8 893 läst ·
52 svar
9k läst
52 svar
Rätt eller fel om delbetalning
Sida 1 av 4
Hej,
jag har haft en plattsättare som har fixat mitt badrum.
Fast pris. han fick 15000:- á konto när han startade arbetet (jag satte in pengarna på hans personkonto.
När jag nu har fått slutfakturan är dessa pengar inte avdragna på beloppet men i mail skriver han att det räcker att jag betalar mellanskillnaden.
jag har bestridit fakturan då de erlagda pengarna inte finns avdragna på fakturan. Nu hotar han med inkasso etc.
på mig verkar det som ett skattefiffel/rörig/ofullständig bokföring från hans sida.
kan han komma någon vart?
mvh
Peter
jag har haft en plattsättare som har fixat mitt badrum.
Fast pris. han fick 15000:- á konto när han startade arbetet (jag satte in pengarna på hans personkonto.
När jag nu har fått slutfakturan är dessa pengar inte avdragna på beloppet men i mail skriver han att det räcker att jag betalar mellanskillnaden.
jag har bestridit fakturan då de erlagda pengarna inte finns avdragna på fakturan. Nu hotar han med inkasso etc.
på mig verkar det som ett skattefiffel/rörig/ofullständig bokföring från hans sida.
kan han komma någon vart?
mvh
Peter
Ett kvitto på en överföring, från banken till ett annat konto än vad fakturan ska betalas till. Jag har ju inget kvitto på att detta belopp gäller som delbetalning av jobbet och den fakturan som han skickar.
Var istället glad för att han inte bara tog dom 15k o stack.. Betala i förväg är ju det absolut dummaste man kan göra... och dessutom utan faktura.
Så betala nu mellanskillnaden innan du får massa dröjesmålsfakturor
Så betala nu mellanskillnaden innan du får massa dröjesmålsfakturor
Han har ju skriftligt erkänt både betalningen, och att du ska betala mellanskillnaden. Du är ju "safe"...
Oavsett vilken anledning, så kan jag tänka mig att det är enklare för honom att bara ha en "vanlig" faktura och inte registrera redan inbetalda belopp osv.
Liksom... varför ska han krångla till det för att du ska ska ha en hantverkare som har en 100% korrekt bokföring/fakturering? Det kan ju heller inte vara många ören han försnillat från staten genom att göra det på detta sättet. Om ens nån...?
Oavsett vilken anledning, så kan jag tänka mig att det är enklare för honom att bara ha en "vanlig" faktura och inte registrera redan inbetalda belopp osv.
Liksom... varför ska han krångla till det för att du ska ska ha en hantverkare som har en 100% korrekt bokföring/fakturering? Det kan ju heller inte vara många ören han försnillat från staten genom att göra det på detta sättet. Om ens nån...?
Eftersom han fakturerat totalbeloppet är det helt vitt och riktigt gjort från hans sida. Han försnillar ingenting. Hade han istället bara fakturerat mellanskillnaden hade han legat pyrt till, eftersom det då inte skulle finnas faktura/kvitto/papper på de första 15.000:- och han skulle kunnat stoppa dessa i egen ficka.larka742 skrev:Han har ju skriftligt erkänt både betalningen, och att du ska betala mellanskillnaden. Du är ju "safe"...
Och du skulle också ligga pyrt till för den delen, eftersom du teoretiskt kan åka på att betala egenavgifter till Skatteverket för de 15.000:-...
Du gjorde fel som betalade i förskott och till hans personkonto utan kvitto/faktura. Det rättar till sig nu, när du får detta belopp inkluderat på ett papper. Nu är det ju dessutom ingen tvist om att du verkligen HAR betalat 15.000:- (och ditt bevis finns bl.a. i banköverföringen och i mailet), så dra av dessa från slutbeloppet och betala mellanskillnaden snarast !
Tycker du verkar ha en reko och bra hantverkare som inte har några ambitioner att blåsa någon - varken staten eller dig. Men om det går till inkasso så kommer nog hela fakturan att hamna där, och då kan det uppstå en tvist mot inkassobolaget om du verkligen betalat 15.000:- i förskott.....och vart. Sätt dig inte i den situationen, utan lös det smidigt . Det blir rätt så här.
Och be också hantverkaren om ursäkt, så kanske du kan anlita denne för fler jobb i framtiden.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Som jag ser det så är det safe. Du har mail konversationen som en form av bevis. Du kan visa bankutdrag på att du betalat. Har han enskild firma så är en betlning till hans privata konto likvärdig, rent juridiskt så är det ingen skillnad på firmakonto och ett privat konto före en enskild firma.
Den faktura han skrivit "måste" ingå i bokföringen. Självklart kan han slänga den och skriva en ny på ett lägre belopp till bokföringen. Det kan man aldrig veta som kund. Men skulle han råka ut för skatterevision, och detta är satt i system, så kommer de på honom, utan problem. Det enda som skulle försvåra för skattekontrollanterna är om kontot du betalat till inte alls är hans.
Den faktura han skrivit "måste" ingå i bokföringen. Självklart kan han slänga den och skriva en ny på ett lägre belopp till bokföringen. Det kan man aldrig veta som kund. Men skulle han råka ut för skatterevision, och detta är satt i system, så kommer de på honom, utan problem. Det enda som skulle försvåra för skattekontrollanterna är om kontot du betalat till inte alls är hans.
Det är helt korrekt. Hantverkaren MÅSTE skriva en faktura på hela beloppet. Hur denna sedan betalas är oväsentligt.
Det är inte heller alla bokföringssystem som kan visa en delbetalning på fakturan (det vi använder, bla). Man får då skicka med ett separat kontoutdrag som visar eventuella förskottsbetalningar och återstående balans.
I detta fall skickade hantverkaren ett separat email, vilket fyller samma funktion.
Ett alternativt sätt att hantera det hela hade varit att fakturera en del av arbetet i förskott, men jag misstänker att detta hade givit problem med ROT-avdraget.
Det är inte heller alla bokföringssystem som kan visa en delbetalning på fakturan (det vi använder, bla). Man får då skicka med ett separat kontoutdrag som visar eventuella förskottsbetalningar och återstående balans.
I detta fall skickade hantverkaren ett separat email, vilket fyller samma funktion.
Ett alternativt sätt att hantera det hela hade varit att fakturera en del av arbetet i förskott, men jag misstänker att detta hade givit problem med ROT-avdraget.
Ok,
Varför kan man inte skriva
"Avgår: tidigare erlagt, 15000:-
summa att betala: etc "
på fakturan. Då skulle alla papper vara klara.
jag blir misstänksam på folk som skriver en faktura på ett belopp och sedan i ett mail skriver att det räcker att jag ska betala en del av beloppet. Men det kanske är så det går till i byggsvängen...
Varför kan man inte skriva
"Avgår: tidigare erlagt, 15000:-
summa att betala: etc "
på fakturan. Då skulle alla papper vara klara.
jag blir misstänksam på folk som skriver en faktura på ett belopp och sedan i ett mail skriver att det räcker att jag ska betala en del av beloppet. Men det kanske är så det går till i byggsvängen...