Juridik
hempularen: Jag tror (hoppas) att det som den "nye" användaren skrev om att affären går på räls (eller hur ordvalet var) stämmer, dvs. att TS missuppfattat något. Och sedan fått lite "hjälp" med dementin. I det läget kanske in TS är så motiverad att klaga på "kapningen". Men OM det stämmer att säljaren är dement så skulle jag som köpare ändå vara lite orolig. Det finns alltid en (liten?)
zenobia: [citat] Googlade lite på HSB+ansvarsförsäkring och tyckte mig kunna läsa att olycksfallsförsäkringen som HSB erbjuder föreningarna täcker saker som detta. Vet inte hur det ser ut bland andra föreningar? Kunde inte klistra in länken i mobilen. Var dock en försäkring från (tror jag) AON. Edit: AON och HSB Fastighetsförsäkring
uffe66: systern vill inte släppa till något arrende,för att kusinerna inte är sams,om div saker.är ett generationsskifte på gång,och då blev det så här,men det är inte hela världen.
2433711: tack alla som svarat. Är det bra om en arkitekt vill ha full kontroll över ett bygge och samtidigt tjäna så mycket som möjligt från kunden? samt kunna ta sitt koncept vidare för liknande bygge? Kan han stämma mig om jag går vidare med en annan byggare som ritar om alla a-ritningar i pdf till dwg för k-ritningar? är det plagiat eller mot upphovsrätten om jag redan betalt för dem?
Vanbeasten: Be honom förklara sig, varför han inte gjort som du bett om. Be honom sen göra om jobbet som du har beställt. om han inte gör det eller ska ha mer betalt för att rätta till det han gjort fel, be honom plocka ihop verktygen och gå hem.
Globetrot: Hitta en välrenommerad o bra advokat helst en som inte tar emot ert fall bara för att ni betalar, utan en som anser ni kan vinna. Det finns vissa jurister som struntar i vinster, de får sina pengar ändå. En advokat som följer god sed o ärvälrenomerad borde avråda er om han anser er bevisning svag, eller motpartens ställning för bra.
Praxi: Tvärs över/under min tomt finns ett dagvattenrör som tar emot vatten från ytterligare 4 fastigheter. På grund av berg i dagen kan avvattningen inte ske via vägdike utanför tomten. Vet någon vad som gäller i sånt här läge? Om det blir stopp i röret, är jag ansvarig för att rensa det då? Kanske rent av gräva upp och lägga om, inte direkt billigt.. Kan jag i sånt fall dela upp
lassaserik: Jag har hört ett tips om detta med fördelning av arv. När det ska diskuteras så bör syskonen träffas utan ev. Respektive. Syskonen har lättare att kompromissa. Respektive har lättare att bara se till ekonomiskt värde. det kan då vara bra att ta paus i överläggningarna så att syskonen får rådgöra med respektive familjer. Ev. Jurister kan naturligtvis närvara.
hempularen: Då får vi hålla tummarna att det fungerar hela vägen ut. Man har normalt inte rätt till ROT om en del av arbetet täcks av försäkringsersättning.
Fred vom Jupiter: Renoveringar och småfix, så som ny kyl, är bara avdragsgillt i fem år. Om- och tillbyggnader gäller i all evighet, det är när man ska dra gränsen mellan vad som är renovering och ombyggnad som det blir knivigt.
ArneTW: Vilken slags förening pratar vi om Bostadsrätt/Samfällighet/väg? Om det inte är mycket pengar inblandade är min erfarenhet att det inte är värt att bråka om s**t som varit utan det är bättre att ha ett nytt möte och följa upp det bättre med protokoll och regler... mvh ATW
Carl_Elvis: [citat] Hmm... Hitta på att du ska ha visning och se till att grannen får höra om det. Dra ihop ett gäng kompisar och släktingar som får agera spekulanter (locka med öl efteråt). Sen ser du till att fota/filma/banda och på alla möjliga sätt dokumentera vad som sker (självklart inte på ett olagligt sätt). Är grannens agerande då på något sätt oförenligt med svensk lag kan du
GeBe: Ah, tack. Jag hittade tråden som beskriver hur avvikelser summeras. Detta gav trygghet!
aedwall: Reviderar mitt svar. Svaret fanns på hyresnämndens hemsida. När du skickade iväg det, så var det klart. Att de inte hämtat ut är inte ditt problem... [h=1]Uppsägning[/h]Här hittar du svar på vanliga frågor som rör uppsägning. Jag är bostadshyresgäst och vill säga upp mitt hyresavtal för avflyttning. Hur ska jag göra? Till vilket datum kan jag säga upp? Du kan vända dig direkt
Odjuret: Köparens undersökningsplikt är mycket större än säljarens upplysningsplikt. Förhoppningsvis så behöver du kanske ändå inte riva nått...
xdigger: Min bank ville ha näsan 10.000kr för bodelning och allt därikring, så jag tog tag i det själv och fixade bodelningen själv. Gick jättesmidigt och det var tummen upp från Lantmäteriet, OM ni är hyfsat överens så rekommenderar jag er att göra det själva, du kan få en färdig mall av mig som jag använde vid bodelningen. Mvh Kim
pbengtsson: Spontant har jag svårt att se att styrelsen skall vara ansvariga om de agerat korrekt enligt stadgar och förordningar, stämman har ju också en punkt om ansvarsfrihet. Är olyckan framme så borde samfälligheten drabbas som kollektiv, dvs styrelsen kan inte ställas till svars om all formalia är uppfylld. Men jag håller själv på att läsa in mig på detta, så just nu spekulerar jag
Mikael_L: [citat] Att det inte använts yrkesmän är absolut ingen grund för att det ska vara ett dolt fel. Vem som gjort det är 100% irrelevant för detta. Jag håller med DanielF, det går inte att säga något förrän ni hittat något konkret. Att huset är gammalt ligger er i fatet. Att säljarna påstått att dom renoverat taket är däremot en fördel för er. Men det beror även mycket på hur
Stew: Jättebra att ni tar upp barncancerfonden i tråden, vill att så många som bara möjligen ska skicka pengar till dem. Men vad har detta med tråden att göra? :) Donera hemskt gärna pengar till barncancerfonden och andra förenimingar som tex CTRF men försök hålla er till tråden :) Alltt gott, Stefan, Moderator
kontorsråttan: Ok. Mer bra input. Osäker på om byggnadslov behövs, tror det räcker med en anmälan. När jag frågade hur stort jag fick bygga på min mark fick jag svaret att under 40m2 är det bra med en bygganmälan, men inget krav. Större krävde bygglov. Grannens fastighet är en jordbruksfastighet, sådana behöver alltid en ny ekonomibyggnad. Detta får kollas upp igen. Tackar för input.
Odjuret: Återkom med vad fackmannen säger! därefter låter du oss på forumet yttra oss om huruvida det är dolt fel eller inte! Låt fackmannen göra sin undersökning men fråga inte honom/henne om det kan gå som dolt fel. Det brukar inte vara deras starka sida oftast. Som du säger när det gäller säljaren, han/hon kan ha trott att de gjorde en seriös lagning av muren och inte förstått att det
LOS: Visst har det väl varit så en gång i tiden. Och det finns säkert bärodlare och grönsaksodlare som behöver göra sådant fortfarande. Men frågan är, behöver det göras dagligen?
ArneTW: Om alla blir överens om er andelstalsberäkning kanske det funkar att debitera enligt den... Är någon ej överens tror jag det inte att går att driva in enligt en egen andelstalsberäkning. Då måste en riktig förrättning med lantmäteriet göras och efter det kan man debitera ut de verkliga kostnaderna. /ATW PS Dvs är ni överens kan ni göra som ni vill om inte måste lantmäteriet in Ds
ToRy: Tills någon moderator eventuellt flyttar inläggen till den andra tråden kommer här en länk dit. Lämpligt kan ju vara att gå dit och svara istället för att svara här. :) http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/213625-vattenutkastare-vad-ar-fel.html
-MH-: Vi ser fram emot bilder på din nya, fina 15m2 stora bastu!
seniorkonsult: GG m fl; Nu måste jag be om ursäkt för en del bestämda påståenden. Jag började läsa efter ett tag i tråden och observerade dåligt nog inte att texten "Det handlar om golvvärmefördelaren som sitter i en klädkammare helt utan fuktskydd. Detta stämmer dåligt med det intyg om säkert vatten som entreprenören levererat." fanns med. Det blir då genast ett annat läge. BM skall inte