Hej,

Jag hade en vattenläcka här hemma för ett tag sedan. Nu är inte ansvarsfrågan helt avgjord än men om vi bortser från det och bara koncentrerar oss på fakturorna som jag fick mailat till mig i förra veckan...

Som sagt, jag hade en vattenläcka i min hyresrätt varefter golv har torkats, rivits, lagts om etc... Detta har bostadsbolaget skött, anlitat hantverkare etc. Och i förra veckan fick jag då fakturorna skickade till mig och det rör som om en saftig peng. Jag har gått igenom alla papper och hittat lite oegentligheter som jag i brevform till bostadsbolaget valt att bestrida. Är inte helt färdig och hade uppskattat enormt om någon kunnig kunde läsa igenom mitt bifogade brev och ge mig lite feedback på det jag skrivit - har jag rätt, har jag fel..?

Jag är absolut ingen expert inom "bygg" utan går bara på det jag sett, läst, och mitt eget förnuft. Så snälla rätta mig om jag har fel i mina påståenden i brevet.

Brevet Visa bilaga byggahus_se.pdf (Pdf)

Tack för hjälpen!

Först och främst du skriver att du hade en vattenläcka i din hyresrätt, då är det inte du som skall betala om du uppenbarligen inte varit försumlig och avsiktligen förorsakat skadan vilket jag inte utgår ifrån.
Sedan till det där med maskinerna det måste väl ändå vara ett grovt misstag eller försöker någon blåsa dig på pengar.

Själva arbetet är undermåligt utfört vad jag kan se på bilderna så frågan är vem bär ansvaret för denna reparation om inte fastighetsägaren gör det.

Jag läste igenom din bifogade fil, kan tyvärr inte hjälpa dig med vad du efterfrågar men jag blev väldigt förundrad, vad har hänt egentligen?

RoTe
Hade du ingen hemförsäkring?

Du bor ju i en hyresrätt. Då ska väl fastighetsägaren stå för kalaset? Tycker denne att det är du som orsakat vattenläckan får väl han eller hon kräva dig på ersättning senare.
Undrar också vad som hänt.

lordi skrev:
Du bor ju i en hyresrätt. Då ska väl fastighetsägaren stå för kalaset? Tycker denne att det är du som orsakat vattenläckan får väl han eller hon kräva dig på ersättning senare.
Undrar också vad som hänt.
Jo, de anser väl att det är mitt fel och kräver mig på pengar. Men som sagt, är inte den biten helt avgjord än. Orkar och vill inte gå igenom hela händelseförloppet. Utan undrar mest kring faktureringsbiten/innehållet i brevet här nu. Tack för era svar!

Redigerat:
Jag läste ditt förslag till brev och måste säga att hela brevet är fullständigt irrelevant så länge som ansvarsfrågan inte är utredd.

För att ge ett generellt råd: Du ska absolut inte, under några som helst omständigheter, betala några fakturor bara för att dom skickar dom till dig! Först ska bostadsbolaget rikta ett krav mot dig och där bevisa! att det är du som orsakat vattenläckan. Om du inte uppsåtligen har fipplat med anslutningar, ledningar eller installationer är du inte ansvarig och då är det bostadsbolaget som ska stå för notan. Tveklöst!

Om bostadsbolaget riktar ett krav mot dig bestrider du fakturan med orden "Jag är inte ansvarig och därför inte skyldig att betala". Sen vänder du dig till ditt försäkringsbolag och ber dom ta över.

Om du betalar har du "tagit på dig ansvaret" och du får ingen ersättning från din hemförsäkring.

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
Jag läste ditt förslag till brev och måste säga att hela brevet är fullständigt irrelevant så länge som ansvarsfrågan inte är utredd.

För att ge ett generellt råd: Du ska absolut inte, under några som helst omständigheter, betala några fakturor bara för att dom skickar dom till dig! Först ska bostadsbolaget rikta ett krav mot dig och där bevisa! att det är du som orsakat vattenläckan. Om du inte uppsåtligen har fipplat med anslutningar, ledningar eller installationer är du inte ansvarig och då är det bostadsbolaget som ska stå för notan. Tveklöst!

Om bostadsbolaget riktar ett krav mot dig bestrider du fakturan med orden "Jag är inte ansvarig och därför inte skyldig att betala". Sen vänder du dig till ditt försäkringsbolag och ber dom ta över.

Om du betalar har du "tagit på dig ansvaret" och du får ingen ersättning från din hemförsäkring.
Ok, jag är med på vad du menar. Men ponera nu att jag anses skyldig (utan att ni vet bakgrunden) [punkt]. Vad i brevet verkar då rimligt alt. orimligt?

Jag säger som jag skrev till dig tidigare.

Det går inte att göra något förrän ansvarsfrågan är utredd. Du ska kontakta ditt hemförsäkringsbolag och anmäla skadan under ansvarsskyddet så frågan utreds. Om du kan anses skadeståndsskyldig så är det gentemot fastighetsägaren, inte gentemot någon hantverksfirma. Det är nämligen ingen automatisk korrelation mellan skadeståndsersättningen och den faktiska åtgärdskostnaden.

Bestrid faktura utan några förklaringar och anmäl skadan OMGÅENDE.

Har du ingen hemförsäkring är det värre, då hade jag försökt få rådgivning av en jurist i alla fall. Jag har sjukt mycket just nu men kan försöka ge lite råd vid tillfälle. Skicka ett PM vid behov så svarar jag så fort jag kan

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hantverkaren har alltså köpt en DW borrhammare och vill att du skall betala. Sådant kallas bedrägeriförsök. Detta gör att fakturan är uppenbart felaktig och bara av det skälet skall du vägra betala. Hyran av torken är OK, behövs för att torka upp. Sedan att det nya jobbet är skit kan du inte ha synpunkter på, det är nämligen inte din egendom. Men du skall definitivt inte betala maskininköp.

/Anders

Är det TS som anlitat hantverkarna måste h*n dock självklart betala för arbetet (och bestrida det som är oskäligt eller felaktigt utfört).

Vem har anlitat hantverkarna?

injonil skrev:
Är det TS som anlitat hantverkarna måste h*n dock självklart betala för arbetet (och bestrida det som är oskäligt eller felaktigt utfört).

Vem har anlitat hantverkarna?
Ts har generellt inte ens rätt att beställa arbete i fastigheten utan det är fastighetsägaren som anlitat hantverkarna. Står dessutom i första inlägget

Ah, läste slarvigt!

Även om man inte har rätt att beställa arbete i fastigheten så blir man betalningsskyldig till hantverkare som man anlitar ;)

Posten på 5 495 kr för "järnartiklar". Om det inte är förbrukningsmaterial eller byggmaterial ska du inte betala det. Den posten ska du bestrida.

28 timmar för besök vid 6-8 tillfällen; kanske fler än en gubbe vid något/några tillfällen. Restid, arbetstid, viss etablering (inbärning av maskiner, täcka golv etc) och avetablering (ihopplock och grovstäd). Helt rimlig kostnad, tyvärr.

Att det bara tog en månad att få det torrt är bara att gratulera! Det kan ibland ta 2-4 månader att få torrt beroende på konstruktioner och material. Men om tiden blev dubbel så lång på grund av slarv kan du bestrida kostnaden för de tillkommande 11 dagarna.

Att temperaturen sjönk under 20 grader i lägenheten under två månader. Begär en rimlig och skälig nedsättning på hyran i kompensation. Men vänta dig inga tusenlappar.

Vad gäller fackmannamässigheten. När arbetet är klart ska det besiktigas av bostadsbolaget och en besiktningsman. Då visar det sig om det är gjort på rätt sätt eller inte. Du ska inte behöva bry dig om fackmannamässigheten eftersom det inte är din fastighet.

Du ska påpeka de saker du anser är felaktiga, så det finns noterat hos bostadsbolaget. För någon gång i framtiden kanske du flyttar och då vill du inte få klagomål eller krav på något som kan ha med detta att göra.

Brevet är onödigt långrandigt. Koka ner det till det absolut nödvändigaste. Var rakt på sak och beskriv exakt i korta meningar vad du bestrider och varför.

MEN OBS! Betala inte förrän ansvarsfrågan är utredd av DITT försäkringsbolag; inte av bostadsbolagets försäkringsbolag.

Redigerat:
Men får TS ta in hantverkare för detta jobbet i en hyreslägenhet? Detta måste väl hyresvärden ombesörja. Sedan som många innan sagt, ska fakturan till hyresvärden som sen när ansvarsbiten är klargjord, kräver dig på detta belopp. Dock utan de walten för det är fan för jävligt. Åtar man sig ett jobb måste man väl ha grejer till jobbet. Vem som sen betalar detta genom höjda timpriser kan och har det ju tvistats länge om på forumet så det skiter vi i här, sammanfattning! Betala inte ett öre förrän allt är uträtt, men inte för de walten.

några hann före

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.