2 979 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Inskriven nyttjanderätt
(Kanske inte strikt villamässig fråga, men ändå fastighetsjuridik)
Det finns ett inskrivet nyttjanderättsavtal (jakt) på min fastighet. Avtalet är uppsagt och upphör att gälla till sommaren.
Behöver man "oinskriva" avtalet?
Vem kan göra det?
När?
Det finns ett inskrivet nyttjanderättsavtal (jakt) på min fastighet. Avtalet är uppsagt och upphör att gälla till sommaren.
Behöver man "oinskriva" avtalet?
Vem kan göra det?
När?
Det beror på hur det är forkulerat, och var. Om det finns inskrivet i ett köpekontrakt som nyttjanderätt så ör det inte säkert att det går att säga upp, om inte båda parter är överens. Om det däremot är ett köpekontrakt med tidigare ägare så bör nyttjanderätten finnas med i nya kontraktet, annars går det att hävda att den förfallit.
Är det en nyttjanderätt som är formulerad som servitut så är det lika starkt. (om det nu går att få det på jakträtt)
Är man överens om att avtalet/nyttjanderätten skall upphöra så räcker det att man skriver ett papper om det.
Är det en nyttjanderätt som är formulerad som servitut så är det lika starkt. (om det nu går att få det på jakträtt)
Är man överens om att avtalet/nyttjanderätten skall upphöra så räcker det att man skriver ett papper om det.
Ja det bör du. Det är bättre för alla inblandade, din fastighets värde, och presumtiva framtida ägare om en fastighets inskrivna rättigheter och laster avspeglar verkligheten. Jag tror också det finns någon lag eller förordning som påbjuder detta.
Ta kontakt med lantmäteriet så förklarar de nog hur man ska gå tillväga.
Ta kontakt med lantmäteriet så förklarar de nog hur man ska gå tillväga.
Klicka här för att svara