Juridik
motives: Givetvis borde ju, i en perfekt värld, grannens hund dresseras av grannen själv. Säger bara att det är enklare att dressera en hund än en sur gubb-j**el. :)
tandkramstub: [citat] Grannen har inte kollat detta med varken mig eller styrelsen och har ännu inte deltagit i något möte i föreningen överhuvudtaget, han har alltså sågat ner häcken helt på eget bevåg. Styrelsen är nu inkopplad och undersöker vad som gäller juridiskt, så ser vi vad som händer, antingen går vi vidare eller så lägger vi ner. Tack för alla svar!
Anna_H: Kommunen är rätt väg att gå, och påpeka då gärna vid anmälan att du vet att hon har hemtjänst och inga nära anhöriga, så det vore bra om de kunde prata ihop sig inom kommunen och hjälpa henne med detta Hemtjänsten har tystnadsplikt gentemot dig som är utomstående, så dem kan du inte prata med, men de andra kommunala förvaltningarna kan givetvis göra det vid behov.
KnockOnWood: [citat] Ta ett snack med platschefen. Att byggande av och till leder till tillfälliga olägenheter för grannarna är nog ofrånkomligt.
Matti_75: Anticimex i ett nötskal. Själv körde jag iväg deras besiktningsman från min tomt då han inte visste vad han pratade om. Han var utsänd från försäkringsbolaget.
oceanis: Registreingstiden för bouppteckningen har ingen direkt koppling till tiden för när dödsboet blir skiftat. Arvsskiftet kan dra långt ut på tiden men det som händer är att i stället för ett personnummer så får boet ett organisationsnummer. (Bara en liten kommentar)
Nyfniken: [citat] Man får ju hoppas att det fönstret satt på rätt plats :D
Hemmakatten: Skönt att problemet blev löst. Men nja, jag tror nog att sådana personer som din granne lever sina egna, säregna liv, oavsett politiska etiketter.
hempularen: Ja man kan väl säga att det är just så en dolda felsörsäkring skall fungera. Man försäkrar inte sig, eller köparen mot fel. Utan säljaren försäkrar sig mot att bli stämd för ett dolt fel.
Mikeyland: De kom in fast det aldrig ens varit mat i lägenheten. - de kom in efter golvläggningen, jag kapade en dörrsockel in moy köket (tog bort tröskeln) och det är vid sågningen de kommer ifrån. Ytterväggen är i betong och är väl en 20-35 cm från sockeln jag kapade för att få in golvet under dörrens lister. Föreningen har försäkring och fick några myr dosor, verkade starka.
mr_bygg: Handlar det om större summor så skulle jag tveklöst rekommendera att ta in juridisk hjälp för att se till att du inte går bet på någon formalia eller missar att ställa krav som du har rätt till. För mer utförlig hjälp och fler svar kan det säkert underlätta om du ger mer detaljer om ärendet.
simich_86: Jo, det är ganska rörigt. Blir förvirrad av alla svar och får god hjälp via pm. Vet inte hur man stänger en tråd. Men "stänger" tråden här nu. Tack för all er hjälp!
kjell29: Hej Elverket hade inget på sina fötter, Gjorde en kompromiss så dom inte helt skulle tappa färgen, vi grävde ner kabeln jag stod för schakten och dom för el-arbeten; Dom var väldigt noggranna att nu att teckna avtal om markförläggning. Så vad lärde vi oss om detta gå inte på vad dom säger utan ta reda på fakta först.
CamillaSa: Tack så jätte mycket Lane för ditt utförliga svar. Jag ska läsa på och förbereda mig för att kunna ta strid för min sak om jag finner det möjligt med lagen i ryggen.
ToRy: Skönt att höra, TS, att sambon verkar nöjd med att få "sin bit av kakan"! :) Hoppas också att ni rider ut stormen och kan fortsätta leva ihop. Ett litet förslag att tänka på är att när saker och ting känns stabila igen så ordna upp ett samboavtal där ni delar upp ert ägande och brukande av huset. Det finns ju sätt att "komma undan" det där med att man ska dela 50/50 på huset,
gadeberg: Ja, om den anläggningen är godkänd. Alltså inte för gammal eller inte har ett tillstånd.
Alfredo: [citat] Helt rätt! Sen finns det de som tror att Outlock/Exchange är de enda mailsystemen i världen... På samma sätt som en del verkar tro att en PC nödvändigtvis innebär Windows.
Kurtivan: Ja, just hon betalar per kvartal, men det är inget hon hittat på själv, de faktuerar kvartalsvis. Ingen bindningstid.
ToRy: Räcker väl med ett brett spår en bit in i inre brädan, ju brantare desto bättre, ger en bra droppnäsa. Behöver ju inte ens gå igenom inre brädan. Skydda spårets trä med olja eller färg och trä sen in plåten. Se till att plåten ligger mot spårets "nersida" så vatten som rinner längs fasaden inte kryper upp in i väggen av kapillärverkan. Angående risken för röta under det
Anna_H: Jag vill bara tillägga att 2+1 ofta är 100 kmh. Häromkring pågår planer på att förlängaen 2+1 som är 100 med några kilometer för att kunna öka 90-sträckan till 100.
volvo: Energideklarationen skall göras efter huset tagits i bruk. Man skall mäta energiförbrukningen för uppvärmning under ett år inom de två första åren. Resultatet skall inrapporteras till Boverket. Om ni inte gör detta så får väl Boverket påminna er om det innan de kan utfärda några avgifter.
Ingper: [citat] I det TS skriver ser jag även helt andra problem, förutom garantin. Tillverkaren har inte bara garantiansvar - man har ansvar enligt ett antal myndighetsregler och normer också. I CE-kraven ingår t ex att det elektriska skall fungera säkert, inte utstråla störningar vare sig i luften eller på ledningarna. Om man byter ut en komponent i det som testats/intygats gäller intyget inte
norrbottenstorpet: Behandlingshem är lukrativt och många dyker upp, med mer eller mindre koll. Kolla med kommunen om fastigheten, detaljplanen och om bygglov sökts för "ändrad användning".
Pimme: Hej Kiro, Slutbesiktning av enbostadshus kostar ca 8000 kr ink moms. Precis som föregående inlägg säger så finns det kompetenta besiktningsmän på SBR (finns såklart en del stolpskott där också vilket framgick under ett tv-program i veckan), referenser bör såklart tas även på BM. Om du har byggfelsförsäkringen genom Gar-Bo så har dem samarbetsavtal med ett flertal besiktningsmän.
MattiasT: Visa ord hempularn, det kanske är bäst att anlita en jurist för att få till en revers som är rätt och riktigt, alternativt använda någon nättjänst typ avtal24 eller liknande. Angående amorteringar så tänker jag lite som så att om någon av oss får för oss att slänga in en större engångsbetalning av lånet så gynnar det ju båda genom att månadskostnaden blir lägre, samtidigt
seniorkonsult: Observera att olika garantier gäller beroende på vilket avtal som entreprenaden utförts efter. Vissa nyare entreprenader har 5 års garantitid. Kolla ditt avtal. Fel/utföranden som inte fanns vid inflyttningen utan som uppkommit under garantitiden tar besiktingmannen upp vid garantibesiktingen (GB). Fel som uppkommit via fel användning, skötsel etc noteras bara med anmärkning att belasta
mjensen: Om du har försäkring från GARBO, så kontakta dem för att få råd. Dessutom är det som hempularen skriver, bra att ta hjälp av någon med kompetens.
Odjuret: Jag tror dock inte att det finns några papper som är så livsviktiga...