Du menar som myndighetsanställda gör?cecar33 skrev:
Låg tidigare i veckan bakom två tull-bilar på motorvägen, det satt 4 personer i varje bil, och dom körde i 80km/h på torr väg i dagsljus.. antar att dom inte hade så bråttom tillbaks till sina kontor...
Ja och nej. Det beror på vad som är överenskommet innan. Mitt exempel var för att visa Glufsglufs hur - och att! - det fungerar utmärkt att bara ta betalt för de timmar man är på plats.pappskallen skrev:Men för h.e kan vi inte bara enas om att det finns flera olika sätt att få ut sina stålar på, man kan kalla sig storsint och säga att det "ingår" och ha det inbakat i debiteringen eller så kan man köra "billigatimprisvarianten" och lägga på denna kostnad i efterhand, säger inte att det ena är mer rätt än det andra, har snarare att göra med vilka kunder man jobbar mot.
men visst är man IT-konsult och kan debitera en tusing i timmen så förstår jag också att man kan vara allinclusive
[/QUOTe]
Städerskan klarar det också. Jag vet inte hur hon lyckas....
-MH- skrev:Ja och nej. Det beror på vad som är överenskommet innan. Mitt exempel var för att visa Glufsglufs hur - och att! - det fungerar utmärkt att bara ta betalt för de timmar man är på plats.
men visst är man IT-konsult och kan debitera en tusing i timmen så förstår jag också att man kan vara allinclusive
Haha...men va fan...det beror väl vad man tar betalt per timme ju....allt går men man måste ju lägga priserna så att man får kunder...eller?
En hantverkare som kör tex service kan ha kanske 3 kunder på en dag, den ena bor 30 min bort men ska ha nått gjort med grejer som redan ligger i bilen, tid som inte är effektiv hos kund är då 60 min. Nästa kund ska ha ett kylskåp, kylskåpet ska hämtas och lastas osv samt sen turen till kunden, säg att det tar 45 min plus 30 min därifrån och att kasta det gamla kylskåpet....vi är nu uppe i 135 min som inte görs effektivt hos kund men ändå åt kund. Den sista kunden för dagen har en trasig dimmer, det tar 15 min att åka dit men jobbet är kort ( -30 min) och sen 15 min tillbaka till firman. Det har under dagen varit körning åt kunder i 165 min (2 h och 45 min) samt ett 30 min jobb. Så....ska företaget "bjuda" på dessa 2 h och 45 min eller debitera kunderna? Ska företaget ta betalt på kortjobbet 30 min eller 1 timme?
Hantverkaren tar ju ut lön vilket fall som helst för 8 timmar den dagen. Hur ska ett företag med kanske 10 pers som har samma situation (27,5 timmar borta varje dag i körning). Ja....man kan ju höja timpriset och då så att alla kunder får dela på det och sen hoppas på att man inte blir dyrare än konkurenterna eller så tar man helt enklet betalt från första sekund till sista man är engagerad i kunden.
Sen var företaget drar gränsen för reseersättning är en helt annan sak.
Själv så har jag aldrig tagit något extra för körning till kund inom stadsgränserna men timdebiteringen startar då jag börjar engagera mig i kunden.
Den springande punkten i de återkommande diskussionerna då kunder känner sig "lurade" på antalet fakturerade timmar är att hantverkaren oftast inte ordentligt specar sin faktura. Och om så var fallet så försvinner förhoppningsvis de flesta problemen i kombination med att hantverkaren tydligt informerar om alla övriga kostnader förutom den faktiska arbetstiden innan erbetet påbörjas. Om vi tar TS fall som exempel då hantverkarna jobbat 2*4 timmar och körningen tagit 2*2 timmar så kunde man enkelt skickat en mer detaljerad faktura enligt exemplet nedan (baserat på lite gissningar i tråden vad den övriga tiden kanske använts till.)
1 etablering (Här kanske man kan kort kan förklara vad den posten innebär)
8 timmar arbete
4 timmar restid
2 timmar packning av bil
1 timme inköp av material
1 timme administration
Körersättning 120 km
Så TS borde i alla fall kräva att få en liknande spec på vad de fakturerade timmarna gäller och i bästa fall kanske det stannar där att TS är nöjd med den förklaringen. Kan inte hantverkaren förklara fakturerade timmar eller att TS inte håller med om de fakturerade timmarna så finns alltid möjligheten att bestrida delar av fakturan.
1 etablering (Här kanske man kan kort kan förklara vad den posten innebär)
8 timmar arbete
4 timmar restid
2 timmar packning av bil
1 timme inköp av material
1 timme administration
Körersättning 120 km
Så TS borde i alla fall kräva att få en liknande spec på vad de fakturerade timmarna gäller och i bästa fall kanske det stannar där att TS är nöjd med den förklaringen. Kan inte hantverkaren förklara fakturerade timmar eller att TS inte håller med om de fakturerade timmarna så finns alltid möjligheten att bestrida delar av fakturan.
Precis....det handlar om att företag inte specar kostnader ordentligt samt att konsumenter ofta inser att det finns kostnader som debiteras kund utanför den direkta effektiva tiden hantverkaren spenderar hemma hos dom.
Så om folk får in i skallen att allt som görs som har med enskild kund att göra debiteras samt att företag får in i skallen att speca det så lär ju de flesta problem försvinna.
Så om folk får in i skallen att allt som görs som har med enskild kund att göra debiteras samt att företag får in i skallen att speca det så lär ju de flesta problem försvinna.
För det första borde man fått fått en kostnadsuppskattning/offert på vad arbete kommer att kosta. Sedan kan det gå upp med max 15%. På det sättet vet man var projektet kommer att kosta. Vad det gäller etablering så skulle jag inte betala då det är oklart vad det innebär. Jag skulle inte betala körersättning om det inte framgick i offerten och för att hantverkaren får ändå milersättning med 18kr/mil från skatteverket.
Kostnadsuppsakttning/offert får man då man begär det. Etablering (avetablering) är väldigt klart, inte alla projekt som behöver det. Körersättning brukar ingå i offerter, det är liksom det som är grejen med offerter, de innehåller allt beroende på skrivna reservationer.kattis111 skrev:För det första borde man fått fått en kostnadsuppskattning/offert på vad arbete kommer att kosta. Sedan kan det gå upp med max 15%. På det sättet vet man var projektet kommer att kosta. Vad det gäller etablering så skulle jag inte betala då det är oklart vad det innebär. Jag skulle inte betala körersättning om det inte framgick i offerten och för att hantverkaren får ändå milersättning med 18kr/mil från skatteverket.
Det man får av skatteverket är privat körning, inte körning under arbetstid med firmabil.....vi snackar två skilda saker här nu, resor mellan hem och arbetsplats betalda av företaget och resor i kunds tjänst under arbetstid.
Borde? Allt beror ju på vad man begär eller hur man handlar upp hantverkaren.kattis111 skrev:För det första borde man fått fått en kostnadsuppskattning/offert på vad arbete kommer att kosta. Sedan kan det gå upp med max 15%. På det sättet vet man var projektet kommer att kosta. Vad det gäller etablering så skulle jag inte betala då det är oklart vad det innebär. Jag skulle inte betala körersättning om det inte framgick i offerten och för att hantverkaren får ändå milersättning med 18kr/mil från skatteverket.
Offerter är inte aktuella i alla arbeten. Tror heller inte SKV är så sugna att betala företagen 18,75kr/milen heller..
Det kan överstiga precis hur mycket som hellst över uppskattning..
Vad är oklart med etablering? Allt beror som sagts på vad som upphandlats.
Nä, läs tråden från början så blir det inte så mycket tok.
Klicka här för att svara