Hej,

Jag har en fråga inför stundande deklaration.

Jag och min dåvarande sambo köpte en villa 2006 för 3.900.000 i Huddinge.
Jag betalade 1.700.000 kontant och hon 300.000kr
Vi delade på ett lån på 1.900.000 för resterande belopp.

Ägarfördelningen består alltså till 60% för mig och 40% för mig.

Vi delade på oss 2009 och har ett underskriver bodelningsavtal där det står att jag köper ut henne för 350.000 och jag blev således 100% ägare av villan.

Sedan sålde jag huset 2012 för 5.000.000 kr och köpte en lägenhet som var billigare vilket innebär att jag ska skatta för mina uppskov som jag skjutit framför mig tills nu.

Hur ska jag räkna på anskaffningskostnaden?

Fråga 1. Får jag lägga till dom 350.000 kr som jag betalade för att ta över hennes del, samt kostnader för lagfart och pantbrev jag va tvungen att ta?

Fråga 2. Är det fel att räkna, när jag ska beskriva anskaffningsvärde, till 3.900.000 fast jag inte ägde hela fastigheten vid tidpunkten för inköpet?
På K5 blanketten ser jag att jag ska skriva inköpspriset till 3.900.000 samt att jag är 100% ägare av fastigheten.

Mvh
/T

Om du tagit över den genom bodelning så anses ingen försäljning ha ägt rum. Utan det är samma regler som vid gåva. Du räknar då ingångsvärdet som "givaren" hade. I ditt fall skulle det alltså innebära att ingångsvärdet är det ni betalade, 3, 9 milj.

Jag är inte säker på vad som gäller om ni inte vara gifta vid bodelningen, alltså om det räknas som en "vanlig" bodelning.

Du skriver att du hade kostnader för lagfart vid bodelningen. Du borde bara ha behövt betala en admin avgift på ca 800kr. Så även det skulle kunna tyda på att det räknas som försäljning, inte bodelning.

Det är väl samma regler som om du ägt fastigheten själv från början?!
Vid bodelningen skall ni ha tagit hänsyn till att du får skatta i framtiden på hennes vinst samt att du får betala ev registreringsavgifter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.