828 läst ·
4 svar
828 läst
4 svar
Vägservitut
Medlem
· Stockholms län
· 14 inlägg
Om en fastighet har vägservitut på en annan fastighet. Finns det då någon maxvikt på fordonen som får köra där eller hur fungerar det?
Intressant fråga som skall följas då jag själv har ett vägservitut. Och skall bygga på tomten i sommar..
Själv kan jag inte tänka mig att det skall finnas nån maxvikt på fordonet. Såvida inte vägen går över något som riskerar klämmas sönder.
Det lär väl säkert vara så att du får återställa vägen efter ett möjligt tungt fordon.
/Talbo
Själv kan jag inte tänka mig att det skall finnas nån maxvikt på fordonet. Såvida inte vägen går över något som riskerar klämmas sönder.
Det lär väl säkert vara så att du får återställa vägen efter ett möjligt tungt fordon.
/Talbo
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det är upp till den tjänande fastigheten att inte ha något ömtåligt i marken under vägen. Och det är upp till den härskande fastigheten att se till att vägen är tillräckligt stabil för att inte en tung transport skall påverka områden utanför vägområdet.
Det finns ingen gräns alls i en fastighets rätt att använda väg över annans mark, annat än att rätten ska grunda sig i ett avtal mellan ägarna eller en i en lantmäteriförrättning, plus att trafiken ska syfta till fastighetens eget behov.
Men man måste skilja mellan själva vägrättigheten och vägkroppen som sådan. Det är användarna som bekostar bygge och underhåll av vägen. Om många fastigheter delar väg kan de förvalta den genom samfällighet. Då fördelas kostnaderna genom andelstal, som fastställts i lantmäteriförrättning.
Andelstalen baseras på den ursprungligen beräknade trafiken. Det är givetvis vanligt att trafiken förändras med tiden, vilket förstås inte blir fullt rättvist. Detta kan - med gällande svensk lag - tyvärr inte rättas till med mindre än en ny förrättning.
Men man måste skilja mellan själva vägrättigheten och vägkroppen som sådan. Det är användarna som bekostar bygge och underhåll av vägen. Om många fastigheter delar väg kan de förvalta den genom samfällighet. Då fördelas kostnaderna genom andelstal, som fastställts i lantmäteriförrättning.
Andelstalen baseras på den ursprungligen beräknade trafiken. Det är givetvis vanligt att trafiken förändras med tiden, vilket förstås inte blir fullt rättvist. Detta kan - med gällande svensk lag - tyvärr inte rättas till med mindre än en ny förrättning.
Jag skulle kanske tillagt att väghållaren (härskande fastighet/-er eller samfällighetsförening) suveränt får bestämma om fordonstyngd och hastighet för att skydda broar och annat.
Klicka här för att svara