7 165 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
högre pris än offererat
Att dom skulle dit och göra jobb visste jag men inte när och inte att dom skulle vara ivägen. Sen är det ju så med målning att man jobbar järnet när vädret är bra och vill bli klar... Frågan är ju egentligen om jag har rätt att höja priset och det är det kanske omöjligt att svara på här
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Fast samordningen måste rent formellt rimligen ligga på byggherren (=beställare). Och jag tolkar det som att du rent formellt har rätt att höja 15% (men jag kan ha fel, iom att du gav ett prisfönster i uppskattningen). Sedan är ju omständigheterna sådana att du egentligen har rätt att höja pga. samordningsmissen och konsekvenserna av den, dte har inget med de 15% att göra, fast då skulle du påpekat problemet för beställaren just när problemet uppstod.
Så rent formellt är jag övertygad om att du kan höja för dina fördyringar, men frågan är om det rent marknadsföringsmässigt är värt pengarna för den goodwill förlust du gör om inte kunden förstår läget. Det kan nog bara du bedömma.
Så rent formellt är jag övertygad om att du kan höja för dina fördyringar, men frågan är om det rent marknadsföringsmässigt är värt pengarna för den goodwill förlust du gör om inte kunden förstår läget. Det kan nog bara du bedömma.
Även byggherren ska stå för samordningen så hade han i detta fallet informerat att markarbeten skulle ske, då hade jag som hantverkare projektledare kollat upp när och var de skulle börja oavsett om dte är byggherrens ansvar att styra upp det. Det kan ju aldrig vara negativt för sin rörelse att hjälpa till med det i detta fallet då det rör sig om ett samtal.
Finns det 2 hus där jobb ska utföras och firma 1 har börjat på ett av dem så hade iaf jag inte som firma 2 börjat där firma 1 redan var igång...
Till saken hör också att det var en av mina gubbar som gjorde målningen och han meddelade inte mig påengång att det var strul.
Jaja vi får ser hur det går...
Till saken hör också att det var en av mina gubbar som gjorde målningen och han meddelade inte mig påengång att det var strul.
Jaja vi får ser hur det går...
Jobbet var beställt för att utföras en gång, inte två. Då kan det bli problem att ta betalt för att jobbet fick göras om när inte beställaren godkäntt detta.hempularen skrev:Fast samordningen måste rent formellt rimligen ligga på byggherren (=beställare). Och jag tolkar det som att du rent formellt har rätt att höja 15% (men jag kan ha fel, iom att du gav ett prisfönster i uppskattningen). Sedan är ju omständigheterna sådana att du egentligen har rätt att höja pga. samordningsmissen och konsekvenserna av den, dte har inget med de 15% att göra, fast då skulle du påpekat problemet för beställaren just när problemet uppstod.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jo men så länge fördyringen håller sig inom 15% och det är ett jobb på löpande räkning med kostnadsförslag (vilket möjligen kan ifrågasättas) så behöver entrepenören inte få godkännande. Hade det varit fastpris, så skall varenda kronas fördyring godkännas.injonil skrev:
Problemet är väl att entreprenören inte kommunicerat med kunden. Så fort det körde ihop sig så skulle de tagit kontakt med kunden och inhämtat instruktioner. Förmodligen hade utfallet blivit exakt det samma, men då hade det i alla fall varit på kundens beslut.
Men det kan ju också vara så att det var grävarna som inte följde sitt avtal. Kanske hade kunden bokat dem till en viss tid, men det passade dem bättre med en annan.
Men det kan ju också vara så att det var grävarna som inte följde sitt avtal. Kanske hade kunden bokat dem till en viss tid, men det passade dem bättre med en annan.
Nja, de 15% som lagen tillåter måste väl ändå kunna motiveras ordentligt?! Där tror jag inte det räcker att säga att man gjort jobb som inte kunden bett om...hempularen skrev:
Jag tolkar det som att om företagaren lämnar ett ca-pris så får det inte överstigas med mer än 15% men det finns ingen skyldighet att redovisa eller motivera kostnadsökningen jämfört med ca-priset. Det ligger väl lite i sakens natur att ett ca-pris är just ett uppskattat pris och inte ett fast pris. Så av den anledningen kan man knappast kräva att uppskattningen ska vara på kronan rätt och förklaringen är väl oftast att företagaren gissade lite fel. Men så länge det inte är mer än 15% så är det inget problem. Vill man inte riskera att det kan dra iväg så mycket så får man istället be om ett fast pris.
Redigerat:
Knäckfrågan här är väl snarare att det inte är så att jobbet som sådant blev några kronor dyrare, men inom 15%, utan att det till vissa delar behövde göras om.
Det är två skilda saker. Har man sagt att jobbet man ska göra går på ca en viss summa och sen i slutändan överskrider med upp till 15% så är det helt i sin ordning.
Nu har du ju fått göra om delar av jobbet pga oförutsedda händelser. Det är som påpekats andra regler som gäller då.
Det är två skilda saker. Har man sagt att jobbet man ska göra går på ca en viss summa och sen i slutändan överskrider med upp till 15% så är det helt i sin ordning.
Nu har du ju fått göra om delar av jobbet pga oförutsedda händelser. Det är som påpekats andra regler som gäller då.
Klicka här för att svara