7 165 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
högre pris än offererat
Sida 1 av 3
Hej
jag har lämnat ett ca pris på ett jobb, Pris 20000-25000
nu är det så att det högre priset är för lågt jag skulle behöva ytterligare ca 10% för att täcka upp mina kostnader pga att en tredje part som också gjort jobb varit ivägen därför har vi fått gjort om vissa moment
Har påpekat detta för kunden men han är (såklart) ointresserad av att betala mer...
Är det ok att höja mitt pris? vet att det pratas mycket om att muntliga bud får höjas med ca 10-15% men gäller det även mitt mailade pris?
nu är det så att det högre priset är för lågt jag skulle behöva ytterligare ca 10% för att täcka upp mina kostnader pga att en tredje part som också gjort jobb varit ivägen därför har vi fått gjort om vissa moment
Har påpekat detta för kunden men han är (såklart) ointresserad av att betala mer...
Är det ok att höja mitt pris? vet att det pratas mycket om att muntliga bud får höjas med ca 10-15% men gäller det även mitt mailade pris?
Om du lämnat ett pris för ett arbete som skulle utföras under vissa förutsättningar, och sedan har förutsättningarna ändrats så är det väl inte mer än rimligt att du får justera priset ? Jag kan tycka det är ok och att det borde gå att få kunden att förstå situationen.
Huruvida det är tillåtet att höja priset i efterhand vet jag inte, men det borde rimligen vara det om förutsättningarna ändrats.
Annars vet du till nästa gång att lägga in med fetstil i dina offerter, att extra tillkommer för avvikelser under resans gång ..
Huruvida det är tillåtet att höja priset i efterhand vet jag inte, men det borde rimligen vara det om förutsättningarna ändrats.
Annars vet du till nästa gång att lägga in med fetstil i dina offerter, att extra tillkommer för avvikelser under resans gång ..
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Ditt cirka pris låter för mig som att du jobbat på löpande räkning, men lämnat ett kostnadsförslag, i så fall får du överskrida det med 15%, dte jag inte riktigt vet är om dte faktum att du lämnat ett prisspann, ett fönster skulle kunna räknas som att de 15% redan är intecknade.
Nu har du tydligen fått ändrade förutsättningar iom, att vissa andra jobb tydligen inte var klara när du förväntade dig det, vid sådana ändrade förutsättningar så har du rätt att öka på mer än 15%, men du måste meddela kunden det genast när problemet uppstår, du kan inte komma senare och påtala det vid faktureringen.
Det kan ju också bli tvistigt om det verkligen är ändrade förutsättningar, kunden kan ju tycka att det var självklart att tidplanen såg ut som den gjorde, eller att han tycker du skyller för mycket på ändringarna.
Om jag fattar dig rätt så gäller det drygt 2000 kr. Nu vet jag ingenting om hur budgeten ser ut i din bransch, men frågan är väl om du inte förlorar mer på ev. goodwill förlust, och att kunden snackar skit om dig osv. Ifall du kräver det extra beloppet.
Jag personligen skulle som kund inte tveka att betala en sådan extra summa, för ett bra jobb. Och under förutsättning att jag håller med om att det har strulat med tidplanen.Däremot skulle jag bli lite tveksam om det bara ramlar in ett extra belopp som jag inte begriper varför jag skall betala.
Nu har du tydligen fått ändrade förutsättningar iom, att vissa andra jobb tydligen inte var klara när du förväntade dig det, vid sådana ändrade förutsättningar så har du rätt att öka på mer än 15%, men du måste meddela kunden det genast när problemet uppstår, du kan inte komma senare och påtala det vid faktureringen.
Det kan ju också bli tvistigt om det verkligen är ändrade förutsättningar, kunden kan ju tycka att det var självklart att tidplanen såg ut som den gjorde, eller att han tycker du skyller för mycket på ändringarna.
Om jag fattar dig rätt så gäller det drygt 2000 kr. Nu vet jag ingenting om hur budgeten ser ut i din bransch, men frågan är väl om du inte förlorar mer på ev. goodwill förlust, och att kunden snackar skit om dig osv. Ifall du kräver det extra beloppet.
Jag personligen skulle som kund inte tveka att betala en sådan extra summa, för ett bra jobb. Och under förutsättning att jag håller med om att det har strulat med tidplanen.Däremot skulle jag bli lite tveksam om det bara ramlar in ett extra belopp som jag inte begriper varför jag skall betala.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
OM vi antar att det gäller löpande räkning, så debiterar en seriös hantverkare för de timmar han faktiskt jobbat med just den kundens projekt, en seriös redovisar sin tid, ärligt.
Om det slutliga arbetet för din del slutat på 18000:-, vad hade du fakturerat då?
Hur tror du att kunden uppfattade ditt prisförslag?
Du nämner tredje part, är det någon som kunden tagit in och som du inte förväntade dig skulle vara där?
De tre frågorna skulle jag ställt mig själv och funderat på vilka moraliska/etiska principer jag tycker borde gälla.
Jag saknar en beskrivning om detaljer om varför saker behövts göras om, vilket jag anser är den viktigaste frågan.
Rent juridiskt vet jag inte om ditt mail kan betraktas som att 25000 är ett maxbelopp eller om du får höja 15% om kostnader uppstår, men hoppas någon kunnig svarar.
Hur tror du att kunden uppfattade ditt prisförslag?
Du nämner tredje part, är det någon som kunden tagit in och som du inte förväntade dig skulle vara där?
De tre frågorna skulle jag ställt mig själv och funderat på vilka moraliska/etiska principer jag tycker borde gälla.
Jag saknar en beskrivning om detaljer om varför saker behövts göras om, vilket jag anser är den viktigaste frågan.
Rent juridiskt vet jag inte om ditt mail kan betraktas som att 25000 är ett maxbelopp eller om du får höja 15% om kostnader uppstår, men hoppas någon kunnig svarar.
Från Ts trådstart :
"nu är det så att det högre priset är för lågt" jag skulle behöva ytterligare ca 10% för att täcka upp mina kostnader pga att en tredje part som också gjort jobb varit ivägen "därför har vi fått gjort om vissa moment"
Exakt vad som gjorts i detalj räcker det väl att han och kund vet,
Frågeställningen var väl om han hade juridisk rätt att höja ifall han blivit hindrad av tredje part som vi får anta var där på kundens begäran.
Och ja, naturligtvis är det bäst för alla om de kan komma överens om en prisjustering..
"nu är det så att det högre priset är för lågt" jag skulle behöva ytterligare ca 10% för att täcka upp mina kostnader pga att en tredje part som också gjort jobb varit ivägen "därför har vi fått gjort om vissa moment"
Exakt vad som gjorts i detalj räcker det väl att han och kund vet,
Frågeställningen var väl om han hade juridisk rätt att höja ifall han blivit hindrad av tredje part som vi får anta var där på kundens begäran.
Och ja, naturligtvis är det bäst för alla om de kan komma överens om en prisjustering..
Njaa jag vet inte. Hade jag fått en sån offert så hade jag dragit öronen till mig. Det betyder ju i princip att det kan kosta vad som helst. Hur definierar men en "avvikelse"?Mäster skrev:
Men för att svara på TS fråga: Enl. konsumenttjänstelagen har man rätt att lägga på 15% på maxbeloppet. Givetvis ska man kunna motivera den ökade kostnaden och i detta fall verkar det inte vara några problem.
Paragraferna som reglerar detta finns i konsumenttjänstlagenMäster skrev:Om du lämnat ett pris för ett arbete som skulle utföras under vissa förutsättningar, och sedan har förutsättningarna ändrats så är det väl inte mer än rimligt att du får justera priset ? Jag kan tycka det är ok och att det borde gå att få kunden att förstå situationen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.htm
och de som är aktuella i det här fallet är 36 och 38
Det finns utrymme att höja priserna i efterhand om det beror på omständigheter som kan kopplas till konsumenten eller omständigheter som hantverkaren rimligen inte kunde förutse när priset lämnades. Dvs. inte missade kostnader eller att hantverkaren helt enkelt räknade fel när prisuppgiften lämnades.
Så, visst kan man lägga till en rad om att extrakostnader tillkommer för omständigheter som hantverkaren omöjligen kunde förutse när ett ca-pris lämnas, men stödet för det finns redan i lagen.
Så länge du har angett ca-priset som ett spann på 20 000 - 25 000:- så borde det vara OK. Jag har själv flera gånger bett om ca-pris innan jag kört rörligt och fått ett spann som jag sedan räknat att högsta gränsen max kan överstigas med 15% innan jag sagt OK till att sätta igång. Skulle det vara så att du angett 25 000:- som ett tak så är det väl värre och då vet jag inte riktigt om du har rätt till extrakostnader.nino skrev:Hej
Men du har oavsett möjligheten att få debitera extrakostnader som rör omständigheter som är kopplade till kunden, så om kunden tagit dit en tredje part som medfört extrakostnader för dig och du klart kan visa det borde det inte vara oskäligt.
Redigerat:
Hur ska man tolka Konsumenttjänstlagen §36 när ca-priset är lämnat som "20000-25000"? Ska näringsidkaren kunna överskrida det övre priset med 15%? Jag tror inte lagen ska tolkas så.
Det står: "Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent,..."
Så om han sagt "20000" får han överskrida det med 15%.
Men sen fortsätter meningen "...såvida inte någon annan prisgräns har avtalats...". Och har man sagt "20000-25000" så är det "en annan prisgräns". Då kan man inte lägga på ytterligare 15%.
Det står: "Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent,..."
Så om han sagt "20000" får han överskrida det med 15%.
Men sen fortsätter meningen "...såvida inte någon annan prisgräns har avtalats...". Och har man sagt "20000-25000" så är det "en annan prisgräns". Då kan man inte lägga på ytterligare 15%.
Ja, det kan det mycket väl vara. Nu vet vi ju inte exakt vad som hänt, men om konsumenten har orsakat en fördyring så har ju näringsidkaren rätt till ersättning för fördyringen. Men sen måste man samtidigt ta hänsyn till §6, att näringsidkaren kan inte bara jobba på efter de nya förutsättningarna, utan måste inhämta instruktioner från kunden.Mäster skrev:
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Klart att du kan. Redovisa dom högre kostnaderna och försök få människan att förstå. Säger han blankt nej är det knappast pengar att bråka om. Du förlorar ytterligare 10-15% om du ska tjafsa, både i tid och i välmående.nino skrev:Hej
Allt hänger på hur TS formulerat sin prisuppgift och om omständigheter som kunden rår för är orsak till kostnadsökningen. Annars så kan det lika väl vara så att TS inte har rätt att debitera mer än 25 000:- Bara för att man kan styrka kostnader innebär inte automatiskt att man har rätt att ta ut det av kunden.
Nu har ju TS mailat prisuppgiften till kunden så det skulle vara intressant att TS återger exakt vad han skrivit så blir det lättare att resonera kring vem som har rätt. Det gäller även inblandningen av den tredje parten som TS anser orsakat extrakostnader för honom. Vem anlitade denna person, hur har extrakostnaderna uppkommit och vilka summor rör det sig om?
Nu har ju TS mailat prisuppgiften till kunden så det skulle vara intressant att TS återger exakt vad han skrivit så blir det lättare att resonera kring vem som har rätt. Det gäller även inblandningen av den tredje parten som TS anser orsakat extrakostnader för honom. Vem anlitade denna person, hur har extrakostnaderna uppkommit och vilka summor rör det sig om?