Juridik
Gylleneknorren: När man ser över vad som gick fel i vårt fall så börjar det ju med att byggledaren inte kontrollerat det snickarna gjorde. Sedan missade besiktningsmannen o.s.v. Men det var också så att byggledaren missade några andra saker som blev påpekade och protokollförda. Det leder till tankar för oss om att en byggledare helst skall vara utbildad byggingenjör med kunskap om hållfasthet o.s.v,
mersault: Måste bara passa på att göra de flesta andra avundsjuka =) Snart flyttar vi till vårt tidigare fritidshus, 30 km från tätorten i kommunen. Där har vi 50/10 fiber (2000:- i anslutningsavgift som inkl allt jobb!) och detta är verkligen mitt på landet. Tack kommunen! norrbottenstorpet>> Hoppas det ordnar sig, om du ligger på kommunen borde det gå att hitta någon lösning tycker man...
roland53: Tillägg till föregående inlägg: Apropå golvvärme. Det framgår ju med tydlighet att du har vattenburen värme i huset men du har inte nämnt vilken typ av golvvärme som monterades. Är det vattenburen så måste denna slinga ha en separat pump och termostat för att fungera i sammarbete med övriga radiatorsystemet. Är det elslinga så har du tvingat in dig själv i ett onödigt
vedit: I ert fall utför ni en gallring åt markägaren som väl rimligen borde vara till nytta på fastigheten. Jag har dock läst om självplock av ved i Danmark där man ansågs sig ha löst denna knut med någon sorts avtal om jag minns rätt. Summa summarum så låter jag aldrig någon annan röra träd på min mark. Det medför mest bara nackdelar tycker jag. Juridik, naturvård och risk för
Globetrot: Om motparten man avtalat med gått i konkurs, har man ingen motpart rent rättsligt. Om det finns någon försäkring är det upp till villkoren.
hempularen: [citat] Det kanske är ngt. sådant som TS är ute efter. Han skriver ju något om att överföra från det egna kapitalet. Vilket jag tycker låter fel. Syftet med fonden är ju att det skall finnas pengar fonderade när det blir dags med ett större underhåll.
f71556: Tack för svaret! Lokalen är idag en "lagerlokal", måste jag ansöka om bygglov för att montera in en billyft för privat bruk. Eller behöver jag göra det först då det är tal om att starta ett företag (bilverkstad)? /Fredrik
thomasx: [citat] Då är saken redan biff och de orkar nog inte börja bråka om det då, de har ju redan sagt ok. ;) Sent from my GT-I9300 using Byggahus
sven.h: Har varit med om en liknande historia, fast gällande en samfällighets VA ledningar. VA ledningarna i detta fall förlades i huvudsak i väg eller åkermark. Inga servitut krävdes för samfällighetens ledningar, belastade fastigheter ingick dock i anläggningsbeslutet. I efterhand så visade det sig att en bit, några meter, av samfällighetens ledningar förlagts över en tomt (fastighet) som
A-Man_08: Självklar skickar de hem en papperkopia på ett avtal där det står vad man har beställt vilken tjänst, tilläggstjänster m.m. Sen behövs det inte alltid skrivas under för att det ska vra giltigt det räcker med att man använder tjänsten. Alla mobiloperatörer och dess återförsäljare skickar hem detta det är aldrig endast muntligt.
Andreas_H: Och vill ni krångla kan ju "arbetarna" enkelt fakturera via frilansfinans.se Har själv använt det tidigare.
-MH-: [citat] Ja, om de står i vägen. De kan vara så att behov inte funnits tidigare.
Villan32: Absolut så kan man hålla en lättsam ton så ser man vart det barkar:) och man kan ju fråga dem om de har någon ledningsrätt att visa i glad ton. Försöker bara just nu formulera ett svar som inte låter barskt för det är inte min mening med svaret, ibland är det lättare att prata med folk än skicka mail då det ibland kan misstolkas. Och klämma in glada smileys verkar ju inte
Globetrot: Tror ABS ffa är för ny- och tillbyggnad och hantverksformuläret renoveringar......men fokusera på bra tydligt innehåll. Jag skule använda abs09 men det spelar trolitvis ingen roll. Om det blir en tvist är det viktiga att något avtalats med tydlig omfattning, pris, betalningsplan, besiktningar? Viten mm.....tror inte du kommer "förlora" en stämning pga att du valt fel mall......
Enk Projektet: Alla kostnader har du rätt att yrka avdrag för....vad som sen går igenom är en annan sak....är det rimligt så går det säkert att komma överens...det går även att ringa anonymt till skatteverket och få en del bra tips.....
Marlen Eskilsson: Jag har raderat onödiga inlägg i den här tråden. Vi håller oss till att hjälpa TS med sin frågeställning.
Odjuret: Du kan inte hyra ut lägenheten hur länge som helst.... I vår förening så godkänner vi max 6 månader i stöten, förutsatt att det inte finns speciella själ.... utlandstjänstgöring t.ex... men då vill vi ha intyg... provbo, godkänner vi enbart i max ett år totalt... (6 mån + 6 mån) då de argumentet inte fungerar längre... har man inte bestämt sig efter ett år så.... Varför
pbengtsson: [citat] Det är så att har företrädaren för fastigheten inte fullmakt från alla delägare så har inte fastigheten rösträtt. Detta är inget stort problem i praktiken, men skulle det vara en knepig fråga där röstningen är viktig så är röster från fastigheter utan fullmakt inte giltiga.
Nerre: [citat] Precis så har jag också uppfattat det. Som köpare så ska man i princip strunta i alla utfästelser från säljare och mäklare och istället undersöka allt själv. Har man inte kompetens så kan man ta hjälp av en besiktningsman, men om besiktningsmannen missar nåt så får man tyvärr skylla sig själv. Men de som t.ex. låter säljaren anlita en besiktningsman gör ju i mina
Anders_Roslagen: Tror du kan glömma ersättning för pumpen, men det känns avklarat ovan. Se det som att du kan köpa en pump som är effektivare och på sikt spar in den kostnad du tvingas lägga nu. Köpte själv en Toshiba polar som kör på "förtjänstfullt" nedåt riktigt kalla temperaturer...
hempularen: [citat] Det är nog iofs så att det är vanligt att väldigt mycket material medvetet eller genom olyckshändelse förstörs vid en konkurs. Jag var och hälsade på på ett företag för några år sedan, i receptioonen stod 4 personer med var sin dokumentförstörare och bara matade in pärm efter pärm med papper. Killen jag skulle ha möte med förklarade "vårt gamla bolag, gick i kk
phälle: Tack för det utömmande svaret. De rent skadeständsmäsiga aspekterna är ju en del men vem bär ansvaret vid en eventuell olycka till följd av bristande konstruktion? Från mitt arbete har jag viss erfarenhet av ansvar vid olyckor. Det gäller framförallt maskiner och maskinelement. Här är ju lagstiftningen ganska sträng mot den som manipulerar utrustning eller levererar utrustning som
Hemmakatten: Servitut från 1959 tror jag inte att man hittar på LM:s websida. Ring till Lantmäteriet och be att få bli kopplad till "Arkivet". Där har de alla pappersritningar, servitut mm arkiverat.
robbanonline: precis Odjuret, lägre kvadratmeterpris kan kanske få köparen att tycka att lägenheten är värd ett högre bud. Fler kvadratmeter kan få köparen att föredra lägenhet 2 framför lägenhet 1 om de i övrigt är likvärdiga och kostar ungefär lika mycket, och lägga ett bud till... Lägenhet 1, 59m2, 3,7 miljoner, 62.700kr/m2 Lägenhet 2, 63m3, 3,7 miljoner, 58.700kr/m2 "Ååå älskling,
anders07: Då säger ju ellagen och avtalsrätten olika då tydligen. Dock står det ju inget i ellagen heller om att avtalet inte får vara s.k. "negativ avtalsbindning" bara om "konsekvenserna"... Då gör ju e:ON helt rätt som skickar ut ett brev. Jag har ju själv fått det brevet och kan inte säga att jag uppfattade det som att det var "negativ avtalsbindning" men de har säkert fått in den texten
tronen: [citat] Dom har redan korrigerat det. Men en som inte kollar så mycket, men förlitar sig på banken, hade nog missat det och aldrig tänkt på det.
Erik_X: Du kan ju nominera dig till ordförande i föreningen och få ett årligt arvode på mer än din avgift om du får stämman med på det. Det brukar inte vara svårt att få en styrelse plats i en samfällighet, det är oftast svårare att bli av med ett sådant uppdrag.
peo: Kan svara på bägge här.. Får ungefär 20ggr mer snö i infartshålet än det som fallit, och ofta klimpar som inte går slå sönder med snöslunga, och som är halvt oflyttbara med handplog (jag drar normalt snön från plogvallen nedströms med infarten så att traktorn får ta det nästa gång). Då jag tog den här bilden var det för ovanlighetens skull extremt lite i infartshålet (tack
Lolle: Jag har svårt att svara alltför noga då jag sitter på sjukhuset med ena sonen som ska opereras, men just er situation är problematisk och tidsaspekten gör att inga lösningar är riktigt bra. Lösningen med att binda säljaren till åtgärd har du själv koll på argument för och emot. Däremot är lösningar med prisavdrag också problematisk av just tidsaspekten. Om ni inte kan komma