1 114 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Felregistrerad bi-area i hus
Tjena.
Har köpt ett hus där bi-arean inte är omregistrerad sen de grävde ut källaren.
Det står att de är 60kvm bi area när det är 112kvm i verkligheten.
Min fråga är, ska jag ringa och regga om det hos lantmäteriet och kan jag isåfall få några problem om att de varit fel innan.
Eller ska jag bara skita i att regga om de?
Mvh Johan
Har köpt ett hus där bi-arean inte är omregistrerad sen de grävde ut källaren.
Det står att de är 60kvm bi area när det är 112kvm i verkligheten.
Min fråga är, ska jag ringa och regga om det hos lantmäteriet och kan jag isåfall få några problem om att de varit fel innan.
Eller ska jag bara skita i att regga om de?
Mvh Johan
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Har lantmäteriet sådana uppgifter? Det är väl möjligen skatteverket som kan ha den uppgiften (tror jag).
Det kanske är läge att kolla så att det inte finns några bygglovsproblem med större källare, innan man väcker björnen. Det finns områden där man uttryckligen inte få ha källare.
Det kanske är läge att kolla så att det inte finns några bygglovsproblem med större källare, innan man väcker björnen. Det finns områden där man uttryckligen inte få ha källare.
Det är nog inga problem med att regga det rätt men det får kanske ett annat tax värde vilket inte har någon större betydelse , då nästan alla hus har max taxa ca 6 000kr/år. Däremot kan det vara en fråga om försäkring som då får en annan premie för att vara rätt försäkrad om något skulle hända. det är nog ett större problem om det är fel yta på huset.
Där var redan källare under huset, men bara under halva.
Det var han som byggde huset som kom på några år efter huset var färdigt att han ville ha källare under hela.
Frågan är ju om de har med fastighetsskatten att göra.
Om man kan få några problem för att man försöker rätta till de.
Sitter i telefonkö hos Skatteverket nu
Det var han som byggde huset som kom på några år efter huset var färdigt att han ville ha källare under hela.
Frågan är ju om de har med fastighetsskatten att göra.
Om man kan få några problem för att man försöker rätta till de.
Sitter i telefonkö hos Skatteverket nu
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför vill du göra detta? Vad skulle du kunna vinna på det?
Och vad skulle du förlora på att låta bli?
Och vad skulle du förlora på att låta bli?
Känns väl bäst att allt stämmer på papprena? Känns väll bättre när rätt är rätt. Enligt Skatteverket så finns de inget som kan hända av att göra de så man får väll skicka in uppgifterna till Skatteverket.
Taxeringsvärdet kan väl ifs gå upp om det skulle bli ändringar ang det......
Klicka här för att svara