Juridik
hempularen: [citat] Det är precis så där man INTE kan resonera i en bostadsrättsförening. Själva finessen, och nackdelen med en bostadsrättsförening, är att många delar på alla kostnader, även kostnader för sådana tjänster som inte just jag nyttjar. Om man vänder på resonemanget en gång til: Varför skall de i radhus vara med och betala för underhåll på hissarna i flerfamiljshusen, eller
JAK2011: God kväll, Jag är ingen jurist men jag har en del erfarenhet av klantiga besiktningsmän o husköp. Jag har heller inte läst hela tråden med risk för att jag "dubbelkommenterar". Jag vann en tvist mot Anticimex gentemot deras ansvarsfösäkring för en klantig besiktningsman, nog om det. Ni köpte ett hus under pågående renovering och övertog projektet, korrekt? Har du ingått ett
mycke_nu: Som -MH- skriver är det förre ägaren som gjort fel som inte informerat om förhållandet och ska stå för eventuell ersättning. Sedan finns det med mycket stor sannolikhet en ledningsrätt uttagen av fjärrvärmebolaget och då finns det inget man kan göra åt själva ledningen. Ring och hör med dem och/eller Lantmäteriet.
hempularen: Det som så vitt jag förstår händer sedan är ju att ni helt enkelt bara betalar den nya firman, och drar av det från det som skall betalas till den förra firman. Om vi då antar att den gamla firman blir skyldig er pengar, så kan ni kräva/stämma dem på summan. Men det blir en svår uppförsbacke. Då ligger bevisbördan på er att visa att det var fel, att firman fått sina chanser, att
billy_baver: "Och" haken är att ett sådant här upplägg inte är bara skatterättsligt utan också fastighetsrättsligt. På fångsthandlingen som man lämnar in för lagfart MÅSTE man ange vilket belopp som faktiskt utgör köpeskilling. Annars riskerar hela överlåtelsen bli ogiltig. Det kan få betydelse exempelvis ifall ts och brodern av någon händelse hamnar i tvist.
_coffe_: Det har än så länge inte dykt upp något mer oväntat i brevlådan så förhoppningsvis var det de. Nu återstår det bara att se vad polisens utredning ger. Om den ger något.
Sven: [citat] Så sant som det är sagt. Egentligen finns det massor av rättigheter som inte är inskrivna i fastighetsregistret som ändå gäller mot en godtroenden förvärvare av fast egendom. Bl.a. alla officialservitut (främst före 1972) och avtalsservitut från tiden före 1876. FMI kan inte med säkerhet säga hur långt en fastighetsmäklares ansvar sträcker sig. De kan dock göra en egen
Globetrot: Gör en oberoende egen besiktning med enbart noggran besiktningsman. Det är ju ffa i nya hus det finns dolda fel så still att undersöka noga. Speciellt de dyrare delarna.
ToRy: [citat] ...och frågan kvarstår; skall ni använda byggnaden som bostad eller starta frikyrka? Jo, jag vet att du skrivit att "ingen förändring av användningsområdet har skett" och att "...ingen använder fastigheten som småhus" men vad betyder det att ni "... har köpt huset av praktiska skäl" egentligen? Är det en ren investering eller kommer ni att starta frikyrka? Hade det varit det
tio_Pepe: Jag tror att näringsidkare kan vara ganska generösa med såna där rabatter. I den lilla staden där jag har min sommarstuga så har jag rabatt i en färghandel i egenskap av medlem i Villaägarna. Men man behöver inte visa medlemskortet. Grannar har berättat att de bara sagt "Och så var det rabatten.", och så har de fått rabatt.
Bambi: Hej, Vad finns det för fördelar med att köpa en stuga som ligger på en tomt som ägs av en ekonomisk förening(alla stugorna i området/ekonomiska föreningen) och en stuga som står på kommunalt arende? Mvh Bambi
Högerskon: Om du säljer den för billigt får ju hon skatta bort mycket den dag ni säljer eftersom vinsten för hennes del blir stor och du kan väl inte kvitta din förlust mot något när du säljer halva huset för 100kr.
elpaco: [citat] Vad jag riskerar i detta fall är ev förlust då marknaden sagt sitt, gentemot då mäklare värderat kåken. Att låta mitt syskon stå för värderingen är inte aktuellt, och antagligen kontraproduktivt, då det troligen bara leder till mer spe i familjen. Om syskonet skulle insistera på att få köpa huset för 1 miljon under mäklarens värdering, så skulle jag nog omvärdera vår
b_hasse: [citat] För att man ska får göra ROT-avdrag för förälderns bostad måste man dessutom ha betalt arbetet: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/husarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html
Hemmakatten: Tycker det är ett sympatiskt och (juridiskt) hållbart upplägg.
bjolo360: [citat] Nu har jag inte direkt erfarenhet av inköp inom just byggbranschen, men väl av andra brancher och min erfarenhet är att det ytterst sällan är problem att reklamera mellan företag, iallafall inte om det är ett direkt fel på varan. De flesta tillverkare är rädda om sina rykten. Sen skulle ju få försäljare i slutledet våga sälja varan om dom tvingades stå för all typ av
Odjuret: jag skulle vilja läsa ett sådant domslut.... se vad det var som gjorde att de fick rätt friskrivning till trots... Vore väldigt intressant faktiskt. Hemmakatten, jag kanske var lite hård mot dig.... isf ber jag om ursäkt! Jag rättar mig själv lite.... åtminstonde hur en friskrivningsklausul ska se ut... nligt en dom i HD förvisso från 1975 "fastighetens skick, enligt vilket köparen
Globetrot: Tack för tips. Det största problemet jag själv har är att jag vill ha saker gjorda inom ett halvår till år. Det är nog dumt, jag skall övergå till att försöka knyta firmor som har mycket att göra - men då också vänta på dem. Lägga mer tid på upphandlingen.
hempularen: Det är väl bara att hävda villkoren. Käv att gåvan återgår. pga. avtalsbrott från mottagaren.
Globetrot: Fast, om de vet att de har rätt så finns väl ingen anledning till att lägga ut det här? Initialt in en tanke om dolt fel är det jättesmart att släga ut en mycket kaxig o säker fråga på detta forum. Helt somika för att få klart för sig vad svagheterna kan vara. Jag tror det är smart. Sen tror jag 10% fulföljer det till en stämning, om ens det. Just pga vad de får upp ögonen för
KnockOnWood: Här har du lite stalltips "från hästens mun": http://www.skatteverket.se/download/18.3684199413c956649b5139ce/1362047910308/Hur+du+m%C3%A4ter+ditt+sm%C3%A5hus.pdf
Hemmakatten: Kommunen måste ha varit slarviga om det i er "mapp" fanns grannfastighetens bygglov och ritningar. Börja med att kräva att kommunen letar reda på era handlingar och ritningar, finns eventuellt i någon av grannfastigheternas "mappar". En annan möjlighet är att handläggaren en gång i tiden hade två helt olika fastigheters bygglov att hantera och förväxlade handlingarna vilket blir
sj6: [citat] Att du jämför med Jula är lita konstigt då de du anlitat antagligen har något dyrare maskiner och säkerligen har en annan konstruktion/effekt etc som skitgrejerna på Jula inte har. Deras egna märke Anslut är inget att hänga i Julagranen. Sura pengar ja men varför kollade du inte upp på ett ungefär vad det kostar/de? Edit: Haha! Såg att trådfan var från 08 nu! Tack
Anna_H: Min tolkning av det hela: Avsikten har varit att kvarlevande make ska kunna bo kvar i sitt hus, därför inskränker man barnens arv efter den först avlidna till laglotten. Om det bara finns gemensamma barn och man önskar ha "orubbat bo" är det därför bättre att riva/upphäva testamentet. Finns det särkullbarn ska dock testamentet vara kvar, då dessa altlid har rätt att få ut arvet
Globetrot: Konstig branch. Om det är seriöst gjort BORDE det inte vara något speciellt alls med ett intyg.......eller att han åtminstone intygar på orginalkonstruktions ritningen med signatur, datum, företag och titel mm. Men, men.....jag är inte förvånad. I alla andra branscher jag känner till görs detta alltid utan extrakostnad då det känns som något man bör kunna förvänta sig.
Consensus: Beställaren är även byggherre. Och tillhandahåller man en ritning på konstruktionen så kan detta ses som byggstyrande underlag. Avvikelser hanteras som ÄTA. Om verkligheten inte stämmer med handlingen så får man som kund betala för tilläggsarbetet som uppstått. Rent praktiskt så skulle jag försöka få dit en bit parkett enligt tidigare inlägg och ev få en större plåt under