Hej!

Jag (mitt företag) funderar på att köpa en industrifastighet och i denna dels driva min verksamhet (snickeri) dels inrätta en bodel och bo+vara skriven på adressen. Jag antar att det finns bestämmelser som hindrar att man bor hur som helst i industriklassade fastigheter? Eller är det fritt fram?

Beror helt på detaljplanen för fastigheten. Är den enbart detaljplanerad som Industri kan det bli svårt med bygglov för bostad. Det blir även svårt att folkbolföra sig i en sån fastighet.

Detaljplanen för fastigheten är en fråga som kommunen har hand om va? Om den skulle vara detaljplanerad enbart som fastighet - krävs det då bygglov för att innuti fastigheten (dvs den ändras inte utifrån sett) bygga ett par rum som en lägenhet?

Folkbokföringen antar jag är en fråga för skatteverket?

Ja är svaret på samtliga frågor.

tack:)

Om man tänker sig att det ej behövs bygga om något för att bo där, dvs inget bygglov krävs, skulle kommunen då har något att invända mot att man bor i en industrifastighet?

Ja, men ev. inte i praktiken.

O
Bygglov krävs om du ändrar användning. Inte bara om du bygger om.

Detaljplanen gäller väl inte en enskild fastighet utan ett helt område? Första frågan är väl vad som gäller för området ifråga. Är det bostadsområde, industriområde eller blandat? Har du riktig tur kanske det t.o.m. ligger utanför detaljplanerat område? Är det utanför detaljplanen så kan kommunen vara betydligt mer flexibel.

Enklast är nog att ta kontakt med statsbyggnadskontoret i din kommun, tala om vilken fastighet det gäller så bör de kunna kolla upp vad som gäller där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.