Mikael_L
Mikael_L: OK. Bra att veta, om man hamnar i den situationen någon gång. :)
29 svar · 7,4k läst
E
Erik_X: Sedan kan försäkringen kräva ett visst säkerhetsavatånd. Jag tror 75 meter. Men fråga dom annars kan det bli riktigt dyrt.
12 svar · 2,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vattenbrunnen och avloppsanläggningen är två helt skilda frågor. En dricksvattenbrunn behövs inga tillstånd för och har du fått klart från Lantmäteriet att grannen inte kan kräva tillgång eller servitut på brunnen så är det bara att säga nej till grannen utan vidare diskussioner. Om grannen borrar egen brunn kan det i vissa geoliska falk innebära att vattenflödet i din brunn kan
11 svar · 12,5k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Inga problem....skriv bara att SPA badet inte ingår......
3 svar · 1,4k läst
T
thomasx: Och med tanke på ditt låga krav och att det är momsfritt och avdragsgillt för dem så är det dyrköpt badwill. Å andra sidan kanske de fullt ärligt inte tror att de haft sönder toan och tror att du kör en rövare. Lite sent ute är du ju ;) Sent from my GT-I9300 using Byggahus
26 svar · 11,3k läst
volvo
volvo: Det är väl samma regler som om du ägt fastigheten själv från början?! Vid bodelningen skall ni ha tagit hänsyn till att du får skatta i framtiden på hennes vinst samt att du får betala ev registreringsavgifter.
2 svar · 3,6k läst
jac
jac: Detaljplanen gäller väl inte en enskild fastighet utan ett helt område? Första frågan är väl vad som gäller för området ifråga. Är det bostadsområde, industriområde eller blandat? Har du riktig tur kanske det t.o.m. ligger utanför detaljplanerat område? Är det utanför detaljplanen så kan kommunen vara betydligt mer flexibel. Enklast är nog att ta kontakt med
8 svar · 7,4k läst
S
shobaki: [citat] Tack för ett kristallklart förtydligande. Klart bra att känna till inför många andra liknande situationer man lär hamna i.
8 svar · 2,6k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Du har inte sån "tur" att det finns en gammal (läckande) oljetank i källaren på kåken. Det skulle i så fall kunna skynda på saneringsviljan.
35 svar · 10,3k läst
O
Odjuret: Bytte man inte oftast ut dessa galvade rör under 70-talet just pga av dessa problem?
10 svar · 5,3k läst
bobas
bobas: Iom att de "åtgärdat" felet tror jag att det räknas som att de har erkänt att de är skyldiga att åtgärda felet. Prata med konsumentombudsmannen(?) De skador de orsakat på andra saker bör de givetvis vara ersättningsskyldiga för.
2 svar · 1,6k läst
K
Kromo: Hur gick det nino?
44 svar · 7,2k läst
Ramnemark
Ramnemark: Men de gör inget att de går upp. Det är lågt som de är
8 svar · 1,1k läst
A
alex86: [citat] Kan lägga till att det brukar vara när förbindelsepunkten är upprättad och meddelad fastighetsägaren. I många kommuner förelägger man fastighetsägaren att separera dag och spill när man upprättat förbindelsepunkt för dagvatten.
3 svar · 1,2k läst
2
2:a: villan: Vattenlåset är nu bytt till en uppdaterad modell med centrerat vattenlås. Det finns m a o inget långt rör som kan samla smuts mellan hoarna längre. De båda rör som leder ned från respektive ho till vattenlåset ligger dessutom i olika plan. Smart! Jag tror vårt problem är löst och tackar alla i tråden för värdefull input.
9 svar · 2,8k läst
H
hempularen: Som sagt, se det som ditt problem. Ett shingeltak skall hålla i typ 30 år eller mer. Har för mig att de ger 30 års garanti, så det kanske kan löna sig att kontakta säljaren och ta reda på om en firma gjorde jobbet, eller om det finns någon dokumentation kvar. Det är sannolikt väldigt svårt att få det klassat som dolt fel, och OM du mot förmodan skulle lyckas med det, så får du
4 svar · 3,1k läst
S
Schlbuditz: Tre och ett halvt år senare är förhoppningsvis fläckarna borta. ;-) Man blir ju dock lite nyfiken på hur det gick?
31 svar · 14,4k läst
A
A-Man_08: Hon kanske kan köpa en lägenhet, vad kostar dem där uppe? Bara för att det är kul att veta.
36 svar · 8,6k läst
I
injonil: Jovisst kan man reklamera, men bara dolda fel! För övrigt är som du själv säger "dolt fel" ett begrepp och detta används både för bostadsrätter och fastigheter eftersom köplagen och jordabalken har snarlik lagstiftning på detta område.
11 svar · 2,4k läst
A
A-Man_08: Kolla detta med föreningen /styrelsen. att det är tillåtet för sonen att bo där. En del har det klart och tydligt att man kan äga en lägenhet som ens barn eller föräldrar bor i. Detta tycker jag du ska begära via mail så du har det skriftligt ifall det blir problem i framtiden.
12 svar · 2,5k läst
·
B
Bandbredd: Fördelarna stämmer absolut. Det som talar emot är följande: - Skatten är högre vid försäljning men som jag ser det så köper jag inte hus i spekulation utan för att bo. - Vid konkurs måste man lämna bostaden. Flera fördelar är att man renoverar för bruttopengar dock är inte momsen avdragsgill i så många gånger.. Som svar på din fråga så har jag funderat på en lägenhet i
39 svar · 46,4k läst
Totem
Totem: Problemet löste sig på bästa sätt för alla inblandade. Jag har lokalen minst ett år till. Efter det året så har jag inte så stort behov av lokalen men den är bra att ha som lager, så därför så kunde jag förhandla om både priset till ett lägre "Förrådshyrespris" och i gengäld så gick jag med på att ha en klausul i kontraktet som säger att jag skall flytta oavsett anledning
17 svar · 2,7k läst
M
mr_bygg: Du har haft tur och fått väldigt bra råd av Lolle tidigare i tråden så försök fokusera på och agera efter det och inte så mycket av annat eventuellt tyckande i tråden.
33 svar · 6,0k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag tycker att diskussionen har urartat här och stänger därför tråden.
50 svar · 8,1k läst
·
P
pjop: Hej, tillbyggnadsplanerna fortskrider. När det gäller hängslen och livrem, vad behöver vi tänka på? - Vilka försäkringar behövs? - Vem ska teckna vilka försäkringar? - Hur kan vi kolla upp att de är tecknade? - Vad mer behöver vi tänka på för att säkerställa att inget kan gå åt pipan? Tack
0 svar · 1,3k läst
O
Odjuret: Bra skrivet som vanligt, Lolle! Då kan vi lägga ner nu och återgå till OnTopic
28 svar · 6,1k läst
A
aedwall: Servitut är mer värt än ett arrende. Det är markägaren som har problemet :-)
4 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.