5 326 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Igensatta vattenledningar
Hej! Har precis köpt ett hus och gett mig på badrumsrenovering vilket givetvis medförde endel rörarbete. Under arbetets gång upptäcktes att vattenrören är i stort sett helt igensatta. Vi (trodde) att vi visste vad vi köpte då i stort sett hela huset är ett renoverings objekt men varken beskrivningen från mäklaren eller säljaren har nämnt något om detta. Vatten kommer men det är inte en fråga om utan när vattenrören korkar igen helt. Kan jag åberopa dolt fel för detta? Eller är jag körd då jag inte gjorde någo besiktning av kåken innan köp? Känns inte som att en besiktningsman hade kunna upptäcka detta då det faktiskt kommer vatten ur kranar m,m
Med all säkerhet inget dolt fel. Vattenledningar tenderar att sättas igen över tiden.
Hur gammalt är huset? När är vattenrören installerade? Har ni kommunalt eller enskilt vatten? När är vattenprov sist taget?
Hur gammalt är huset? När är vattenrören installerade? Har ni kommunalt eller enskilt vatten? När är vattenprov sist taget?
Redigerat:
Från konsumentverket.se:
-------
Fråga:
Jag har hört att man har rätt till ersättning om man hittar dolda fel i en bostad som man köpt. Vad räknas som dolda fel?
Svar:
Dolda fel är sådana fel som finns i en bostad när du köper den, men som du inte kan förväntas upptäcka ens om du undersöker bostaden noga. För att ett fel ska anses som dolt ska du inte heller ha kunnat förutse det. Om du till exempel köper en gammal bostad får du som köpare räkna med att den har vissa brister.
------
Så gissningsvis bör man förvänta sig att vattenrör i ett hus från 1956 kan vara igensatta eller i dåligt skick.
-------
Fråga:
Jag har hört att man har rätt till ersättning om man hittar dolda fel i en bostad som man köpt. Vad räknas som dolda fel?
Svar:
Dolda fel är sådana fel som finns i en bostad när du köper den, men som du inte kan förväntas upptäcka ens om du undersöker bostaden noga. För att ett fel ska anses som dolt ska du inte heller ha kunnat förutse det. Om du till exempel köper en gammal bostad får du som köpare räkna med att den har vissa brister.
------
Så gissningsvis bör man förvänta sig att vattenrör i ett hus från 1956 kan vara igensatta eller i dåligt skick.
Du har antagligen galvade rör på kallvattnet. Kan vara fina invändigt men de har en tendens att sättas igen!
Jag tror inte du kommer långt på att hävda att ett dolt fel
Läs mer:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/206007-50-ar-gamla-galvade-ror-tappvatten.html
Jag tror inte du kommer långt på att hävda att ett dolt fel
Läs mer:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/206007-50-ar-gamla-galvade-ror-tappvatten.html
Misstänkte nästan detta själv. Var ändå tvungen att kika runt vad jag har för möjligheter. Känns det nästan skönt att slippa ge säljaren ett sånt besked. Förmodligen hårdare för honom än för oss. Bara att hugga i och köra på så vet man ju efteråt att man även har fräscha ledningar i huset 
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det är som sagt oftast galvade stålrör som blir igensatta, Om de är från 50 talet så är det ganska lämpligt att byta dem oavsett hur igensatta de är.
För samtidigt som de blir igensatta så rostar de, och kommer att börja läcka, kanske inte imorgon men inom några år.
För samtidigt som de blir igensatta så rostar de, och kommer att börja läcka, kanske inte imorgon men inom några år.
Klicka här för att svara