8 620 läst ·
36 svar
9k läst
36 svar
Uppsagd av hyresvärd.
Sida 1 av 3
Hej byggahusvänner.
Jag har en juridisk fråga som jag hoppas att ni kan bringa klarhet i.
Vår dotter har sedan cirka 6 år sedan hyrt en stallplats i ett större stall och det mesta har fungerat perfekt där. Förra hösten i samband med att hon skulle flytta hemifrån så fick hon chansen att hyra ett gårdshus i anslutning till stallet.
Dottern flyttade in där den 1:a Oktober. Hyresvärden bor själv på bottenvåningen i en större Norrbottensgård och hyr ut en lägenhet på ovanvåningen till en läkare i dagsläget (som inte har någon anknytning till stallet) samt gårdshuset till min dotter. Stallet består av 17 stallplatser där min dotter hyr en av dessa.
Sista tiden har dock denne hyresvärd (troligtvis beroende på sjukdom) börjat vara allmänt grinig och i vissa fall på gränsen till elak vilket har medfört att många från stallet har sökt nya stallplatser. Detta har resulterat i en ännu grinigare hyresvärd. Vår dotter fick idag erbjudande om en annan stallplats som hon tackade ja till och ringde till hyresvärden för att meddela att hon sa upp stallplatsen från den sista april.
Han frågade då om orsaken och vår dotter sa att hästen skulle flytta till det stall där hennes kompisar hade flyttat. Han sa ok och dom avslutade samtalet. Kort därefter så ringde han upp henne igen och sa att då hon sagt upp stallplatsen och skulle flytta hästen så skulle hon även tömma huset då hon inte fick bo kvar där.
Jag har efter det pratat med honom om orsaken till uppsägning och då säger han att han hyr bara ut stugan till folk som har stallplats där och att det är kö på folk som vill hyra. Då dottern hyrde huset så upprättades inget kontrakt annat än muntligt och han villkorade aldrig hyran av stugan med krav på att även stallplats skulle hyras. Som tidigare nämnt så hyrs en annan lägenhet ut på ovanvåningen till en person utan stallplats. Då stugan var tämligen nedgången invändigt så sa han att hon fick göra vad vi ville invändigt. Vi har där lämnat in köksluckorna på sprutmålning, tapetserat och målat om, lagt nytt golv i hall samt bytt ut toalettstolen då denna var ålderstigen och stod och rann. Detta inser jag är kostnader som vi får ta då vi gjort detta för vår dotters trivsel. Han säger vidare att om hon ska bo kvar så får hon koppla in någon som får strida för detta. Då endast muntlig överenskommelse finns förutom banköverföringarna på hyran så undrar jag:
Vad gäller? Får en uppsägning ske på dessa grunder?
Jag tvivlar på att vår dotter vill bo kvar då han uppför sig på detta sätt, men att kräva att hon flyttar ut inom en månad (på stallplatsen är det ett kontrakt med en månads uppsägningstid) tycker jag inte känns schysst.
Jag har hört att man inte kan bli uppsagd från sin lägenhet om man inte misskött sig kraftigt.
Om man kan det vad är det för uppsägningstid från hyresvärdens sida i så fall?
Tacksam för svar.
MVH
Anders
Jag har en juridisk fråga som jag hoppas att ni kan bringa klarhet i.
Vår dotter har sedan cirka 6 år sedan hyrt en stallplats i ett större stall och det mesta har fungerat perfekt där. Förra hösten i samband med att hon skulle flytta hemifrån så fick hon chansen att hyra ett gårdshus i anslutning till stallet.
Dottern flyttade in där den 1:a Oktober. Hyresvärden bor själv på bottenvåningen i en större Norrbottensgård och hyr ut en lägenhet på ovanvåningen till en läkare i dagsläget (som inte har någon anknytning till stallet) samt gårdshuset till min dotter. Stallet består av 17 stallplatser där min dotter hyr en av dessa.
Sista tiden har dock denne hyresvärd (troligtvis beroende på sjukdom) börjat vara allmänt grinig och i vissa fall på gränsen till elak vilket har medfört att många från stallet har sökt nya stallplatser. Detta har resulterat i en ännu grinigare hyresvärd. Vår dotter fick idag erbjudande om en annan stallplats som hon tackade ja till och ringde till hyresvärden för att meddela att hon sa upp stallplatsen från den sista april.
Han frågade då om orsaken och vår dotter sa att hästen skulle flytta till det stall där hennes kompisar hade flyttat. Han sa ok och dom avslutade samtalet. Kort därefter så ringde han upp henne igen och sa att då hon sagt upp stallplatsen och skulle flytta hästen så skulle hon även tömma huset då hon inte fick bo kvar där.
Jag har efter det pratat med honom om orsaken till uppsägning och då säger han att han hyr bara ut stugan till folk som har stallplats där och att det är kö på folk som vill hyra. Då dottern hyrde huset så upprättades inget kontrakt annat än muntligt och han villkorade aldrig hyran av stugan med krav på att även stallplats skulle hyras. Som tidigare nämnt så hyrs en annan lägenhet ut på ovanvåningen till en person utan stallplats. Då stugan var tämligen nedgången invändigt så sa han att hon fick göra vad vi ville invändigt. Vi har där lämnat in köksluckorna på sprutmålning, tapetserat och målat om, lagt nytt golv i hall samt bytt ut toalettstolen då denna var ålderstigen och stod och rann. Detta inser jag är kostnader som vi får ta då vi gjort detta för vår dotters trivsel. Han säger vidare att om hon ska bo kvar så får hon koppla in någon som får strida för detta. Då endast muntlig överenskommelse finns förutom banköverföringarna på hyran så undrar jag:
Vad gäller? Får en uppsägning ske på dessa grunder?
Jag tvivlar på att vår dotter vill bo kvar då han uppför sig på detta sätt, men att kräva att hon flyttar ut inom en månad (på stallplatsen är det ett kontrakt med en månads uppsägningstid) tycker jag inte känns schysst.
Jag har hört att man inte kan bli uppsagd från sin lägenhet om man inte misskött sig kraftigt.
Om man kan det vad är det för uppsägningstid från hyresvärdens sida i så fall?
Tacksam för svar.
MVH
Anders
Vad jag förstår av din text hyr din dotter sin bostad av fastighetsinnehavaren, det är alltså inte frågan om andrahandsuthyrning.
Då har din dotter besittningskydd, eller besittningsrätt som det också kallas. Hyresvärden kan inte bara slänga ut henne, muntligt eller skriftligt spelar ingen roll.
http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Bostadshyra/Besittningsskydd/
Möjligen kan det också vara så att ni har rätt till ersättning för den förbättring ni gjort om han slänger ut henne, men det kan nog bli lite bakvänt, eftersom han inte får slänga ut henne.
(Har ni sparat kvittona?) Det kan i så fall bli aktuellt att diskutera om han börjar hävda giltiga orsaker till att han vill slänga ut henne, som att han ska riva huset eller bo där själv.
Då har din dotter besittningskydd, eller besittningsrätt som det också kallas. Hyresvärden kan inte bara slänga ut henne, muntligt eller skriftligt spelar ingen roll.
http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Bostadshyra/Besittningsskydd/
Möjligen kan det också vara så att ni har rätt till ersättning för den förbättring ni gjort om han slänger ut henne, men det kan nog bli lite bakvänt, eftersom han inte får slänga ut henne.
(Har ni sparat kvittona?) Det kan i så fall bli aktuellt att diskutera om han börjar hävda giltiga orsaker till att han vill slänga ut henne, som att han ska riva huset eller bo där själv.
Redigerat:
Hon hyr direkt av fastighetsinnehavaren så det är i första hand. Som det verkar utveckla sig så blir det inte kul att bo kvar så hyresvärden kommer nog att få som han vill, men tidpunkten för flytten vill hon nog bestämma själv och inte vara ute om 30 dagar.thomasx skrev:
Jag skall försöka sammanställa ett dokument som jag kan överlämna så att han inser att bollen är hos honom att gå till hyresnämnden ( om jag har rätt, hoppas jag).
MVH
Anders
Ja visst, det kan du göra, men det är ju föga meningsfullt för honom att gå till hyresnämnden...AndHay skrev:Hon hyr direkt av fastighetsinnehavaren så det är i första hand. Som det verkar utveckla sig så blir det inte kul att bo kvar så hyresvärden kommer nog att få som han vill, men tidpunkten för flytten vill hon nog bestämma själv och inte vara ute om 30 dagar.
Jag skall försöka sammanställa ett dokument som jag kan överlämna så att han inser att bollen är hos honom att gå till hyresnämnden ( om jag har rätt, hoppas jag).
MVH
Anders
Jag förstår att din dotter vill flytta.
Är det någon som talat om för gubben varför folk "plötsligt" flyr honom? Om han kommer till insikt med att han hamnat i en ond cirkel som bara är till nackdel för honom själv kanske han kan jobba på att återfå sitt forna jag igen.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Är inte alla hyresavtal som inte är skriftliga ogiltiga?
Tror inte det. Detta är från hyresnämndens hemsida, frågor & svar:Niclas Jonsson skrev:
Hade det gjort någon skillnad om hyresavtalet mellan Anna och Karin i stället hade varit muntligt?
Muntliga hyresavtal gäller fullt ut. Det hade alltså inte gjort någon skillnad. En annan sak är att det ofta kan vara svårt att bevisa vad ett muntligt avtal innehåller.
MVH
Anders
Oh nej, ett hyresavtal måste inte vara skriftligt.Niclas Jonsson skrev:
Kruxet kan möjligen uppstå för en hyresgäst att bevisa sin rätt till bostaden, men det löser sig så gott som alltid genom den transaktion av hyra som sker regelbundet, oftast 1 gång i månaden, samt innehav av nyckel, postgång och ja, en hel del grejer helt enkelt
Det har du helt rätt i, dottern vill efter detta inte bo kvar, hon kommer att flytta så där har hyresvärden redan segrat. Han har under dagen sökt upp henne och varit förbannad på henne för att hon inte skall ha kvar hästen i stallet, sagt att han skiter i lagen och att hon skall vara ute ur lägenheten om 30 dagar. Där vill vi dock inte att han skall segra, hon behöver mer än 30 dagar på sig att hitta ett annat boende. Så snabbt som möjligt jobbar hon på att ordna detta men tänkte att få bo kvar tills det är ordnat.Nimajneb skrev:
Min fundering är då:
Om hon inte accepterar uppsägningen med hänvisning till besittningsskyddet.
Hur gör man då? Ignorerar uppsägningen som skett muntligt?
Ber hon hyresvärden att gå till hyresnämnden för att få ett beslut?
Kan hon bo kvar tills ett beslut är fattat?
"Ligger bollen" hos hyresvärden och skall dottern invänta ett beslut från någon typ tingsrätten eller liknande.
Under tiden dessa kvarnar mal så hoppas hon att det dyker upp något annat.
MVH
Anders
Jag vet inte riktigt vem hon ska knotakta, men det är viktigt ATT hon hittar någon att knotakta, då risken är stor att denna herre tar lagen i egna händer och slänger ut henne. Ett viktigt steg är att illa kvickt montera ett lås som han inte har nyckel till. Nyckeln till låset får han förståss den dag hon flyttar, samt att hon informerar honom om att han givetvis får tillträde "vid behov", men inte när hon inte är hemma. Detta kan hon göra utan att det är något lagbrott.
Till att börja med, säg inte att hon tänker flytta ut, då det kan uppfattas som att ni accepterar uppsägningen.
Är din dotter skriven på adressen? Kan ju vara bra om hon helt plötsligt skulle finna sig utelåst eller på annat sätt förhindrad att ta sig in i sin egen bostad, och behöver tillkalla polis för att få tillträde. Om det nu skulle gå så långt.
När han säger att han vill säga upp avtalet säger man kort och gott att man inte accepterar uppsägningen, man säger inte mer än så (såvida man inte är advokat och vet vad man säger
). Vill man kan man skriva det på ett papper (lämpligen email eftersom de är lätta att använda som bevis om det skulle behövas) och ge honom.
Nej, man ber inte fastighetsvärden gå till hyresnämnden, det är hans business att besluta om sådana åtgärder.
Din dotter är hyresgäst och har besittningsrätten till sin bostad, det är hennes bostad, hennes hem.
Alla åtgärder som värden handgripligen tar till för att få ut henne utan att det finns beslut från hyresnämnden blir på ett eller annat vis ett brott, och även om det finns ett sådant beslut och hon inte flyttar ut får värden inte göra något, det blir i så fall en uppgift för fogden/polisen att vräka henne. Nu kommer ju det aldrig att behövas i detta fallet, gissar jag. Skulle det av någon anledning gå så långt att det kommer ett beslut att hon måste flytta, gissar jag att hon gör det frivilligt senast angivet datum, om så hem till föräldrarna
Jag tror inte att det skulle vara så mycket mening att göra en polisanmälan i detta läget. Däremot, om gubben är otrevligt och hotfull så kan det vara läge att ringa på polisen där och då. Om polisen kommer till platsen och förklarar för gubben att det är hennes hem kanske han lugnar sig, och polisen får kännedom om "problemet".
Är din dotter skriven på adressen? Kan ju vara bra om hon helt plötsligt skulle finna sig utelåst eller på annat sätt förhindrad att ta sig in i sin egen bostad, och behöver tillkalla polis för att få tillträde. Om det nu skulle gå så långt.
När han säger att han vill säga upp avtalet säger man kort och gott att man inte accepterar uppsägningen, man säger inte mer än så (såvida man inte är advokat och vet vad man säger
Nej, man ber inte fastighetsvärden gå till hyresnämnden, det är hans business att besluta om sådana åtgärder.
Din dotter är hyresgäst och har besittningsrätten till sin bostad, det är hennes bostad, hennes hem.
Alla åtgärder som värden handgripligen tar till för att få ut henne utan att det finns beslut från hyresnämnden blir på ett eller annat vis ett brott, och även om det finns ett sådant beslut och hon inte flyttar ut får värden inte göra något, det blir i så fall en uppgift för fogden/polisen att vräka henne. Nu kommer ju det aldrig att behövas i detta fallet, gissar jag. Skulle det av någon anledning gå så långt att det kommer ett beslut att hon måste flytta, gissar jag att hon gör det frivilligt senast angivet datum, om så hem till föräldrarna
Jag tror inte att det skulle vara så mycket mening att göra en polisanmälan i detta läget. Däremot, om gubben är otrevligt och hotfull så kan det vara läge att ringa på polisen där och då. Om polisen kommer till platsen och förklarar för gubben att det är hennes hem kanske han lugnar sig, och polisen får kännedom om "problemet".
En sak som är viktigt och veta är att har hyresvärden ett fåtal lägenheter kan inte exakt hur många det är. Så kan man säga upp hyresavtalet på grund av exempelvis att hon/han har en släkting som behöver den.
Så det är inte samma regler som gäller om man ex hyr ut 1-2 st lägenheter som ett bostadsbolag har.
Men kontakta hyresgästföreningen så kan de säkert ge mer råd.
Så det är inte samma regler som gäller om man ex hyr ut 1-2 st lägenheter som ett bostadsbolag har.
Jag skulle då inte vilja bo kvar där längre än nödvändigt. Har ingen erfarenhet om detta men besittningsrätt har hon ju men vad gäller när det inte finns nått hyresavtal skrivet?
Jag skulle inte börja byta lås m,m för då kommer det bara bli värre, särskilt om han har börjat bete sig konstigt, om det nu är en sjukdom som ligger bakom.
Jag skulle inte börja byta lås m,m för då kommer det bara bli värre, särskilt om han har börjat bete sig konstigt, om det nu är en sjukdom som ligger bakom.
Var finns denna regel nedskriven? Vore intressant att få läsa vad den faktiskt säger.hbenke skrev:En sak som är viktigt och veta är att har hyresvärden ett fåtal lägenheter kan inte exakt hur många det är. Så kan man säga upp hyresavtalet på grund av exempelvis att hon/han har en släkting som behöver den.