Jag äger en stuga som tidigare var en del av en jordbruksfastighet. Min tomt avstyckades och såldes till mig. På min tomt finns en avloppsanläggning bestående av trekammarbrunn och en stenkista.
Jag har servitut på på denna anläggning som alltså ligger på min mark numera. Nu skall avloppen åtgärdas och jag skall installera en egen slamtank och en markbädd. Vad händer nu med grannens avlopp på min tomt när den fastigheten skall åtgärda avloppet? Kan de anlägga en ny brunn på min tomt eller måste de göra det på sin egen tomt? OCH vad skall jag göra för min tomt är bara 800 m2 så jag har ingen lust att ha 2 brunnar utanför mitt fönster. Vi kan inte ha gemensam ny anläggning eftersom grannen inte vill vara med.
Nån juridiskt kunnig som vill hjälpa mig?

Leyla

Om grannen har servitut på att ha sitt avlopp på er tomt så har de den rätten i evig tid. Huruvida de har rätt att bygga nytt avlopp på annan plats på din tomt bör bero lite på hur servitutet är formulerat. Men de har helt klart rätt att byta ut det som finns på din tomt mot nyare saker.

Som exempel om du letar efter vad som är skrivet för er fastighet, vårt servitut som är förmånsfastighet är formulerat:
"Rätt att behålla, underhålla och förnya avloppsbrunn med ledningar och infiltration"
I vårt fall så är avloppsbrunnen inritad på kartan som innehåller våra servitut, där även väg med servitut finns inritad.

En gissning är att er granne måste hålla sig inom befintligt område. Vill man flytta på avloppsanläggning så behövs en prövning och godkännande från kommunen utifrån lämplighet, där er lilla fastighet säkerligen ses som begränsande.
Man vet ju aldrig, det skulle t.o.m. idag kunna bli så att nuvarande lösning som grannen har anses som olämplig vid förnyande så annan lösning krävs eller att den placeras på annan plats.

Redigerat:
Problemet är nog lite mer komplicerat (tack för era svar hittills).
Grannen ägde alltså min fastighet byggde avlopp och lade det på den platsen som sedan styckades av och såldes till mig. Så idag har jag servitut på brunnen - inte grannen. Hoppas det är nån intelligent person som förstår vad jag skriver för själv har jag problem att förklara.
Jag är alltså tvungen idag att ha ett servitut trots att brunnen ligger på min mark. Nu lägger jag ner eget avlopp och undrar då vad som händer när kommunen tvingar grannen att anlägga ett nytt avlopp? Hoppas ni hänger med.

Leyla

Kör ni alltså i samma brunn?

OK så ditt servitut har gett dig rätten att använda hans avloppsbrunn som ligger på din tomt?

Finns det inget servitut som ger honom rätt att ha sitt avlopp på din tomt?

I så fall skulle du nog tom. kunna kräva att han flyttar bort avloppet, och du kan helt klart neka honom att förnya avloppet på din mark. OM det är så att den nuvarande platsen är den enda möjliga för grannen att ha ett avlopp (att det alltså inte går att anlägga på hans egen tomt) då kan han ev. tvinga sig till ett servitut för att ha det på din mark.

Man bör ha i åtanke att det kan finnas avtalsservitut som inte är inskrivna. Om ni i samband med avstyckningen avtalade om den här lösningen så kan det gälla som servitut (som ger honom rätten att nyttja sin tomt).

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Hm?
Så här står det i officialservitutet. (min fastighet har beteckningen Djurhult 1:18 och inget annat).

Avlopp Förmån 1:10 (grannen)

Last 1:18 (jag).

Vet inte vad detta innebär men borde väl vara så att grannen har fått ett servitut att ha sin brunn på min tomt?

Anledningen från början är att min tomt ligger lägre än grannens och då den ju tidigare var en del av grannens tomt så var det lättast att få avlopp dit. Jag har inget problem att låta grannen ha kvar sin brunn och "stenkista" tills han får besked från kommunen att åtgärda - vilket kommer vilken dag som helst nu. Problemet blir ju då att jag får 2 stinkande anläggningar precis utanför mitt fönster. Detta ville jag helst slippa. Det lät på lantmäteriet då jag ringde som de inte trodde att grannen skulle ha tillgång till min tomt efter hans avlopp blivit utdömt.

Puh vad jobbigt.

Men då är det grannen som har "servitut" och du (din fastighet) är den som upplåter det.

Prata med Miljökontoret i din Kommun och diskutera saken med dom, oftast vill dom att lösningen ska bli bra både för miljön och alla parter. Det är inte säkert att dom går med på att det anläggs två separata anläggningar utan kan tvinga fram en gemensam lösning.
Grannens tillstånd (om något sådant finns) är troligen inget permanent utan av den typen som automatiskt förlängs med 2 eller 5 år i taget, dvs kommunen kan när som helst neka fortsatt användning för grannen.

Det beror givetvis på exakt hur servitutet är formulerat men normalt sett så är servitut inte flyttbara. Om grannen har rätt att använda den befintliga avloppsanläggningen på din tomt och kommunen drar in tillståndet för denna så att du blir tvungen att göra en ny på annan plats på tomten så har grannen inte med automatik rätt att använda den nya anläggningen. (Däremot har han rätt att fortsätta använda anläggningen om den renoveras på samma plats.)

Det gäller samma sak med vattenbrunnar. Om brunnen som grannen har rätt att använda sinar så att du gör en ny på annan plats på fastigheten så gäller inte servitutet nya brunnen. Grannen har fortfarande rätt att hämta vatten i den sinade bunnen men det har han ju inte så mycket nytta av.

Hemmakatten
Jag tycker TS har varit tydligt, från första inlägget och i alla därefter, att det INTE är fråga om ett vanligt servitut utan betydligt mer komplicerad.

Jag tycker du ska börja med att ta kontakt med Lantmäteriet för att utröna deras uppfattning om den juridiska situationen kring grannens avlopp på din (numera) mark.

Efter det tar du kontakt med kommunens miljökontoret och efterhör deras synpunkter med (eventuellt) två avloppsanläggningar på din lilla tomt. Kommunen måste ge tillstånd och min lekmamnabedömning är att det är är svårt (omöjligt) att miljömässigt med två infiltrationsbäddar på den lilla ytan.

I tredje hand, om du inte får klara besked eller grannen trilskas får du ta kontakt med kunnig jurist.

Det står ingenting annat i servitutet än vad jag uppgivit endast "förmån" och "last"

Att grannen skulle ha tillgång till en ny brunn som jag bekostar finner jag helt otroligt. Det är först och främst en kostnad som jag tar till 100% och anlägger mig en egen brunn utan servitut till någon.
Skulle jag och grannen ha gemensam brunn så skall den vara dubbelt så stor så min nya brunn kan inte användas för 2 hushåll. Det godkänner inte kommunen. 2 anläggningar på min tomt skulle totalt ödelägga den enda biten gräsmatta jag har på tomten.
Jag har försökt tänka logiskt på problemet och tror att Eld nog har kommit närmast problemets kärna.
Lantmäteriet sa ju till mig att låta grannen bygga en ny brunn på min tomt inte kan bli aktuellt för servitutet gäller den brunnen som finns idag. De tog ett exempel på en väg som det ligger ett servitut på kan man inte ta bort men om man bygger en ny väg så är det inget servitut på den men den andra personen har rätt att behålla sin väg.
Så min slutsats är att jag anlägger mitt nya avlopp enl. konstens alla regler och så får grannen ta problemet när det kommer och jag ger inget nytt servitut om det skulle bli aktuellt.

Men jag har lärt mig att servitut är en ren och skär våldtäkt med livstidsstraff.

Jag erbjöd grannen att vi skulle bygga ihop från början men där finns inget intresse alls utan svaret blir bara "jag bryr mig inte" och nu gör inte jag det heller.

Tack alla för era synpunkter och svar. Jag kommer säker igen i denna frågan längre fram om jag stöter på patrull.

Ha det gött

Leyla

Hemmakatten
Vattenbrunnen och avloppsanläggningen är två helt skilda frågor.

En dricksvattenbrunn behövs inga tillstånd för och har du fått klart från Lantmäteriet att grannen inte kan kräva tillgång eller servitut på brunnen så är det bara att säga nej till grannen utan vidare diskussioner. Om grannen borrar egen brunn kan det i vissa geoliska falk innebära att vattenflödet i din brunn kan minska (framförallt vanligt vid torka och lägre grundvattennivåer)

En avloppsanläggning MÅSTE du ha kommunalt tillstånd för. Vilken typ av anläggning du får tillstånd för är beroende av om din tomt ligger i ett område med hög skyddsklass eller inte samt hur marken är beskaffad, närhet till vattendrag och avrinningsmöjligheter.

Håller helt med dig om att man ska vara återhållsam med att ge servitut.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.