E
elmont: Jag har sett flera "problem" i och kring takfönster på nybyggda hus, oftast är det brister i isoleringen och läckande plastskarvar. Följden brukar bli att det bildas kondens på insidan yttertaket och i isoleringen, när det blir varmare smälter isen och det kan komma rätt mycket vatten, mer än någon dl. Ett sätt att kolla är att termofotografera det misstänkta området. Takfönster
10 svar · 9,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Precis, en smal sak om det bara är ett rör uppifrån. Du behöver inte ens byta dosor eller ledningar. Såga av spikarna, hugg lite i gipset och lyft ut hela paket till nya väggytan. Att dosan hamnar någon centimeter högre upp spelar ingen roll.
10 svar · 6,6k läst
Remne
Remne: Servitutet följer med huset och så länge det står där det står... det va den uppgiften jag fick då jag köpte det.....och den har jag även förmedlat vidare... Jag har aldrig skrivit på något avtal om skötsel av anläggning....i ren "självbevarelsedrift" har jag sett till så det funkar....problemet nu är att jag flyttade ifrån huset och det stod tomt, för att nya ägare skulle
3 svar · 1,4k läst
O
Odjuret: Trevligt med en uppföljning! Nu väntar vi på tråden där du bygger om huset:p
24 svar · 5,2k läst
mycke_nu
mycke_nu: Kan meddela att myndighetens jurister nu börjat riva i detta. Vi får se var det slutar.
12 svar · 2,0k läst
O
orparn: Hej, Jag kanske har missat nått i tråden men har svårt att se vad Kommunen har med diket att göra, det är ju inte dom som fyllt igen det :confused: Men när det gällde en annan "dräneringsfråga" hittade jag en intressant Hovrättsdom som gäller just ett igenlagt dike och bör kunna ge viss ledning. Jag klistrar här in de delar av mitt gamla trådsvar som kan vara intressanta, ursäkta
45 svar · 9,0k läst
·
O
orparn: Tja, just den här C-uppsatsen har ju en massa referenser till domar som rör just "upplysningsplikt" och det är ju tacksamt när någon har tagit sig tiden att sammanställa och göra sammandrag av dom:)
28 svar · 8,5k läst
R
robban_78: Tack för svaren! All input man får är man tacksam över.
4 svar · 1,2k läst
·
B
billy_baver: [citat] Utan testamente ärver en sambo aldrig sin sambo.Vilket i detta fall nästan är en dygd. Annars går mammans obestånd gå ut över barnens välfärd, till den del de inte skyddas av laglotten. Men - som sagt - om något av barnen dör tillsammans med sambon inträder den situationen att sambon faktiskt ärver sin sambo i sin egenskap av det avlidna barnets moder. Hon kan då välja att
37 svar · 8,8k läst
13th Marine
13th Marine: En annan sak är ju att ni är medvetna om att det är en riskkonstruktion så har ni chans att hålla koll på det innan det blir ett problem.
24 svar · 6,6k läst
C
cem77: Försäkringsbolag kanske som behöver ordna tillfälligt boende för en familj vars villa blivit skadad eller förstörd i brand eller annat. Annars har jag hört att Migrationsverket betalar bra :cool:
14 svar · 4,0k läst
roland53
roland53: Lite synpunkter att ta i beaktande... 1 Finns det bygglov att det f.d förrådet får användas som lägenhet? Om inte så är fastighetsägaren ute på djupt vatten. 2. Det måste finnas en godkänd OVK (lagstadgat) även för självdragshus (OVK=Obligatorisk Ventilationskontroll). Om inte så har inte fastighetsägaren fullföljt sina skyldigheter och hyresgästen kan kräva nedsatt hyra tills
52 svar · 11,5k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Något annat än det som hempularen skriver skulle strida mot.. Svenska Grundlagen, Regeringsformen, 2 kap. Egendomsskydd och allemansrätt 15 § Vars och ens egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller något annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller
3 svar · 1,3k läst
Villa vista
Villa vista: DIY_freak imponerad att du fick ihop alla AB och C:na.
6 svar · 842 läst
Villa vista
Villa vista: Det stämmer nog det som cpalm skriver att om det kan påvisas att eran åtgärd har pajat självdragssystemet då är ni torsk! Men det räcker nog att borra upp en spaltventil i toalettfönstret alt annat rum om tilluften är för dålig och då är saken biff igen.
3 svar · 8,0k läst
H
hempularen: Jag tänkte mer på fallet att man kopplat en "oäkta" trefasgrupp, alltså flera faser från samma matande fas, då får man överbelastning av nollan.
12 svar · 7,2k läst
fgo
fgo: Här har du en skattebetalande (falu)kommuninvånare som också vill ha möjlighet att få kvarn istf den bruna tunnan. Så helt ensam är han inte i önskan.
20 svar · 4,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Exakt vad jag också upptäckt.
17 svar · 2,0k läst
A
ArneTW: Det är väl så att det är den som tagit bort gränsmarkeringar som är ansvarig för att betala lantmäteriet, man får inte sätta tillbaks dem på eget bevåg. Vet man inte vem som tagit bort dem är det upp till fastighetsägarna att betala, om man behöver en exakt gräns av nån anledning. Ute i bondskogen om man inte kommer överens har jag förstått att kostnaden delas lika mellan
10 svar · 11,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vad skönt att frågan nu verkar löst. Och nu har ni dessutom blivit klokare till en annan gång.
64 svar · 13,6k läst
Swetrot
Swetrot: Börja med att försöka göra en så total konsekvensanalys som möjligt vad som händer. Häcken har du redan kommit på, men titta också på om eventuella träd måste tas ned om häcken flyttas. Och var hamnar skuggan från häcken när den flyttas. Jämför också med servitutskartor och verkligheten så att det inte går ledningar där häcken är tänkt att hamna. Om tomtgränsen flyttas
6 svar · 3,0k läst
W
Wizeguy: Vägverket försvann för många år sedan :) Så det är nog något företag som gjort detta.. Svevia, peab, skanska kanske? De måste med jämna mellanrum rensa dikerna. Och att "du anser" att det inte är nya diken betyder inte att de inte funnits där 50år.. Och hade du krigat för att det där verkligen var din mark och din "jord" det skottat upp så hade du säkert blivit ålagd att dika
9 svar · 3,5k läst
·
Argona
Argona: Jag avvaktar lite med svar tills jag kommit på hur jag kan formulera det, för det kan ju dra ut på tiden och då ska inte ersättningen vara begränsad. Dom har ju upptäckt fel nu under tiden dom håller på att spika om panelen och isolera så det kan ju dyka upp mer saker i taket också. Jag har kontaktat konsumenternas försäkringsbyrå, det var dom som tryckte på att vi inte kan bo kvar
24 svar · 7,5k läst
S
Stimorol: [citat] Med tanke på den avslutande smiley'n så väljer jag att tolka inlägget som ytters skämtsamt, det är trots allt disco-da'n idag :)
29 svar · 7,2k läst
K
klonk: Schysst, grattis! Jag förstår att ni inte köpte kokplatta eller stormkök, ni trodde ju att det skulle fixas skyndsamt och visste ju inte att veckorna skulle gå för att ärendet var bortglömt...
15 svar · 2,7k läst
sir_daniel
sir_daniel: Skulle tro att företagen resonerar att billigare med hus än hotell och den anställde blir nöjdare
13 svar · 2,7k läst
S
sventable: Just detta har det diskuterats mycket i Blekinge och kontroller görs där husägare har hindrat allmänhets tillgång till strand,finns ett ställe i Sölvesborg där en stugägare fick för sig att dom ägde stranden men länsstyrelsen var av annan åsikt. va ca 25 m från huset..
9 svar · 20,1k läst
P
phälle: Hej Thomasp, baserat på vad du säger verkar det inte finnas några frågetecken kring kontraktet med husleverantören. Lite förvånad blir jag dock. De husleverantörer som har egna anställda säljare är lätträknade. Dessutom verkar det lite underligt att både säljare och VD har signerat kontraktet. (Om säljaren egentligen är handelsagent är det mer logiskt då ditt kontrakt utgör
57 svar · 10,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.