7 400 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Hur skriva "säkert" hyreskontrakt på mark?
Jag skulle föreslagit jordbruksarrende, eftersom det ger besittningsrätt.
Jag skulle skrivit högst upp på kontraktet "Nyttjanderättsavtal". Tolkningen om vad för sorts arrende det är görs utav arrendenämnden om det skulle bli tvist, så det spelar tarzan! Har kört med "Nyttjanderättsavtal" de senaste 8 åren. Trots att på marken skulle det stå teleteknisk utrustning samt kablar och liknande.
Men för allt i världen KÖP MARKEN OCH GÖR EN FÖRRÄTTNING! Sluta vara dumsnål!
//Anders
Men för allt i världen KÖP MARKEN OCH GÖR EN FÖRRÄTTNING! Sluta vara dumsnål!
//Anders
Tydlig koncensus i tråden råder...Köp alltså
Får göra så då.... Är inga stora marker det handlar om utan ett par tusenkvm max så det påverkar inte vårt fastighetsvärde speciellt då vi bor mitt ute i skogen och det är inte någon attraktiv mark direkt. Dock så är just den marken rätt viktig i förhållande till byggnader vi har som nu ligger på /strax över tomtgränsen.Men jag hör vad ni säger och får ta smällen med lantmäteriet.
Skumt dock att det skall kosta 24000 då tre av fyra markeringar finns redan på plats... och den som är kvar är den som är enklast att sätta ut då den ligger två meter från vägen De kan köra löptimmar med men då vet man ju inte var det slutar....Skall prata med dem igen och se vad de säger.
Tackar för alla goda råd och inlägg.
Får göra så då.... Är inga stora marker det handlar om utan ett par tusenkvm max så det påverkar inte vårt fastighetsvärde speciellt då vi bor mitt ute i skogen och det är inte någon attraktiv mark direkt. Dock så är just den marken rätt viktig i förhållande till byggnader vi har som nu ligger på /strax över tomtgränsen.Men jag hör vad ni säger och får ta smällen med lantmäteriet.
Skumt dock att det skall kosta 24000 då tre av fyra markeringar finns redan på plats... och den som är kvar är den som är enklast att sätta ut då den ligger två meter från vägen De kan köra löptimmar med men då vet man ju inte var det slutar....Skall prata med dem igen och se vad de säger.
Tackar för alla goda råd och inlägg.
Det man inte tänker på som fastighetsägare är att Lantmäteriet inte bara åker ut och slår ner ett järnrör i marken. De måste bl.a. undersöka om det finns servitut eller andra rättigheter som berör den del som du vill ha reglerad till din fastighet. En förrättningsakt skapas med bl.a. kartor och avtal och dylikt.
Hur länge sedan blev din fastighet avstyckad? Är det länge sedan kan det hända att rören som redan finns inte står där de ska och då kan det bli ännu dyrare att fastställa var den riktiga fastighetsgränsen går. Sen kan man ju diskutera om 1250kr/h är skäligt timpris även om Lantmäteriet finansierar sig själva.
/Mathias
Hur länge sedan blev din fastighet avstyckad? Är det länge sedan kan det hända att rören som redan finns inte står där de ska och då kan det bli ännu dyrare att fastställa var den riktiga fastighetsgränsen går. Sen kan man ju diskutera om 1250kr/h är skäligt timpris även om Lantmäteriet finansierar sig själva.
/Mathias
Redigerat:
hhenning: All info finns om detta väl dokumenterat då det är samma ägare som haft detta sedan 1952 då styckningen gjordes. Samtliga rör/stenrösen utom ett finns kvar på sina ursprungliga platser och endast ett nytt måste sättas ut. Den nya gränsen kommer använda de gränsmarkeingar som redan finns sedan tidigare på intilliggande fastighet.Förstår dock vad du menar och har inget problem med det, men att de skall ta nästan 20 timmar för ett sådant här jobb är ju orimligt, och därför blir också avgiften onödigt hög anser jag.
billy baver: priset är... i princip gratis.;-)
billy baver: priset är... i princip gratis.;-)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 239 inlägg
Tänk så här då: Räkna ut dit kvadratmeterpris med lantmäteriavgiften medtagen. Den söta siffran gör kanske den beska avgiftsmedicinen lite lättare att svälja.torparnorpan skrev:
(Jag säger också "köp". Blir ju med 99.99% garanti krångelfritt för all framtid, jämfört med de andra uppläggen som diskuterats, där det ju finns allsköns risker man ändå måste ta hänsyn till.)
Om du - trots att du anser LM:s avgift vara för hög - ändå beslutar dig för köp påminner jag om vikten att INTE ansöka om förrättning innan du fått säljarens och ditt eget namn under ett skriftligt avtal som uppfyller alla krav på giltighet.torparnorpan skrev:
billy_baver: Utveckla.. vad menar du ? Så att jag inte åker på en kostnad för LM, men får ingen mark för att ägaren sedan ångrar sig innan det är utfört ? Hur skall ett sådant avtal vara utformat i så fall ?
Exakt! Det räcker inte med ett handslag och muntligt avtal med hur många vittnen som helst. Ett fastighetsköp blir juridiskt bindande ENDAST om det är skriftligt. Det ska vara utformat som i alla andra fastighetsöverlåtelser med fastighetens beteckning, den verkliga köpeskillingen, säljarens och köparens namn, datum för avtal och datum för överlåtelse. Plus vittnens underskrift.torparnorpan skrev:
Bra tänkt. Även om vi är goda vänner och han inte är ett dugg intresserad av marken så skall vi så klart skriva avtal på köpet. Skall ta fram något så det är klart tills jag ansöker om att göra en förrättning.Jag får återkomma i ärendet då vi närmar oss avslut så det framgår hur allt fortlöpt 
Man ska absolut skriva avtalet innan man begär förrättning och avstyckningen inleds.Mikael_L skrev:
I avtalet anger man ungefärlig area och på bilagd karta visar man ungefärliga gränser. Som fastighetsbeteckning anger du något i stil med "del av stamfastigheten 1:1". Enligt praxis förväntas parterna kunna tåla avvikelser inom vissa ramar.
Klicka här för att svara