6 317 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Fällt träd som inte skulle fällas
Sida 1 av 3
Hur hade ni hanterat en hantverkare (trädfällare) som får en exakt beställning/beskrivning per mail...och sen fäller lite fler träd än vad beställningen säger?
Anledningarna till varför han gjorde så är ingen idé att gå in på här och det spelar mindre roll också men han erkände direkt i ett mail att han har ju så klart gjort fel utifrån den beställning han fått och "klantat" sig.
Anledningarna till varför han gjorde så är ingen idé att gå in på här och det spelar mindre roll också men han erkände direkt i ett mail att han har ju så klart gjort fel utifrån den beställning han fått och "klantat" sig.
Du får nog förklara närmare, vill han ha mer betalt eller vill han inte röja bort dom extra träden? eller är det planterade träd typ fruktträd eller prydnadstråd. Är det vanliga skogsträd betingar dom inget värde förutom möjligen massaveds priser
Det är träd inne på villatomten. Överrenskommelse gjordes om vad som skulle göras. Fast pris lämnades. Arbetet utfördes. Faktura skickades direkt per mail efter utfört arbete. När jag kommer hem ser jag att det är fler träd fällna än vad som var överrenskommet. Jag mailar delvis lite chockad och frågar vad han har sysslat med eftersom han inte har följt min beställning utan gjort desto mer.
Han vill inte ha mer betalt. Men nu har jag inget träd och ingen skugga kvar vilket jag ville ha.
Skadan ja...det är ju att det fattas träd som stod på tomten som nu inte står kvar.
Det var inte något fruktträd utan en större sälg.
Han vill inte ha mer betalt. Men nu har jag inget träd och ingen skugga kvar vilket jag ville ha.
Skadan ja...det är ju att det fattas träd som stod på tomten som nu inte står kvar.
Det var inte något fruktträd utan en större sälg.
Redigerat:
Börja med att ta kontakt med trädfällaren och fråga vad han anser är en lämplig lösning/kompensation och utgå ifrån det. Är du nöjd med hans förslag är allt frid och fröjd, är du inte nöjd får du påtala vad du tycker är lämpligt.
Kolla runt lite vad det kan tänkas kosta att ersätta trädet och utgå ifrån det värdet som riktmärke.
Kolla runt lite vad det kan tänkas kosta att ersätta trädet och utgå ifrån det värdet som riktmärke.
Kolla upp vad det kostar att ersätta de fällda träden med nya träd i rätt storlek och begär detta i skadestånd, och bestrid fakturan så att allt är formellt korrekt gjort ifall du måste gå vdare till tingsrätten senare. Trädfällaren bör ha en ansvarförsäkring som kan ta kostnaden för nya träd,
Parallellt så tar du en diskussion med trädfällaren om hur helheten ska hanteras. Denne verkar ju vara schysst, så det kanske går att hitta en lösning där du betalar fakturan för de fällda träden medans trädfällarens ansvarsförsäkring tar kostnaden för att ersätta dina träd.
Parallellt så tar du en diskussion med trädfällaren om hur helheten ska hanteras. Denne verkar ju vara schysst, så det kanske går att hitta en lösning där du betalar fakturan för de fällda träden medans trädfällarens ansvarsförsäkring tar kostnaden för att ersätta dina träd.
Det var väl ungefär det trädfällaren frågade mig...vad gör vi nu för träd kan man ju inte sätta tillbaka.
Jag har ingen aning om hur man värderar träd, som nytt kostar det väl inte mer än ett par eller några hundralappar?
Men hur man ställer det i relation till ett fullvuxet träd har jag ingen aning om.
Alltså, att sätta ett nytt träd på platsen kommer antagligen jag aldrig att få nån större glädje av själv. Inte vet jag hur lång tid ett träd behöver på sig för att bli stort men säg att det behöver 20 år på sig. Då är det nog dags för mig att börja fundera på att sätta ut en säljesannons på huset och tänka på en plats på ett äldreboende. Så att få ersättning för vad ett nytt träd kostar kan ju för mig lika gärna egentligen kvitta, inget jag kommer att ha nån större glädje av. I så fall är det ju bara att svälja att någon har ställt till det för sig men att jag är den som får ta konsekvenserna och leva med det.
Jag har ingen aning om hur man värderar träd, som nytt kostar det väl inte mer än ett par eller några hundralappar?
Men hur man ställer det i relation till ett fullvuxet träd har jag ingen aning om.
Alltså, att sätta ett nytt träd på platsen kommer antagligen jag aldrig att få nån större glädje av själv. Inte vet jag hur lång tid ett träd behöver på sig för att bli stort men säg att det behöver 20 år på sig. Då är det nog dags för mig att börja fundera på att sätta ut en säljesannons på huset och tänka på en plats på ett äldreboende. Så att få ersättning för vad ett nytt träd kostar kan ju för mig lika gärna egentligen kvitta, inget jag kommer att ha nån större glädje av. I så fall är det ju bara att svälja att någon har ställt till det för sig men att jag är den som får ta konsekvenserna och leva med det.
Men smärtan kan väl lindras något (men inte helt) med en ekonomisk ersättning ?hakan_o skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är ju för sent nu men du skulle markerat med plastband eller något annat på de träd som skulle fällas, att beskriva i ett mail är ju som upplagt för missförstånd.
Det är alltid synd när det blir oreversibelt fel.
Protte
Det är alltid synd när det blir oreversibelt fel.
Protte
Det kanske det kan göra men är ju lite därför jag frågar runt bl.a. här för att se om någon har en uppfattning vad som är rimligt och skäligt i så fall. Jag har ju lite svårt att säga att "skadan" är värd si eller så mycket för mig, hur värderar man sådant?roland53 skrev:
Jag hade ju helst sett att frågan aldrig hade blivit aktuell för min del men nu är det som det är och kan inte göras ogjort. Det kanske finns nån slags praxis i tidigare händelser, kan ju tänka mig att grannfejder kanske har utlöst just såna här grejor, att någon stör sig på grannens träd och sågar ner det på eget bevåg och sen blir det en tvist om detta.
Det går mycket väl att plantera stora träd, men dom är givetvis ohyggligt dyra. Har hantverkaren försäkring så är ju dock detta inte något hinder.
Tag in en offert från ett större trädgårdsmästeri och låt försäkringsbolaget betala.
Tag in en offert från ett större trädgårdsmästeri och låt försäkringsbolaget betala.
Har hänt saker i stil med att folk sågat ner sin grannes granhäck för att få bättre utsikt, antingen för sig själva eller för att höja värdet på sitt hus inför försäljning. Såvitt jag har förstått har det blivit rejält dyrt i vissa fall. Det finns trådar om sådant här på forumet, så lite sökning kan nog få fram en del matnyttigt för dig.hakan_o skrev:
Som mycke_nu skriver så går det att plantera stora träd, men stora träd innebär stora kostnader.
Ta in lite offerter och vidarebefodra dem till trädfällaren. Han borde rimligtvis ha en försäkring som täcker detta.
Ta in lite offerter och vidarebefodra dem till trädfällaren. Han borde rimligtvis ha en försäkring som täcker detta.
I de fall som varit i rättsväsendet så är det rätt saftiga belopp det handlar om överlag, nu verkar det förvisso gälla äldre tallar. Men ändå.
http://www.advokatfirmanathena.se/olovligtr%C3%A4df%C3%A4llning.html
http://www.tradforeningen.org/compo...rksammade-fall-av-olovlig-traedfaellning.html
I detta exjobbet så finns det uppräknat några olika värderingsmodeller som är klart intressanta: http://www.lantm.lth.se/fileadmin/f...te/13_5266_Johanna_Blixt__Emma_Gustavsson.pdf
http://www.advokatfirmanathena.se/olovligtr%C3%A4df%C3%A4llning.html
http://www.tradforeningen.org/compo...rksammade-fall-av-olovlig-traedfaellning.html
I detta exjobbet så finns det uppräknat några olika värderingsmodeller som är klart intressanta: http://www.lantm.lth.se/fileadmin/f...te/13_5266_Johanna_Blixt__Emma_Gustavsson.pdf