sitt avtalsservitut korrekt upprättat får man vara beredd att betala en lite större slant än några hundringar. Tyvärr.

50talshuset skrev:
Ser ingen större risk med att avtalservitutet skulle upphöra. I varjefall om lantmäteriet gör enligt riktlinjerna och hör rättighetshavaren om/när en åtgärd(avstyckning, fastighetsreglering m.m.) görs.
Det finns faktiskt fler och större risker än så. Exempelvis I samband med expropriation, inlösen och annan tvångsförsäljning

50talshuset skrev:
Anläggningar som kostar flera miljoner att uppföra säkras ofta med ett inskrivet servitut. Bör alltså fungera även i detta fallet.
Även om villan kostar bara ett fåtal miljoner är det inget bra argument att andra drabbas ännu värre. ;)

Ja ett officialservitut vid ex en avstyckning är ju väldigt avancerat. Det säger vilken fastighet som är belatad och vilken som är förmåns fastighet. Servitut säger oftas: Rätt att anlägga(eller använda), underhålla och förnya vägen x enligt karta KA. Kanske vägens bredd tas med. Mer är det inte.

Att göra ett avtalsservitut utifrån det är inte så avancerat.

Expropriation? Den risken är nog inte direkt överhängande.

Ja, nu var det ju inte ett servitut för villan det gällde utan för en väg, eller?

Anlita en mäklare? Det skulle jag absolut inte göra då många mäklare inte har den kompetensen.

För mig innebär ett inskrivet servitut absolut ingen risk och ser absolut ingen anledning till att göra ett officialservitut. Men som sagt det är ju bara min åsikt.

Hemmakatten
En sak ni kanske inte tänkt på är att om ni anlägger n ny utfartsväg ut på en kommunal eller, förmodligen hos er, en länsväg så måste ni ha tillstånd från Vägverket. Vägverket gör en utredning för att se att utfarten är säker och har tillräcklig sikt mm.

Lantmäteriet upprättar ett officialservitut endast om det inte finns någon annan möjlig utfart. Eftersom ni redan har en utfart så tror jag inte ett officialservitut för ytterligare en utfart är möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.