Surt som f-n upptäckte jag häromdagen att taket droppar in lite grann på flera ställen på norrgående yttertakhalva då det fortfrande ligger är en del is och snö kvar där. Taket är ett shingeltak som är knappt 20 år gammalt (renoverades -93 enligt säljaren). Jag har bara bott i huset ett halvår och funderar på ifall jag kan driva något krav på säljare, alt besiktningsmannen som hävdade att taket bör hålla minst 6 - 10 år till, eller får jag bita i det sura äpplet och ta hela kostnaden själv???

Håller ett shingeltak max i 20 år???

Tacksam för goda råd! :)

Välkommen till forumet!

Själva shinglet ska hålla mer än 20 år. Det är troligen något annat än ålder som gör att det läcker. Du får undersöka exakt var vattnet kommer in.

Tror att du bör skotta av taket efter bästa förmåga. När vädret är som det är i mellansverige fryser det och tinar växelvis. Det gör att det är svårt att avgöra om taket är slut eller inte. Som andersmc säger är det värt att undersöka orsaken till att attnet kommer in. Tror att man har svårt att överföra kostnader till säljaren på ett tak som är 20 år oavsett vad taket är lagt med för material.

Kan det vara så att det har samlats mycket mossa, skräp o dyl i skarvarna. Kan leda vatten förvånansvärt effektivt och finns det skador på underlagspappen så...

Som sagt, se det som ditt problem. Ett shingeltak skall hålla i typ 30 år eller mer. Har för mig att de ger 30 års garanti, så det kanske kan löna sig att kontakta säljaren och ta reda på om en firma gjorde jobbet, eller om det finns någon dokumentation kvar.

Det är sannolikt väldigt svårt att få det klassat som dolt fel, och OM du mot förmodan skulle lyckas med det, så får du räkna med att det blir ålderavdrag på en ev. ersättning så att du får i bästa fall 20% av kostnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.