Hej

Har ett problem där jag hoppas få lite vägledning.

Äger ett fritidshus. Till detta finns ett servitut för bad och båtplats. Platsen är inte specificerad utan benämns ungefär som ”mellan punkt A och B”. Vi ska således komma överens med markägaren.

Det har vi gjort. MEN. Sedan framkom att det, på den lilla platsen via kom överens om att göra vår båtlänning, finns ett arrendeavtal. Det är alltså tidigare ägare till fastigheten som skrev ett arrendeavtal som löper i ytterligare 4 år.

Markägaren har alltså sagt att vi ska ha båten på plats X. Vi har lagt båten där. Sedan kommer en annan person och säger stopp – jag arrenderar marken där plats X finns. Vad gäller?

Tack!

Att markägaren har ett problem :)

Ja, markägaren får väl anvisa er en annan plats mellan A och B tills arrendet löper ut, då ni kan få den plats markägaren ursprungligen tänkt sig. Det är ju helt självförvållat att han/hon gått med på att arrendera ut ett stycke mark samtidigt som ni har rätt till båtplats inom fastigheten.

Nu borde det ju gå att lösa med litet smidighet i det här fallet. Men det är ju lite intressant med vad som egentligen gäller. Mellan en arendator och en innehavare av ett servitut. Jag skulle gissa att servitutet gäller även mot arrendatorn. Men det är bara ett antagande.

Servitut är mer värt än ett arrende. Det är markägaren som har problemet :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.